Bosch EDC16C34 PSA/Fiat

Registreer of log in om prijzen te zien

Bosch EDC16C34 PSA/Fiat - ECU Reparatie
Door te kiezen voor revisie van dit onderdeel, bespaar je 1 kg aan grondstoffen.

Veelvoorkomende problemen

  • Diverse storingen door kortsluiting
  • EGR systeem is niet in te leren
  • Aansturing van injectoren ontbreekt
  • Fout in 5 volt circuit
  • Problemen met massaverbinding

Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bestel uit voorraad; morgen in je werkplaats

Snel en eenvoudig: bestel jouw onderdeel direct uit voorraad. Wij vragen statiegeld dat je terug krijgt zodra je jouw defecte onderdeel naar ons opstuurt. Op werkdagen voor 16:00 besteld = morgen in huis.

Wij reviseren het originele onderdeel

Meld je onderdeel eenvoudig aan. Stuur hem op of laat hem ophalen door onze pick-up service. Met de hoogst mogelijke zorg gaan wij aan de slag om jouw onderdeel te reviseren. Binnen enkele dagen ontvang je het onderdeel terug in je werkplaats, met 2 jaar garantie.

Bosch EDC16C34 PSA/Fiat ECU laten repareren?

De Bosch EDC16C34 is een motormanagementsysteem voor diesels welke toegepast wordt bij de 1.6 HDI motoren van met name de PSA groep. Ook vinden we deze terug bij bepaalde Fiat modellen. Hoe merkt de bestuurder dat hij een probleem heeft met zijn motorregelapparaat? Het motorstoringslampje (MIL) brandt op het instrumentencluster, er zijn diverse andere meldingen op het dashboard, de auto gaat in noodloop, de auto schokt en de motor loopt niet meer op alle cilinders.

Werkplaatsconstatering

In de werkplaats kunnen defecten aan de ECU-unit geconstateerd worden door een proefrit, het uitlezen van foutcodes, het meten van live-data en het aan de hand van het stroomloopschema controleren van de bedrading, voedingspanningen en massa’s. Met name het controleren van de in- en uitgaande signalen van de ECU verdient aandacht omdat hierbij de meeste problemen voorkomen.

Veelvoorkomende klachten

Bij deze ECU’s komt het vaak voor dat massa-sporen op de printplaat verbranden door externe invloeden. Vaak gebeurt dit door kortsluiting in bedrading, sensoren en/of actuatoren. Een andere klacht die regelmatig voorkomt is een defect 5 volt circuit. Verder zitten er zwakke BGA processoren op deze ECU’s waardoor communicatie (CAN) klachten kunnen ontstaan.

Oorzaken

Door externe invloeden - vaak kortsluiting in de bedrading of in componenten - verbranden massa-sporen op de printplaat.

Effect op andere onderdelen

Een ECU in storing zal van grote invloed zijn op andere control units in het voertuig. Het kan voorkomen dat de motor geen vermogen meer levert, niet meer goed loopt of zelfs helemaal niet meer start. Verder kunnen er foutmeldingen zijn in bijvoorbeeld het ABS, de TCU en het instrumentencluster.

Risico’s

Een defecte ECU kan - afhankelijk van de ernst en invloed van het interne defect - klachten veroorzaken zoals het niet starten van de motor, het onregelmatig lopen van de motor, vermogensverlies en een brandend MIL (motorstoring) lampje.

In- en uitbouwinstructies

Bouw de ECU altijd uit volgens de fabrieksvoorschriften. Verwijder altijd eerst de massa [-] poolklem van de accu voordat de ECU wordt uitgebouwd. Hierdoor wordt eventuele schade door ompoling voorkomen. Sommige motorregelapparaten zitten vast met breekbouten. Let op de behuizing of ruimte waarin de ECU-unit gemonteerd zit. Deze behoort schoon en vochtvrij te zijn. Verwijder bladeren en ander vuil uit de waterafvoer openingen.

Revisie oplossing

De motorregelapparaat ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de ECU-unit het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test waarbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de ECU weer helemaal naar behoren functioneert.

Klantbeoordelingen