Veel Saaberiger kan een Saab niet worden: de Saab 9-3

Saab is een merk waar stiekem iedereen van houdt. Vlak na de Tweede Wereldoorlog begon de Zweedse vliegtuigbouwer met het bouwen van auto’s. Door de jaren heen bouwde men populaire modellen, die stuk voor stuk innovatief waren. Want dat was hetgeen waar Saab bijzonder goed in was: innovatie. En dan vooral op het gebied van veiligheid. Om deze obsessie door te drukken, moest alles wijken. De Saab 9-3 MK2 is hier een heel goed voorbeeld van.

Obsessie voor veiligheid

Na de Tweede Wereldoorlog wist Saab als nieuw merk al redelijk snel indruk te maken. In de eerste jaren verkochte Saab haar auto’s enkel aan Zweedse klanten, maar nadat in 1960 de Saab 96 werd onthuld, ging men de auto’s ook overzees verkopen. Het eigenzinnige ontwerp sprak de consument van toen erg aan. Vooral de Amerikanen liepen (vreemd genoeg) met deze auto weg. Mede dankzij het succes in het land van de muscle car, verkocht Saab uiteindelijk 550.000 96’s.

Saab 96

Saab 96

Na het succes van de 96, kwam Saab met de 99. Deze auto werd van A tot Z compleet opnieuw opgebouwd. En terugkijkend in de geschiedenisboeken is dit de auto die een groot deel van Saab’s imago en innoverende gedachtegangen heeft bepaald. De 99 had namelijk een bolle voorruit om maximaal uitzicht te hebben, zelfherstellende bumpers, koplampsproeiers en verstevigingsbalken in de portieren om zo in geval van een zijdelingse aanrijding de mensen in de auto te beschermen. Niet dat al deze innovaties uiteindelijk ook ‘blijvertjes’ in de auto van nu zijn gebleken, maar dat neemt niet weg dat Saab hiermee wel haar nieuwe intenties liet zien.

Saab 99

Overnames

Dat Saab op de goede weg zat, was dus wel duidelijk. Dit bleef dan ook niet onopgemerkt en al helemaal niet in eigen land. In 1969 werd Saab dan ook overgenomen door dat andere grote Zweedse mobiliteitsbedrijf. Nee, niet Volvo, maar Scania! Tijdens de twintig jaar dat de Scania wind door de Saab-fabriek heen blies, kwam misschien wel het meest iconische model van de productieband rollen. In 1978 kwam er namelijk een vervanger van de 99: de 900. Van deze auto, die vandaag de dag toch wel bekend staat als de ‘cult Saab’, werden uiteindelijk ruim 900.000 stuks gebouwd.

Saab 900

Eind jaren 80 ging het echter wat minder goed met Saab. De 900 was immers al tien jaar op de markt en de andere modellen sloegen niet zo aan als de 900. Tijd voor verandering! Of nou ja, verandering… In 1989 werd Saab namelijk overgenomen door een samenwerking van General Motors en Investor AB. Die tweede partij zou voor een periode van tien jaar aandeelhouder zijn, waarna GM vanaf 2000 volledig eigenaar van Saab zou zijn. Deze samenwerking zorgde ervoor dat GM Saab ging opleggen om op basis van bestaande auto’s uit het gamma de ‘nieuwe’ Saab te maken. Dezelfde basis, alleen een andere koetswerk en logo. That’s it.

Eigenwijs

De taak voor Saab was simpel. De nieuwe Opel Vectra B werd naar Zweden verscheept en met de nieuwe regels van GM zou er binnen een mum van tijd een nieuwe versie van de 900 komen. Saab dacht daar echter anders over. Zo ongeveer de hele Vectra werd uit elkaar gehaald en er werden eigen onderdelen gefabriceerd om de Vectra aan te passen naar Saab’s hoge veiligheidsstandaarden. Het eindresultaat was de 900 MK2 die in 1993 gepresenteerd werd. Toen de hoge piefen van General Motors naar Zweden gingen om de 900 te bekijken, schrokken ze zich wezenloos. Slechts een derde van alle onderdelen die op en aan de 900 zaten, kwamen overeen met de Vectra. Maar goed: wat doe je dan als GM. Helemaal opnieuw beginnen was ook geen optie, dus werd de 900 klaargestoomd voor massaproductie. De verkoopcijfers logen er echter niet om. In 1995 maakte Saab voor het eerste in jaren weer winst.

