Deze Citroën 2CV van reviseur Daniël is een wolf in schaapskleren – Op pad met ACtronics
De grootste fan van het Franse merk Citroën binnen ACtronics is ongetwijfeld de 43-jarige Daniël Roels. Dat blijkt wel uit de verzameling Citroëns die Daniël heeft. Sterker nog: in het verleden heeft Daniël nog nooit een niet-Franse auto op naam gehad. Eén van Daniël’s favorieten uit de verzameling is de 2CV die hij flink onder handen heeft gehad. Lees in dit interview meer over zijn bijzondere auto en zijn passie voor de Franse automobiel.
Het ontstaan van Daniël’s passie
De passie voor auto’s – en eigenlijk meteen al voor Citroën - begon bij Daniël toen hij een jaar of acht was. Daar zag hij voor het eerst bewust een Citroën CX. Dat moment weet Daniël nog als de dag van gister, zo vertelde hij. “Ik weet nog heel goed dat ik deze CX op een parkeerplaats zag staan. De eigenaar startte de auto, draaide een soort antenne op het dak en plotseling kwam de hele auto omhoog. Dat vond ik zo bijzonder!”
Ook op latere leeftijd bleven de gemotoriseerde voertuigen Daniël boeien. “Het begon allemaal met het opknappen van brommers en later kwamen daar de auto’s bij”. Het is dan ook niet gek dat hij in de automotivebranche is terechtgekomen. Daniël: “Zelf heb ik een achtergrond in de elektrotechniek. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de restauratie van oldtimers. Inmiddels werk ik al een aantal jaren bij ACtronics. Hier heb ik het beste van beide werelden. Ik kan mijn kennis van elektronica combineren met mijn passie voor mechanica!”
De start van het 2CV-project
Na inmiddels al enkele auto’s gerestaureerd te hebben kwam Daniël in de winter van 2010-2011 met het idee om een 2CV op te knappen. Dat deze 2CV verre van fabrieksstandaard is, is meteen al te zien. Daniël: “Het chassis is bijvoorbeeld afkomstig van een Citroën AMI Super, terwijl het koetswerk afkomstig is van een donor 2CV die ik al in bezit had. De bouw hiervan begon in maart 2011. “Eén van de belangrijkste aanpassingen die ik tijdens de bouw heb gedaan is het verzinken van het chassis, zodat deze niet meer kan roesten. Ook de motor in de auto is vervangen. Er ligt nu namelijk een luchtgekoelde 4-clinder 1300cc GSA boxermotor in.
Daarmee rijdt de auto van 0 naar 100 in ongeveer 11 seconden. De topsnelheid? De 2CV kan ongeveer 160 km/h, maar dan rijdt hij in het rode gebied. 150 km/h kan hij prima aan.” De factor tijdsdruk kwam echter al snel om de hoek kijken. “In de zomer van 2011 stond in Frankrijk namelijk een 2CV-meeting in Salbris op de planning. Dat betekende dus dat er tot in de kleine uurtjes aan de bouw van auto is gewerkt”.
Groot project
Het bleef echter niet alleen bij het wisselen van de motor. “Zo zitten er bijvoorbeeld andere schokbrekers en veerpotten onder de auto die voor veel meer stabiliteit zorgen. De auto is nu een heel stuk stugger, waardoor de wegligging sterk is verbeterd.
In tegenstelling tot de rest van de auto is het interieur redelijk te vergelijken met een standaard 2CV. Eén van de weinige aanpassingen die ik daaraan heb gedaan is het vervangen van de stoelen. Ik heb namelijk stoelen gemonteerd die afkomstig zijn van de GTI.
De kleurenstelling heb ik geïnspireerd op een Citroën 2CV Dolly. Hiervoor heb ik gekozen voor de kleur grijs, omdat ik dat heel mooi bij de auto vind passen. Aangezien de Dolly nooit in grijs is uitgevoerd, heb ik de bestickering door een gespecialiseerd bedrijf laten maken”, aldus Daniël.
2CV met boxermotor blijkt gouden combinatie
Daniël heeft geen moment spijt gehad van de keuze voor een boxermotor, al zorgde de bouw wel voor wat knelpunten. “Het plaatsen van een boxermotor in een 2CV is niet iets nieuws. Er zijn tal van andere liefhebbers die deze motor in een 2CV geplaatst hebben. Het probleem is echter dat de motorruimte te klein is voor het blok met de bijbehorende versnellingsbak. Normaliter zou de motorkap dus verlengt moeten worden, maar persoonlijk vind ik dat niet erg fraai. Mijn grootste uitdaging was dus om het motorblok en de versnellingsbak in de beperkte ruimte te krijgen. Daarvoor heb ik een aantal versnellingsbakken samengevoegd tot één, om het passend te krijgen. Dat dit uiteindelijk is gelukt maakt mij best wel trots: bij mijn weten is dit namelijk de enige 2CV met boxermotor zonder verlengde motorkap die er rondrijdt!” “Een oldtimer is echter nooit klaar”, concludeert Daniël over dit project. “Zo’n auto blijft onderhoud vergen en er komen altijd nieuwe ideeën over eventuele aanpassingen. Omdat aan deze auto een grote hoeveelheid maatwerk te pas is gekomen zijn de reserve-onderdelen bijzonder schaars. Soms moet je dus creatief zijn om alles weer werkend te krijgen. Op dit moment zijn er nog drie dingen die ik aan de auto wil aanpassen. Eén van die dingen is de uitlaat. Die is nog niet geheel naar mijn tevredenheid. Daarnaast wil ik ook de voorschermen nog laten spuiten. Ten slotte wil ik de deuren vervangen. Die zijn inmiddels goud verzinkt en moeten nog gespoten worden. Daarna kan ik ze op de auto monteren.”
De ultieme vakantieauto
Dat sommige mensen denken: “wanneer gebruik je zo’n auto nu dan” kan Daniël zich goed voorstellen. “Het is natuurlijk geen auto voor dagelijks gebruik. Ik rij er vooral voor mijn plezier in. Zo zijn we met deze auto naar Corsica, Zuid-Frankrijk en naar Kroatië gereden om daar op vakantie te gaan. Mensen kijken mij vaak verbaasd aan als ik dat zeg, maar zelf zie ik het probleem niet. Alles wat er stuk kan gaan kan ik in principe zelf maken, dus waarom zou ik het niet doen!”
Toekomstige autoprojecten
Op de vraag of er nog meer projecten op stapel staan is Daniël heel stellig. “Dit is denk ik een van de laatste autoproject van deze omvang. Ik heb inmiddels een gezin met twee geweldige kinderen, dus dan wordt de tijd die ik in de auto’s kan steken schaars. Een project waar ik nog wel naar uitkijk is het restaureren van een Citroën CX Break. Deze wil ik gaan uitvoeren met een turbo diesel motor. Dit zal echter een project zijn waar ik mij gedurende een aantal jaren mee bezig wil houden.”