Registreer of log in om prijzen te zien
Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
De Bosch EDC16C34 is een motormanagementsysteem voor diesels welke toegepast wordt bij de 1.6 HDI motoren van met name de PSA groep. Ook vinden we deze terug bij bepaalde Fiat modellen. Hoe merkt de bestuurder dat hij een probleem heeft met zijn motorregelapparaat? Het motorstoringslampje (MIL) brandt op het instrumentencluster, er zijn diverse andere meldingen op het dashboard, de auto gaat in noodloop, de auto schokt en de motor loopt niet meer op alle cilinders.
In de werkplaats kunnen defecten aan de ECU-unit geconstateerd worden door een proefrit, het uitlezen van foutcodes, het meten van live-data en het aan de hand van het stroomloopschema controleren van de bedrading, voedingspanningen en massa’s. Met name het controleren van de in- en uitgaande signalen van de ECU verdient aandacht omdat hierbij de meeste problemen voorkomen.
Bij deze ECU’s komt het vaak voor dat massa-sporen op de printplaat verbranden door externe invloeden. Vaak gebeurt dit door kortsluiting in bedrading, sensoren en/of actuatoren. Een andere klacht die regelmatig voorkomt is een defect 5 volt circuit. Verder zitten er zwakke BGA processoren op deze ECU’s waardoor communicatie (CAN) klachten kunnen ontstaan.
Door externe invloeden - vaak kortsluiting in de bedrading of in componenten - verbranden massa-sporen op de printplaat.
Een ECU in storing zal van grote invloed zijn op andere control units in het voertuig. Het kan voorkomen dat de motor geen vermogen meer levert, niet meer goed loopt of zelfs helemaal niet meer start. Verder kunnen er foutmeldingen zijn in bijvoorbeeld het ABS, de TCU en het instrumentencluster.
Een defecte ECU kan - afhankelijk van de ernst en invloed van het interne defect - klachten veroorzaken zoals het niet starten van de motor, het onregelmatig lopen van de motor, vermogensverlies en een brandend MIL (motorstoring) lampje.
Bouw de ECU altijd uit volgens de fabrieksvoorschriften. Verwijder altijd eerst de massa [-] poolklem van de accu voordat de ECU wordt uitgebouwd. Hierdoor wordt eventuele schade door ompoling voorkomen. Sommige motorregelapparaten zitten vast met breekbouten. Let op de behuizing of ruimte waarin de ECU-unit gemonteerd zit. Deze behoort schoon en vochtvrij te zijn. Verwijder bladeren en ander vuil uit de waterafvoer openingen.
De motorregelapparaat ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de ECU-unit het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test waarbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de ECU weer helemaal naar behoren functioneert.
0 281 011 392
0 281 011 559
0 281 011 560
0 281 011 561
0 281 011 627
0 281 011 628
0 281 011 629
0 281 011 630
0 281 011 633
0 281 011 634
0 281 011 783
0 281 011 784
0 281 011 785
0 281 011 802
0 281 011 803
0 281 011 804
0 281 011 861
0 281 011 863
0 281 011 966
0 281 011 967
0 281 012 465
0 281 012 466
0 281 012 467
0 281 012 468
0 281 012 523
0 281 012 524
0 281 012 525
0 281 012 526
0 281 012 528
0 281 012 529
0 281 012 619
0 281 012 620
0 281 012 625
0 281 012 980
0 281 012 981
0 281 012 982
0 281 012 984
0 281 012 985
0 281 012 986
0 281 012 987
0 281 013 329
0 281 013 331
0 281 013 332
0 281 013 334
0 281 013 868
0 281 013 869
0 281 013 871
0 281 013 872
0 281 014 444
0 281 014 729
0 281 015 132
0 281 015 782
0 281 017 388
96 617 733 80
96 618 137 80
9651060180
9651294780
9656161880
9656161980
9656709880
9656840980
9656841080
9657061180
9658556780
9658556880
9658576180
9658944580
9658945280
9659062180
9659341880
9659342180
9660324180
9661004480
9661005580
9661032980
9661204380
9661376380
9661728680
9661769080
9661773880
9661879880
9661971380
9662212380
9662213180
9662213380
9662670780
9663268380
9663475580
9663755480
9663786380
9663786480
9663943980
9664257580
9664356980
9664617480
9664618080
9664843480
9664843780
9665091180
9665674480
9665691680
9666432280
9666432480
9666579080
9666934680
9666975480
9666986680
9666986880
ACTRONICS werkt uitsluitend samen met autobedrijven, merkdealers en specialisten. Je hebt een ACTRONICS-account nodig om een opdracht te plaatsen. Onze klantenservice beoordeelt op basis van jouw ingevulde gegevens of je account wordt goedgekeurd.
Selecteer bovenaan deze pagina je voertuig en kies het onderdeelnummer dat je op het onderdeel kunt aflezen. Kun je het OE-nummer niet aflezen? Selecteer dan op deze pagina de optie “OE-nummer staat niet in de lijst”. Kun je het onderdeel niet vinden? Vraag dan een offerte aan.
Bij het aanmelden van een revisie-opdracht vragen we om meer informatie over je diagnose, zoals je waarnemingen en/of een foutcode. Dat helpt ons bij het uitvoeren van de revisie. Hierna kies je jouw verzend- en betaalvoorkeur en start je de opdracht.
Zorg dat het onderdeel stevig verpakt is, zodat het niet beschadigt tijdens transport. Heb je gekozen voor onze ophaalservice? Dan zorgen wij dat het onderdeel bij jou wordt opgehaald. Dit gebeurt op werkdagen (tussen 08:00 en 18:00) vaak binnen enkele uren. Heb je gekozen voor zelf verzenden? Breng dan het pakket naar een pakketpunt bij jou in de buurt. In beide gevallen krijg je instructies van onze klantenservice.
Wij testen en inspecteren jouw onderdeel zodra het bij ons binnenkomt. Daarna starten we met de revisie. Soms wijst onze test iets anders uit dan de diagnose-informatie. In dat geval nemen we contact met je op en delen we onze bevindingen en diagnose. We brengen hiervoor slechts testkosten in rekening en geen revisiekosten.
Onze specialisten reviseren jouw onderdeel. Je ontvangt updates, zodat je altijd op de hoogte bent van de status van jouw opdracht. Als jouw onderdeel succesvol door onze eindtest is gekomen, verzenden we het naar jou. Indien nodig geven we extra werkplaatsinstructies en tips.
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.