- Home
- Misverstanden over misfires
Misverstanden over misfires
Het ontsteken van benzine lijkt een simpel principe, maar toch zorgt dit in de werkplaats nog steeds voor de nodige verwarring. Want, waar zit nu precies het probleem als de benzine niet naar behoren ontstoken wordt? Voor een deel is deze verwarring natuurlijk te wijten aan de steeds complexer wordende elektronica, maar is het echt zo moeilijk?
Autofabrikanten verzinnen tegenwoordig van alles en nog wat om moderne benzinemotoren zo milieuvriendelijk mogelijk te maken en dat zorgt voor een overweldigende hoeveelheid onderdelen en elektronica op en aan het motorblok. Maar ergens tussen al die systemen zit nog steeds een metalen blok met cilinders waarin lucht en benzine door een vonk tot ontploffing worden gebracht. En misschien is dat ook wel direct de beste tip die we je kunnen geven: kijk er doorheen en begin bij de basis. We begrijpen heel goed dat er eerst wordt uitgelezen zodra het motorlampje brandt, maar vergeet nooit systematisch te denken. Wijst de foutcode richting de ontsteking? Begin dan ouderwets bij de bougies en werk langzaam naar de ECU toe. Draai desnoods alle bougies eruit en laat ze aan de bobines hangen tijdens het starten, zodat je zelf kan zien dat de bougies functioneren. En wees tijdens de rest van dit proces vooral heel secuur: een stekker met wat aanslag kan al de nodige problemen geven.
Veel monteurs zullen nu waarschijnlijk denken: “Waarom legt ACtronics dit uit? Dit is toch basiskennis?” Dat klopt, maar het zal je nog verbazen hoe vaak wij ECU’s aangeboden krijgen met de klacht “misfire” en de daarbij horende foutcodes (P0301 t/m P0312, P0314, P0316). En dat is precies waarom we besloten hebben om deze informatie toch te delen. Een misfire betekent alleen maar dat het niet gelukt is om de brandstof te ontsteken. En hoewel er bij bepaalde ECU’s daadwerkelijk ontstekingsproblemen optreden, betekent deze foutcode dus niet automatisch dat de ECU defect is! Sterker nog: als op de uitgaande pinnen van de ECU geen ontstekingssignaal gemeten wordt, betekent dit nog steeds niet automatisch dat de ECU defect is. Een ECU is namelijk afhankelijk van informatie en zonder de juiste signalen op de ingaande pinnen, zal de ECU ook nooit een uitgaand signaal genereren. Maar hoe pak je dit soort problemen dan het beste aan? Een kort stappenplan om je een beetje op weg te helpen:
- Controleer alle stekkers, bekabeling en onderdelen van het ontstekingssysteem. (Meet deze ook door!)
- Controleer of het uitgaande ontstekingssignaal bij de ECU aanwezig is.
- Zo ja, controleer dan nog maar eens alle stekkers, bekabeling en onderdelen van het ontstekingssysteem.
- Zo nee, controleer dan alle ingaande signalen van de ECU.
- Zijn alle ingaande signalen aanwezig en is er nog steeds geen uitgaand ontstekingssignaal? Controleer dan de voeding en de massa van de ECU.
- Zijn de voeding en de massa ook in orde? Dan zou de ECU wel eens echt defect kunnen zijn.
Kortom: ga er niet te snel vanuit dat de ECU defect is, want de oorzaak is in veel gevallen elders onder de motorkap te vinden.