Foutcodes: er zijn er zoveel van als vleermuizen in een donkere grot. Sommigen zijn eenvoudig te herleiden en op te lossen, anderen vergen meer tijd en moeite. In het kader van Halloween hebben wij een overzicht van de 7 engste foutcodes die je kunt tegenkomen. Lees snel verder, als je durft…
Alleen de naam is al eng: P33E100. Er zit immers een 1 en een 3 in de code! Niet simpelweg een letter met een paar cijfers, maar een hele combinatie. De foutcode duidt op een probleem met de laadkabel en de boordlader van de Audi Q7 e-tron. Na het opladen start de auto niet meer en verschijnt de melding dat de laadkabel nog bevestigd is. De laadkabel is echter niet meer bevestigd: het is een spook-laadkabel…
Foutcode P0500 wijst op een storing met de snelheidssensor. Vaak is een kapotte ABS-unit de veroorzaker van de foutcode. Het ABS-lampje gaat branden en dat is voor de bestuurder altijd een eng moment. Zou de ABS nog werken of is de auto veranderd in een ongeleid projectiel als er hard geremd moet worden?Garagehouders (of zijn het Ghostbusters) zijn de enigen die het weten!
De P0606 foutcode is typerend voor Fiat-modellen die zijn uitgerust met een Magneti Marelli IAW 5NF ECU. Deze ECU is op de motor gemonteerd en dat is bij voorbaat erg spannend… Een ECU op de motor is namelijk zeer gevoelig voor storingen veroorzaakt door trillingen, dus eigenlijk is het wachten tot het noodlot toeslaat. Daar krijgen we de (t)rillingen van...Mer
Mercedes kiest duidelijk voor een trick en niet voor een treat! De symptomen die horen bij de 5001 foutcode zijn niet mals: belemmering van het noodremsysteem en/of verlies van stuurbekrachtiging. Daarnaast kan de bestuurder onheilspellende waarschuwingsberichten krijgen, zoals ‘stuurbekrachtiging storing zie handleiding’ en ‘bandenspanningsbewarking, na spanningscontrole opnieuw starten’.
Deze foutcodes wijzen op een probleem met de ATE MK61 ABS-unit voor BMW. Meestal komen de 5DF0 en 5DF1 foutcodes voor in BMW’s met vijf druksensoren in plaats van één druksensor. Wat betreft de waarschuwingslampjes voor de bestuurder is alles mogelijk: er kunnen lampjes voor de ABS, de DSC óf de handrem gaan branden. Ook het oranje pompoen-waarschuwingslampje hebben we voorbij zien komen.
Deze foutcode(s) kunnen zowel los als gecombineerd uitgelezen worden bij diverse modellen van Renault. Het ABS waarschuwingslampje zal gaan branden, want het reviseerbare defect bevindt zich in de Bosch 8 ESP. Wat vooral ontzettend eng is bij deze DTC foutcodes, is dat de ABS-pompmotor permanent draait. Zelfs als de sleutel uit het contact is… Behekst of niet, dit horrorverhaal komt echt voor!
De Toyota-specifieke DTC-foutcode C0273 is net zo’n engerd. Ook hier blijft de pompmotor draaien zonder dat daar een aanleiding voor is… Hieruit blijkt dat de aansturing van de ABS-unit defect is en gereviseerd moet worden. Uiteraard ontbreekt het bijbehorende creepy waarschuwingslampje niet bij deze foutcode.
Hoe eng de foutcode ook is en hoe onheilspellend de symptomen ook zijn, ACTRONICS heeft voor vele foutcodes en problemen een oplossing in huis. Wees niet bang, durf voor revisie te gaan en sta versteld van het resultaat! We doen niet aan trick or treat, maar gaan altijd voor de treat!
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.