De toekomst van remsystemen: op weg naar volledig elektrische remmen?

De automotive-industrie evolueert voortdurend en maakt grote sprongen op het gebied van elektrische voertuigen en geavanceerde technologieën. Een van de misschien wel meest baanbrekende ontwikkelingen die we in de toekomst kunnen verwachten, is de mogelijkheid tot volledig elektrische remmen in auto's. Deze innovatieve benadering van remmen kan de rijveiligheid en prestaties naar nieuwe hoogten tillen. Is dit te ver gezocht of is het een realistisch concept?

Waarin verschilt volledig elektrisch remmen van hydraulisch remmen?

Traditioneel worden remmen in auto's bediend via een hydraulisch systeem, waarbij remvloeistof wordt gebruikt om de remkracht over te brengen van het rempedaal naar de remmen. Echter, met de opkomst van elektrische voertuigen en de ontwikkeling van geavanceerde elektronische systemen, worden alternatieve benaderingen van het remmen onderzocht. Volledig elektrische remmen maken gebruik van elektrische actuatoren om de remkracht direct over te brengen naar de remmen, zonder dat er een hydraulisch systeem nodig is. Dit biedt verschillende voordelen ten opzichte van traditionele remmen.

De voordelen van elektrisch remmen

Een van de belangrijkste voordelen is terug te vinden in het regeneratief remmen. Er zou namelijk directe omzetting van kinetische energie in elektrische energie plaats kunnen vinden zonder tussenkomst van mechanische componenten. Dat betekent een efficiëntere omzetting en opslag van energie, omdat er geen energieverlies is door mechanische wrijving zoals bij hydraulische systemen.

Tevens is de elektronica ook veel sneller dan de hydraulische componenten. Elektrische remmen kunnen veel sneller reageren op gewenste remopdrachten, omdat de communicatie tussen het rempedaal en de remmen elektronisch is. Dit leidt tot een nauwkeurigere remrespons, waardoor de veiligheid en controle over het voertuig sterkt verbeterd wordt.

Tenslotte zouden elektrische remmen extra mogelijkheden kunnen bieden voor geavanceerde remfuncties. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de remkracht op basis van de rijomstandigheden of het terugwinnen van energie tijdens het bergafwaarts rijden. Deze extra functionaliteiten zouden niet alleen de remprestaties kunnen verbeteren, maar dragen ook nog een bij aan een efficiëntere terug levering van energie voor het regeneratief remmen. Meer flexibiliteit en meer mogelijkheden voor geavanceerde remregeling en energiebeheer dus!

Foto: Schematische tekening van het remsysteem van de toekomst volgens Brembo

Dus, wanneer wordt de eerste auto met volledig elektrisch remmen gelanceerd?

Hoewel volledig elektrische remmen veel potentieel hebben, zijn er nog enkele technische en regelgevende uitdagingen die overwonnen moeten worden voordat ze op grote schaal kunnen worden geïmplementeerd. Denk aan het waarborgen van betrouwbaarheid en het voldoen aan internationale veiligheidsnormen. Maar dat er achter de schermen bij de autofabrikanten naar deze techniek wordt gekeken staat vast. Sommige fabrikanten, als Lamborghini, hebben bijvoorbeeld al laten weten met soortgelijke techniek bezig te zijn. Net zoals het bij alle technieken gaat, zal er een aanloopperiode nodig zijn vooral de noviteit uitgegroeid tot gewoongoed. We staan er dan ook niet raar van te kijken dat het traditionele hydraulische remsysteem met remklauwen, remschijven en remblokken zal uiteindelijk helemaal gaan verdwijnen.

Bij ACTRONICS volgen we nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van volledig elektrische remmen. Als toonaangevend revisiebedrijf en expert in automotive technologie, blijven we onze kennis en expertise inzetten om onze klanten te voorzien in revisie-oplossingen van complexe auto-elektronica.