De belangrijke rol van reviseren en hergebruiken in de verdere verduurzaming van onderhoud in de autobranche
Is de auto slechts een luxeproduct of inmiddels uitgegroeid tot een alledaags goed? Terwijl we ons betwisten over deze vraag, is er een groeiende kwestie die niet te negeren valt: het toenemende aantal voertuigen in Nederland. Als we naar de cijfers kijken, zien we een groei van 7,6 miljoen geregistreerde auto’s en lichte bedrijfswagens in 2021[1] naar 10,1 miljoen in 2022, twintig jaar later[2], waarbij de gemiddelde leeftijd van een auto 11,4 jaar is[3]. Nederland wordt dus steeds mobieler. Enerzijds fantastisch, anderzijds brengt deze groei ook flinke uitdagingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de impact op het milieu door CO2-uitstoot, maar ook de toenemende druk op onze kostbare grondstoffen. Dit vraagt om een kritische blik op hoe we onze auto-onderdelen produceren en (her)gebruiken.
Minder CO2, meer hergebruik
Op dit moment is de mobiliteitssector, waar het verkeer van personenauto’s onder valt, verantwoordelijk voor ongeveer 23% van de totale CO2-uitstoot in Nederland[4]. De autobranche heeft een belangrijke rol in het speelveld van duurzaamheid en neemt dit dan ook serieus. Gelukkig wordt dit serieus genomen en zijn er aanzienlijke investeringen gedaan in initiatieven om deze uitstoot te verminderen.
Een ontwikkeling die hierin een belangrijke rol speelt, is de opkomst van elektrisch aangedreven voertuigen. In 2023 was namelijk 37,1% van de nieuw verkochte auto’s in Nederland hybride en 30,8% elektrisch aangedreven[5]. Vooral de categorie met elektrische auto’s is de afgelopen jaren sterk gestegen. Waar er in 2018 nog ongeveer 21.000 elektrische auto’s in Nederland op kenteken waren geregistreerd[6], is dit aantal in 2023 gestegen tot ruim 340.000 auto’s. Bovendien zijn auto’s met verbrandingsmotoren de afgelopen jaren steeds efficiënter en zuiniger geproduceerd, wat heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de uitstoot van nieuwe auto’s. In 2018 was de gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto 105,5 g CO2/km[7], terwijl dat in 2023 is gedaald tot 86 g per gereden kilometer[8]. Een reductie van ruim 18% dus. Met dit cijfer staat Nederland in de top-5 van de EU, waarbij het gemiddelde in de EU in 2023 op 110 g CO2/km lag.
Hoewel deze ontwikkelingen positief zijn, zijn er op het gebied van circulariteit ook grote stappen te zetten. Tegenwoordig wordt er nog niet veel gesproken over de zogenaamde ‘circulaire auto’. Toch zien we dat circulariteit steeds hoger op de agenda staat binnen de auto-industrie. Men is bijvoorbeeld steeds beter in staat om meer auto-onderdelen te recyclen en hergebruiken. Sterker nog, van de 176.887 auto’s die in 2022 bij een autodemontage werden afgemeld, werd ongeveer 98,7% van de componenten hergebruikt[9]. Een historisch laag aantal sloopauto’s en een historisch hoog aantal hergebruikte componenten. Een bijzondere prestatie, gezien het totaal aantal voertuigen in Nederland juist toeneemt. De gemiddelde leeftijd van een auto die bij een demontagebedrijf werd afgemeld, is 19,5 jaar.
Daarnaast wordt ook het financiële thema steeds belangrijker, aangezien de prijzen van nieuwe onderdelen sterk stijgen. Dit wordt mede veroorzaakt door een groeiende hoeveelheid complexe elektronica in auto’s. Elektronische onderdelen zoals accu’s en omvormers kunnen duizenden euro’s kosten om te vervangen. Zo ligt de prijs van een nieuw accupakket al op €4.400[10]. Dit plaatst zowel garagehouders als autorijders voor nieuwe uitdagingen, want met dergelijke prijzen wordt het kopen van een nieuw onderdeel minder aantrekkelijk, vooral wanneer een auto een bepaalde leeftijd of kilometerstand heeft bereikt.
Maar laten we niet vergeten dat uitdagingen ook kansen bieden. We zullen met z’n allen moeten kijken naar duurzamere alternatieven als het aankomt op het vervangen voor defecte onderdelen. Hierbij kun je kiezen voor een onderdeel van een sloopauto. Het grote nadeel: de kwaliteit is onbekend. Want hoeveel kilometer heeft dat onderdeel al ‘op de teller’? In welke omstandigheden heeft dit onderdeel gewerkt? En dan moet dat specifieke onderdeel ook nog maar net ergens beschikbaar zijn. Dat maakt het laten repareren, of reviseren zoals wij zelf liever zeggen, steeds relevanter.
