TCU auto

De transmission control unit, ook wel TCU genoemd, is de regeleenheid die de versnellingsbak aanstuurt. Vrijwel alle automatische versnellingsbakken worden door een TCU aangestuurd. Lees snel verder!

Wat doet een TCU in een auto?

De TCU of versnellingsbakregeleenheid is het brein achter de automatische transmissie en zorgt ervoor dat deze optimaal werkt door te reageren op elke beweging van de bestuurder. Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt, schakelt de auto op, en bij het afremmen schakelt deze weer terug. De TCU moet continu berekenen wat de bestuurder waarschijnlijk gaat doen, omdat er geen vaste formules zijn voor de juiste schakelmomenten. Het systeem houdt rekening met vele factoren, zoals de huidige snelheid, de stand van het gaspedaal, de hellingshoek van de weg, de remdruk, de stuurhoek, eventuele wielslip en zelfs gegevens van het navigatiesysteem. Daarnaast houdt de transmission control unit rekening met het inschakelen van de handmatige gear selector en de cruise control. De TCU zorgt dat ten allen tijde de juiste versnelling gekozen wordt. De transmission control unit stuurt onder andere het schakelventiel, het regelventiel en de schakelmotor aan. Dit doet hij door middel van CAN-berichten.

Meest voorkomende defecten aan de TCU

Er zijn veel verschillende defecten mogelijk bij de TCU. Dit zijn de meest voorkomende storingen aan de transmission control unit:

  • Onlogisch schakelverloop
  • Versnellingsbak schakelt niet
  • Automatische transmissie schakelt slecht
  • Auto start niet
  • Complete elektronische uitval van versnellingsbak

Welke automatische versnellingsbakken zijn er?

Er zijn verschillende automaatbakken op de markt die allemaal worden aangestuurd door een TCU. Automerken verfijnen vaak hun eigen technologie. Deze vier varianten komen het vaakst voor:

  • Planetair tandwielstel met koppelomvormer
    De 7G-tronic van Mercedes-Benz heeft door de koppelomvormer wel wat weg van de Hydramatic van General Motors, maar onder de oppervlakte is deze versnellingsbak veel geavanceerder. Hij maakt gebruik van een combinatie van een planetair en een Ravigneaux tandwielstelsel, wat zorgt voor een compacte structuur. Een Transmission Control Unit (TCU) monitort voortdurend de parameters zoals het toerental van de motor en de positie van het gaspedaal, om zo steeds de optimale versnelling te kiezen. Dit zorgt voor een soepele en efficiënte rijervaring.
  • Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
    In auto’s met een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak speelt de Transmission Control Unit (TCU) een cruciale rol. Hij bestuurt de schakelmotoren en de koppelingsactuator. Dit systeem is een kostenefficiënte manier om een automatische transmissie te realiseren, waarbij een conventionele handgeschakelde versnellingsbak wordt omgebouwd met automatische functies. Voorbeelden van deze technologie zijn onder andere Opel's Easytronic en Ford's Durashift, maar ook merken zoals Alfa Romeo, BMW, Fiat, Honda en Toyota hebben hun eigen varianten van dit systeem ontwikkeld.
  • Continu variabele transmissie
    Een auto met een continu variabele transmissie (CVT) gebruikt geen vaste versnellingen, maar past de overbrengingsverhouding traploos aan door middel van een innovatief systeem. Het bestaat uit twee conische poelies, die verbonden zijn door een sterke, flexibele duwband. De poelies kunnen hun afstand tot elkaar veranderen, wat de effectieve diameter van de poelie aanpast en daarmee de overbrengingsverhouding wijzigt. De motor drijft de ingaande poelie aan, terwijl de uitgaande poelie via een differentieel de wielen aandrijft. De TCU houdt toezicht op dit proces en zorgt voor optimale prestaties. De Mercedes-Benz 722.8 en Audi Multitronic zijn voorbeelden van moderne CVT-systemen die bekend staan om hun efficiëntie en soepelheid in het rijden.
  • DSG: dubbelekoppelingsversnellingsbak
    De DSG van de Volkswagengroep is een transmissiesysteem dat steeds populairder wordt. Het maakt gebruik van twee koppelingen: één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Dit zorgt ervoor dat de volgende versnelling altijd klaarstaat, waardoor de schakeling razendsnel kan plaatsvinden. Bovendien zijn er twee primaire assen in gebruik, die elk verantwoordelijk zijn voor een set versnellingen. Deze configuratie vermindert de schakeltijd aanzienlijk en zorgt voor een veel soepeler rijervaring. Hoewel veel automerken deze technologie hebben overgenomen, blijft DSG een van de meest herkenbare en vertrouwde namen op dit gebied.