Reman Day (en de huidige tijd) laten belang revisie anno 2022 zien

Het is 14 april 2022. Dat betekent dat het weer tijd is voor de door de Remanufacturing Industries Council georganiseerde ‘Reman Day’! In tijden dat begrippen als circulaire economie en CO2 reductie steeds belangrijker worden, wordt revisie middels deze ‘feestdag’ in het zonnetje gezet. Als automotive branche mogen we best wel een beetje trots zijn, want samen zijn we één van de belangrijkste sectoren in de verandering van nieuw naar revisie. Maar wat zeggen die cijfers eigenlijk? We doken in enkele recente onderzoeken.

Zo goed als nieuw, maar beter voor het milieu

Revisie is het fabricageproces waarbij een gebruikt product wordt teruggebracht naar ten minste zijn oorspronkelijke prestaties met een garantie die gelijk of beter is dan die van het nieuw vervaardigde product. Het idee van revisie is om verschillende besparingen te behalen in vergelijking met traditionele productie. Zo is het met revisie mogelijk om substantieel te besparen op grondstoffen en energie om zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het aantal grondstoffen wordt namelijk tot 11% van een nieuw product gereduceerd en het energieverbruik tot 6% (Afrinadi et al. 2017, Bazan et al 2015, Cooper & Gutowski 2017, Steinhilper 2001).

Manufacturing as remanufacturing

Maar als revisie dan zo’n grote impact op het milieu heeft en eigenlijk zo goed als nieuw is, waarom is revisie dan nog niet de norm? Het is een gedachte die in ieder geval in steeds meer sectoren en bij verschillende bedrijven speelt. Onder de noemer ‘Manufacturing as Remanufacturing’ ontstaan er steeds meer ideeën en concepten die dit aanmoedigen. De basis voor dit concept is dat een nieuw geproduceerd product een veel langere levensduur moet hebben en niet binnen de kortste keren in de afvalbak beland. In haar levensduur zal het onderdeel meermaals gereviseerd moeten worden om zodoende weer zo goed als nieuw te zijn, waarbij eventuele updates, upgrades en fabricageverbeteringen worden toegevoegd.

Is dat niet een beetje te ver gezocht?

Ja, we zijn het er mee eens dat het misschien nog een beetje als toekomstmuziek klinkt, maar de huidige tijd waarin we inzitten laat het belang van revisie nog eens extra zijn. Naast de milieu-impact die steeds meer aandacht krijgt, domineren onderwerpen als arbeidsintensiteit en grondstoftekorten het nieuws. Zowel materiaal als personeel is schaars, wat de prijzen steeds verder omhoog stuwt. Dit werd door de coronapandemie extra duidelijk en wordt nu door de situatie in Oekraïne verder versterkt. Omdat revisie veel minder arbeidsintensief is dan het produceren van nieuw en daarbij ook nog eens veel minder grondstoffen vereist, wordt revisie een steeds interessantere optie voor zowel bedrijven als consumenten. En er is nog voldoende ruimte voor verbetering. In 2020 omvatte revisie 2% van de totale fabricagemarkt (RIT, 2020).

Wat overigens minder toekomstmuziek is, is het feit dat onderdelen steeds complexer worden, of gebruikmaken van kostbare grondstoffen (denk aan grote accupakketten). Het belang van revisie zal hierbij alleen nog maar sterker worden. Ieder jaar zorgen afgeschreven auto’s namelijk voor zo’n 7 à 8 miljoen ton aan afval (EC, 2018). Hoewel nieuw altijd zal blijven bestaan, zal hernieuwd wellicht de nieuwe standaard gaan worden.