Defecte ECU en toch goedkeur APK?

Onlangs kwam er bij ons een interessante vraag voorbij: zou een auto door de APK kunnen komen met een defecte ECU? Aangezien wij ons vooral richten op het reviseren van elektronica en daarom iets minder bekend zijn met de huidige APK-regels, gingen wij eens op onderzoek uit.

En dat onderzoek leverde ons al direct een aantal duidelijke antwoorden op. Zolang de auto een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 31-12-2005 heeft, is het uitlezen van het OBD-systeem namelijk helemaal niet opgenomen in de APK-regels. Zolang de uitstootwaarden bij de roetmeting of viergastest gehaald worden, mag het motorlampje dus gewoon branden! Een defect in de ECU dat geen directe invloed heeft of de uitstootmeting, is in dat geval dus geen enkel probleem. En voor wie denkt “maar een ECU regelt toch juist het verbrandingsproces?”: dat klopt, maar een ECU heeft in veel gevallen ook een aantal andere ingebouwde functies. Denk bijvoorbeeld aan het aansturen van de koelfan of het bedienen van de elektrische gasklep. En dat hoeft blijkbaar niet per se naar behoren te functioneren.

Maar we gaan een stapje verder. Voor alle auto’s met een DET tussen 31-12-2005 en 20-5-2018 gelden er namelijk andere regels. De uitlaatgastest is voor deze voertuigen vervangen door het uitlezen van het OBD-systeem. Het testen van de uitlaatgassen gebeurt nog wel, maar moet meer gezien worden als een aanvulling op het uitlezen. In alle gevallen moet het uitlezen mogelijk zijn, maar een brandend motorlampje of een permanente foutcode betekent ook nu niet automatisch dat de auto wordt afgekeurd. Alle foutcodes die “uitlaatgasrelevant” zijn, zorgen echter wel direct voor afkeur. Dit zijn bij benzinemotoren: P01XX, P02XX, P03XX, P04XX, P0650 en P0AXX. Bij dieselmotoren gaat het om: P01XX, P02XX, P03XX, P04XX, P06XX en P0AXX. Verder hoeft de ECU nog steeds niet voor de volle 100% te functioneren.

Sinds 20 mei 2018 zijn er echter weer een aantal aanvullende regels geïntroduceerd in de APK. Het is te uitgebreid om in te gaan op alle veranderingen, maar Innovam heeft wel een handig overzicht gemaakt: KLIK HIER

Zou een brandend motorlampje nu dan wel direct voor afkeur zorgen? Het antwoord is: nee. Door zaken zoals het antiblokkeersysteem, het stabiliteitscontrolesysteem en de elektronische stuurbekrachtiging mee te nemen in de APK-eisen, sluit het net zich langzaam om de ECU, maar in theorie zorgt een brandend motorlampje nog steeds niet direct voor afkeur. We zeggen daar wel nadrukkelijk bij “in theorie”, want omdat moderne stabiliteitscontrolesystemen nauw samenwerken met o.a. de elektrische gasklep en daarmee ook de ECU, houdt een moderne ECU nog maar heel weinig functies over die niets te maken hebben met het verbrandingsproces en ook niet in verbinding staan met andere systemen in de auto.

Kortom: afhankelijk van het defect in de ECU én van de leeftijd van de auto, is een APK-goedkeuring nog steeds mogelijk. Desondanks raden we toch aan om een defecte ECU altijd te laten reviseren. Het is tenslotte niet goed voor het milieu en ook niet goed voor diverse andere motoronderdelen om lang door te blijven rijden met een defect.