Om haar klanten in 1997 tijdens het 50-jarig jubileum te verrassen, kwam Saab met een nieuwe auto: de 9-5. Deze nieuwe ‘9-familie’ werd twee jaar later aangevuld met de 9-3. Deze ‘kleine’ 9-5 was in essentie gewoon de 900 met een facelift. Geen grote aanpassingen vooralsnog dus.

Saab 9-3 MK1

Saab 9-3 MK2

Dat de 9-3 slechts een facelift was en geen compleet nieuwe auto was goed te begrijpen. In de achtergrond werd er namelijk al druk nagedacht over de 9-3 MK2, dat dus echt een nieuwe auto zou worden. En wanneer Saab over nieuwe dingen na begint te denken, gaan de haren van de mensen van General Motors natuurlijk direct rechtovereind staan. Niet zo gek dus, dat ze opnieuw naar Zweden toegingen om de plannen te bespreken van de nieuwe 9-3. Je kunt je echter afvragen of GM hun vorige lesje wel had geleerd. Net als een jaar of tien eerder namen ze namelijk opnieuw de nieuwe versie van de Vectra mee met dezelfde boodschap: maak een ander carrosserie dat op deze auto past, produceer weer wat extra Saab logootjes om op de auto te plakken en ga aan de slag! Je voelt het misschien alweer aankomen. Een paar brandewijntjes later besloot Saab om het totaal anders te doen. Ze gingen deze keer alleen nog verder.

Saab 9-3 MK2

In tegenstelling tot de Vectra maakt de Saab 9-3 gebruik van een gloednieuwe onafhankelijke multi-link achterwielophanging, bekend als ‘ReAxs’. Het systeem draagt bij aan de stuurfeedback en biedt verbeterde rijstabiliteit in de bochten. Daarnaast ontwikkelde Saab een nieuwe versie van hun ‘Active Head-Restraint Systeem’ (de SAHR2) om het risico op een whiplash te minimaliseren. Maar het bleef niet alleen bij de drang om alleen de veiligheidssystemen aan te passen. Zelfs het nieuwe navigatiesysteem voldeed niet aan Saab’s eisen, zoals Jeremy Clarkson ondervond.

Wat uiteraard ook direct onze interesse wekt, zijn de verdere verschillen in de elektronica. Waar de ABS-units en ECU’s die in de Vectra C en 9-3 met elkaar overeenstemmen, verschilt het instrumentenpaneel dan ook in praktisch elke mogelijk wijze. De lay-out van de meters is anders, de kleuren van de meters zijn anders. Afijn: de 9-3 MK2 was weer een fijn staaltje re-engineering door Saab.

Instrumentenpaneel Opel Vectra C vs Saab 9-3

Het verdere verloop van Saab’s historie is gekend. In 2010, zo ongeveer op de piek van de kredietcrisis, trok General Motors de stekker uit Saab, waarna het Nederlandse Spyker nog een poging deed om het eigenzinnige merk van faillissement te redden, maar tevergeefs. Na ruim 65 jaar aan innovaties en controversiële ideeën kwam er jammer genoeg een einde aan het hoofdstuk Saab Automobile AB. Want laten we eerlijk zijn: iedere autofanaat smult van dit soort eigenzinnige merken en maken de auto-industrie tot de gave branche die het anno nu is!

Reviseerbare onderdelen Saab 9-3 (2003-2012)

ABS-unit

Bosch 5.3 Bosch 5.3

ABS ECU

Registreer om prijzen te zien

TRW EBC 430 NG EV TRW EBC 430 NG EV

ABS ECU

Registreer om prijzen te zien

ECU's

Bosch EDC16C9 Bosch EDC16C9

ECU

Registreer om prijzen te zien

Gasklephuizen

Saab - Bosch DV-E (0163) Saab - Bosch DV-E (0163)

Gasklephuis

Registreer om prijzen te zien

Saab - Magneti Marelli 48CPD4 Saab - Magneti Marelli 48CPD4

Gasklephuis

Registreer om prijzen te zien

Saab - Magneti Marelli 48CPD1 Saab - Magneti Marelli 48CPD1

Gasklephuis

Registreer om prijzen te zien

Saab - Pierburg (9501) Saab - Pierburg (9501) NEW

Gasklephuis

Registreer om prijzen te zien

Instrumentenpaneel

Instrumentenpaneel Saab 9-3 2002-2012 Instrumentenpaneel Saab 9-3 2002-2012

Instrumentenpaneel

Registreer om prijzen te zien

Andere Saab onderdelen laten reviseren?

Heb je een onderdeel defect voor een ander Saab model? ACtronics heeft niet alleen onderdelen voor de 9-3! Bekijk ons uitgebreid aanbod met Saab onderdelen voor verschillende modellen en modelreeksen.