- Home
- Nieuws
- Service Points
- Passie voor het vak is sleutel tot succes bij Delamboy Automotive Services
Passie voor het vak is sleutel tot succes bij Delamboy Automotive Services
Te midden van de Zuid-Limburgse heuvelzone in Margraten richtte Marcel Delamboy in 2002 een autobedrijf op, genaamd Delamboy Automotive Services. Exact twintig jaar later is het bedrijf uitgegroeid tot een vaste waarde voor vele auto-eigenaren in de regio. De eenmanszaak die het destijds was, is allang verleden tijd. Passie voor het vak, kennis van zaken en tomeloze inzet hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf is wat het nu is. We gingen op bezoek bij eigenaar en technisch specialist Marcel om te horen wat zijn drijfveren zijn.
Marcel Delamboy, eigenaar van Delamboy Automotive Services
Van de grond af opgebouwd
Nadat Marcel in het verleden bij verschillende merkgarages waaronder Nissan, Jaguar, BMW en Peugeot had gewerkt, besloot hij het in 2002 allemaal anders te gaan doen. “Ik miste in de werkplaats van de dealers de uitdaging waar ik naar opzoek was. Je komt vaak dezelfde soorten storingen tegen, waardoor het voor mij al snel routinewerk werd. In 2002 ben ik daarom voor mijzelf begonnen in een huurpand iets verder op het industrieterrein. De eerste zes jaar waren echt pittig, waarbij ik misschien ook wel te streng voor mijzelf was. Zeven dagen per week werken was geen uitzondering en vakanties kende ik eigenlijk niet. Ik wilde zo snel mogelijk mijn gemaakte kosten terugverdienen. Op termijn bleek deze ‘ouwerwetse mentaliteit’ geen houdbare situatie te zijn en moest er verandering komen. Ik nam mijn eerste automonteur in dienst en niet veel later bleek dat we uit ons huurpand aan het groeien waren. Toen heb ik het pand gekocht waarin we inmiddels gevestigd zijn en sleutelen we iedere dag met negen personen aan de auto’s hier in onze werkplaats.”
Trots ACtronics Service Point
Sinds de eerste dag van de lancering van het ACtronics Service Point programma is Delamboy Automotive Services partner van dit concept. “Het zorgt voor een stukje erkenning en een stukje herkenning voor de klant. Ik ben al jarenlang trouw klant van ACtronics, omdat ze meehelpen in het proces om deze zo goed en eenvoudig mogelijk te maken. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik altijd de DSG transportboxen. Ik ken geen andere partij die dit op zo’n manier aanbiedt, maar het zorgt er wel voor dat het onderdeel altijd goed en veilig opgestuurd kan worden. Daar hou ik van!”
Een oplossing voor alle merken
Bij een blik op de werkplaats van viel direct de verscheidenheid aan auto’s op. Grote SUV’s van Duitse makelij, kleine Japanse hatchbacks, alles is aanwezig. Om met deze auto’s aan de slag te gaan heeft het bedrijf in de afgelopen jaren dan ook flink geïnvesteerd in diagnose-apparatuur en online tools. Hoewel Marcel in het verleden vaak getwijfeld heeft om niet voor een aantal merkspecialisaties te gaan, werd het voor hem toch duidelijk dat hij iedereen van dienst wil zijn. “Zo heb ik een tijdje terug een Porsche tester aangeschaft. Andere autobedrijven in de buurt die ik wel eens spreek, verklaarden mij voor gek. Ik probeer daarin verder te denken. De meneer die hier met de Porsche binnenkomt heeft natuurlijk ook weer connecties en zal mijn naam dan ook weer rondvertellen in zijn kring.
Plezier in diagnose stellen
In de twintig jaar dat Marcel als zelfstandig ondernemer actief is, heeft hij de markt erg zien veranderen. “De mensen komen steeds voorbereider binnen en hebben zelf op hun manier al een diagnose gesteld en komen met dito offerte binnen. En tja, dat is natuurlijk niet hoe het werkt. Diagnose stellen is een vak apart. Je doet mij dan ook geen groter plezier dan dat ik aan storingen mag werken waar andere autobedrijven (zonder resultaat) ook al naar hebben gekeken. Hier kan ik mij helemaal in verliezen. Dat is ook de reden dat ik afgestapt ben van een samenwerking die ik had met een leasemaatschappij. Bij een piepje of een kraakje mag je niet naar zo’n auto kijken. Dat mag pas als er ‘echt’ iets mee aan de hand is. Ik wil mijn klanten voorthelpen en dus sloot die werkwijze gewoonweg niet aan bij mijn werkwijze. Als een van onze diagnose-experts twee uur met een auto aan het meten is, ben ik dan ook de laatste die zegt dat hij de meting moet afkappen. Ik laat ze juist doormeten en het probleem tot op de bodem uitzoeken. Ik kan iemand naar een cursus sturen, maar dan ben ik iemand ook een dag kwijt plus de kosten van de cursus. Ik zie dat als leergeld waar we aan de toekomst baat aan hebben.”
Zodra Marcel over diagnose stellen begint, komt er direct een grote glimlach op zijn gezicht. Het mogelijk duidelijk zijn dat hij ondanks zijn jarenlange ervaring in het vak nog vol passie zit. En dat is volgens Marcel ook nodig wil je zo lang willen doen. “De ontwikkelingen in de autobranche gaan in sneltreinvaart. Je moet jezelf constant blijven ontwikkelen om in deze markt bij te blijven. Dat maakt ons werk in mijn optiek juist interessant en uitdagend, al merk ik wel dat andere autotechnici hier soms anders over denken en hierdoor een baan in een andere sector zoeken. Het vinden van nieuwe krachten is de afgelopen jaren bijzonder lastig geworden. Wie weet dat we in de toekomst zelf mensen moeten gaan opleiden om de auto’s toch op de weg te gaan houden. Ik weet dat dit bij andere bedrijven ook al gebeurd.”
Wat zijn ACtronics Service Points?
Het ACtronics Service Point Programma is voor garagisten gratis en biedt vele voordelen zonder dat ze hiervoor iets hoeven te doen! Dat betekent:
- Je bent op de ACtronics website zichtbaar op de Service Point kaart die iedere maand door ongeveer 100.000 bezoekers wordt bekeken
- Je komt direct in verbinding te staan met particulieren die onze website bezoeken
- Als ACtronics Service Point laat je zien dat je geeft om revisie en daarmee ook om duurzaamheid. Een belangrijk verkoopargument anno nu!
- Je profiteert in de toekomst van speciale acties en aanbiedingen
Ben je klant bij ACtronics, maar sta je niet op de kaart? Staan er verkeerde contactgegevens online of sta je op de kaart als Service Point en wil je niet van de voordelen profiteren? Ga dan naar “mijn account”.