Autoverkopen in Q1 en Q2 2020: opmerkelijke trends

Het is weer juli, hoog tijd om eens terug te kijken op het afgelopen half jaar. Hoe groot was de economische impact van de coronacrisis op de autoverkopen?

Dat er de afgelopen periode een flinke dip in de autoverkopen te zien was, komt natuurlijk voor niemand als een verrassing. Door veiligheidsmaatregelen waren veel Nederlanders genoodzaakt om vaker thuis te blijven. Dat daarmee de behoefte naar autorijden daalt, is dan ook niet verwonderlijk. Bovendien zorgt de financiële onzekerheid ervoor dat veel mensen toch even de hand op de knip houden. Dit resulteerde dan ook in een daling van maar liefst 30%: volgens de verkoopteller van RDC werden er slechts 158.000 nieuwe auto’s op naam gezet in Q1 en Q2 van 2020.

Diesel verliest steeds meer terrein

Bepaalde types worden echter harder dan gemiddeld geraakt. Dit geldt momenteel vooral voor auto’s met dieselmotor: slechts 5% van de nieuwe auto’s is een diesel. Vorig jaar was het marktaandeel nog 7%, in 2018 zelfs nog zo’n 13%, zo blijkt uit cijfers van adviesbedrijf Aumacon. “Dit komt voornamelijk door het Nederlandse belastingbeleid. De aankoop van en het rijden in een diesel (ook al is het een superschone en volgens de nieuwste Euro6d-norm) wordt financieel zwaar bestraft. Aan de andere kant wordt het kopen en gebruiken van elektrische auto’s stevig gesubsidieerd.”, aldus de heer Huyskens van Bovag. Vooral de zakelijke markt lijkt steeds meer te verschuiven van diesel naar hybride en volledig elektrisch.

Elektrische auto’s de grote winnaar

En inderdaad, elektrisch zit (relatief gezien) in de lift: zo’n 13.000 verkochte auto’s in de eerste helft van het jaar waren elektrisch aangedreven. Dit is gelijk aan 2019 en dat terwijl de coronacrisis over de hele linie toch echt een flinke negatieve impact had. Laat dit even op je inwerken: het aantal nieuw verkochte elektrische auto’s ligt inmiddels zo’n 60% hoger dan het aantal nieuw verkochte dieselauto’s. Tijden veranderen…

Dankzij het enorme succes van de aankoopsubsidie (ter waarde van € 4000,-) hebben de verkoopaantallen van EV’s ook begin juli alvast weer een flinke boost gekregen. Het subsidiepotje is zelfs al helemaal leeg! De verwachting is dan ook dat het marktaandeel van de elektrische auto snel zal blijven groeien.

We zijn anders gaan kopen

De coronacris heeft niet alleen beïnvloed hoeveel auto’s er verkocht worden, maar ook op welke manier we tot aankoop overgaan. Steeds minder wordt een nieuwe auto direct volledig betaald, maar kiezen zowel zakelijke als particuliere klanten voor een vorm van lease. Bij ruim 52% van de aankopen kiest de klant inmiddels voor private of zakelijke lease.

Daarnaast wordt de occasion steeds vaker verkozen boven een nieuwe auto: waar de verkoopaantallen van nieuwe auto’s met maar liefst 30% daalden, was deze daling bij occasions slechts 6%, laat Bovag ons weten. Dit verschil lijkt vooral te komen door de 175.000 mensen die normaal met het openbaar vervoer reizen, maar door het coronavirus op zoek zijn naar een veilig en voordelig alternatief. 2020 zou daarom wel eens het eerste jaar ooit kunnen worden waarin meer dan 2 miljoen occasions van eigenaar zullen wisselen. Een mooie kans dus voor de handelaar, de universele garage én de merkdealer.

Terug naar nieuwsoverzicht