Right to Repair van steeds groter belang om reparatie mogelijk te maken

Het recht om te kunnen repareren: het wordt een steeds belangrijker onderwerp in de autobranche. En dat is ook niet zo vreemd, want onderdelen zijn de laatste jaren schaars of niet leverbaar. Bovendien worden elektronische onderdelen tegenwoordig versleuteld, waardoor het zonder ondersteuning van de fabrikant schier onmogelijk wordt gemaakt om het probleem te verhelpen. Zit de oplossing dan misschien in nieuwe wetgeving? Wij duiken in de actuele stand van zaken van het recht om te repareren!

Wat houdt de Right to Repair precies in?

De afgelopen jaren is de beweging die de Right to Repair ondersteunt steeds groter geworden. Recht op reparatie is een filosofie waarin men in staat wordt gesteld om (elektronische) apparaten en andere goederen zelfstandig te kunnen repareren in geval van een defect. Om dat mogelijk te maken, zullen er volgens het Recht tot Reparatie dan wel een aantal huidige beperkingen opgeheven moeten worden:

  • Beperkingen in vormgeving
  • (Versleutelde) software
  • Beperkingen in reserveonderdelen
  • Gebrek in communicatie over de repareerbaarheid

Het idee achter het recht op reparatie is helder: het promoten van vervanging ten opzichte van nieuw, wat leidt tot een verduurzaming van de economie, minder (elektronisch) afval en lagere kosten. Voor de automotive branche is dit natuurlijk een onderwerp dat al jarenlang hoog op de agenda staat en is dan ook één van de aanjagers van dit recht. En dat is ook niet zo vreemd: ongeveer 80% van de Europese autobedrijven is namelijk géén merkdealer met goede ondersteuning van de autofabrikant.

Verreweg de meeste autobedrijven opereren dus zelfstandig en om complexe reparaties uit te voeren zijn ze daarom erg afhankelijk van tools en onderdelen van autofabrikanten en specialisten. En als die fabrikanten dan geen opening tot de aftermarket bieden, ontstaat er langzaam een monopolypositie. Bovendien wordt deze situatie nog eens versterkt doordat onderdelen tegenwoordig veelal verlijmd en versleuteld in de auto’s zijn geplaatst. Combineer dit met het feit dat de techniek van producten zelf ook steeds complexer wordt en je zult begrijpen dat het tegenwoordig wel erg lastig is om reparatie als optie aan te bieden.

Nieuwe reparatiewetgeving

Hoewel het recht op reparatie nog steeds geen vanzelfsprekendheid is, wordt de roep om nieuwe wetgeving wel steeds groter. En de eerste stappen hierin zijn in 2020 door het Europees Parlement gezet, waardoor reserveonderdelen voor reparatiespecialisten veel beter beschikbaar werden. Een jaar later (2021) volgde de Europese Unie met nieuwe wetgeving die bepaalde dat bedrijven hun apparatuur duurzamer moesten maken en tot tien jaar na productiedatum reserveonderdelen moesten aanbieden. Deze regelgeving werd ingevoerd voor verlichting, wasmachines, vaatwassers en koelkasten. Een mooie stap in de goede richting.

In Frankrijk loopt men inmiddels aardig voor op de rest van Europa. Ze zijn koploper op het gebied van het recht op reparatie. Sinds enkele jaren geldt in Frankrijk namelijk de ‘la loi anti-gaspillage pour une économie circulaire’. Dit betekent dat elektronische producten van een label voorzien moeten worden. Deze score geeft de repareerbaarheid op een schaal van 1 tot 10 van het product aan. Hierin zijn een aantal criteria van belangrijk, waaronder de beschikbaarheid en de kosten van reserveonderdelen.

Consument ook op zoek naar alternatief voor nieuw

Het is dus wel duidelijk dat er de afgelopen jaren het een en ander veranderd is. Uit onderzoek van de Eurobarometer-enquête blijkt dan ook dat 79 procent van de Europese consumenten vindt dat fabrikanten wettelijk verplicht moeten worden om de mogelijkheid tot reparatie of vervanging van elektronische apparaten te vereenvoudigen. Er zijn dan ook steeds meer fabrikanten die de repareerbaarheid van hun onderdeel als “unique selling point” gebruiken.

Als toonaangevend bedrijf in de revisiebranche zal ook ACTRONICS zich hard blijven maken om vandaag, morgen en in de toekomst een duurzaam en kostenefficiënt alternatief voor nieuwe onderdelen aan te bieden. We zijn ervan overtuigd dat de circulaire economie van steeds groter belang zal gaan worden.

Lees meer over onderdelen in EV en Hybride auto's