Revisie verlengt gebruiksfase in circulaire economie
Door bewust te kiezen voor revisie, kies je voor een duurzame oplossing. Je hergebruikt immers een bestaand onderdeel, waarbij er gerichte reparaties uitgevoerd worden op defecte componenten. Door te kiezen voor revisie stap je dus af van de traditionele lineaire economie en stimuleer je de circulaire economie.
Binnen de circulaire economie zijn drie fasen te onderscheiden: de productiefase, gebruiksfase en end-of-life fase. Hierbij hebben bedrijven als ACTRONICS, die gespecialiseerd zijn in de revisie van auto-elektronica een belangrijke rol in de gebruiksfase. Revisie verlengt immers de levensduur en daarmee de gebruiksfase van een onderdeel. Dat betekent minder behoefte aan nieuwe productie en minder afval in de vorm van afgedankte componenten, waardoor de CO2-uitstoot en energieverbruik van auto-onderhoud krimpt.
Het stimuleren circulaire economie wordt overigens door steeds meer overheden en partijen aangemoedigd. Zo staat de ‘Right to Repair’ hoog op de Europese agenda en hanteert men in Frankrijk sinds enkele jaren een zogenoemde “wet tegen afval en ter bevordering van circulaire economie”. Hergebruik, recycling en het aan kunnen bieden van een alternatief op nieuw zullen dus steeds belangrijker gaan worden.
Besparing van 103.000 kilo grondstoffen door ACTRONICS
Om te bepalen hoe groot de impact van het reviseren van elektronische auto-onderdelen is, deed ACTRONICS een onderzoek naar de hoeveelheid grondstoffen die er per onderdeel werden hergebruikt. Hierbij keek ACTRONICS naar ruim 1200 onderdelen die in haar assortiment zitten. Door per product het gemiddelde gewicht te nemen dat wordt hergebruikt en deze te vermenigvuldigen met het aantal onderdelen die in 2023 zijn gereviseerd, komt er een waanzinnige totale besparing van 103.000 kilogram uit. Voor de beeldvorming: dat is het gewicht van ruim 80 personenwagens, 4000 elektrische fietsen of 1,7 miljoen tennisballen. Deze besparing is een mix van vele verschillende materialen waarbij je kunt denken aan plastic behuizingen, aluminium en natuurlijk printplaten. Een geweldig resultaat waaruit blijkt dat we met onze klanten ieder jaar het verschil kunnen maken. Zo zorgen circulariteit en hergebruik ervoor dat we samen auto-onderhoud verder kunnen verduurzamen!
Benieuwd naar wat ACTRONICS voor jou kan betekenen?
Draag bij aan een circulaire economie
Referenties
1: CLO | Compendium voor de Leefomgeving. (2011, 11 oktober). Aantal motorvoertuigen, 1980-2010 via Aantal motorvoertuigen, 1980-2010
2: CLO | Compendium voor de Leefomgeving. (2023, 6 oktober). Aantal motorvoertuigen actief, 2019-2023 via Aantal motorvoertuigen actief, 2019-2023
3: KNAC.(2023, 17 januari). Nederland heeft oudste wagenpark in West-Europa: 11,4 jaar via Nederland heeft oudste wagenpark in West-Europa: 11,4 jaar - KNAC - de club van en voor autoliefhebbers
4: CBS.(2023, 13 september). Uitstoot broeikasgassen 5 procent lager in tweede kwartaal 2023 via Uitstoot broeikasgassen 5 procent lager in tweede kwartaal 2023
5: RAI.(2024, 1 januari). Autoregistraties 2023: Groei door inhaalslag zet door in marktherstel via Autoregistraties 2023: Groei door inhaalslag zet door in marktherstel
6: CBS.(2019, 10 mei). Aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld via Aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld
7: Bovag.(2019, 25 oktober). Nederland Europees koploper CO2-uitstoot via Nederland Europees koploper CO2-uitstoot
8: Acea.(2023, 3 oktober). Average new car CO2 emissions by country via Average new car CO2 emissions by country
9: ARN.(z.d.). 6 miljoen voertuigen duurzaam gerecycled via 6 miljoen voertuigen duurzaam gerecycled - ARN
10: EVBox (2023, 6 juli). Hoelang gaat de accu van een elektrische auto mee? via Hoelang gaat de accu van een elektrische auto mee? | EVBox