Renault Twingo 2 2007-2014 instrumentenpaneel

Instrument cluster Renault Twingo 2 2007-2014 - Instrumentenpanelen
Instrument cluster Renault Twingo 2 2007-2014

Instrumentenpanelen

Registreer of log in om prijzen te zien

Wat zorgt ervoor dat een instrumentenpaneel vaak bij ons ter revisie wordt aangeboden? Het is een vraag die onze medewerkers dagelijks onderzoeken om alle mogelijke factoren die daar invloed op hebben boven water te krijgen. Er zijn tal van factoren die hier invloed op hebben. De belangrijkste en tevens meest voor de hand liggende zijn natuurlijk bouwkwaliteit en productie-aantallen. Immers, een instrumentenpaneel in een auto die in principe niet heel gevoelig is voor storingen kan best vaker binnenkomen dan een instrumentenpaneel die erg gevoelig is voor storingen omdat er simpelweg weinig van verkocht zijn.

Een andere belangrijke factoren is het weer. En dan zul je misschien denken, hoe kan dat? Een instrumentenpaneel zit toch droog en heeft minder last van weersinvloeden dan bijvoorbeeld een ABS unit? Gek genoeg is een instrumentenpaneel misschien wel één van de meest ‘seizoensafhankelijke’ onderdelen. Waar het ene dashboard last heeft van de warme zomers, bezwijkt een ander sneller onder de grillen van het winterweer. Een goed voorbeeld van zo’n onderdeel is het Renault Twingo 2 instrumentenpaneel. De kans dat dit onderdeel gedurende de winter defect raakt is namelijk 5 à 6 keer zo groot dan in de zomer. Alle reden dus om meer te vertellen over dit onderdeel!

Bijzondere ontwerp Twingo 2 instrumentenpaneel

De tweede generatie had een hoge eer op te houden, want zijn voorganger had toch wel een soort cultstatus opgebouwd. En dat is goed geluk! Het Franse Renault verkocht tussen 2007 en 2014 bijna een miljoen Twingo’s in hun showrooms. Het compacte concept bleef intact en viel dus duidelijk in de smaak bij haar klanten. Eén van de meest opvallende dingen in het design is misschien toch wel het instrumentenpaneel. Het instrumentarium, waarop bijvoorbeeld de snelheid en de tankmeter te vinden is, bevindt zich namelijk niet achter het stuur, maar in het midden van het dashboard. Bij sommige modellen is enkel een toerenteller achter het stuur te vinden. Afgekeken van de Mini One? Wie weet. Opvallend is het echter zeker wel!

Problemen met LED lampjes en uitvalklachten

En dan de storingen waarmee dit onderdeel vaak bij ons binnenkomt. Betekent een atypisch ontwerp ook atypische storingen? In sommige gevallen: ja. Maar ook de bekende klachten die over de gehele linie van instrumentenpanelen vaak terugkomen, zien we vaak bij het Twingo instrumentenpaneel. Denk bijvoorbeeld aan LED lampjes die zwak branden. Ook bij het Twingo instrumentenpaneel is dit een veelvoorkomend probleem. Daarnaast kan het ook voorkomen dat een lampje (vaak het handremlampje) altijd blijft branden zonder dat de handrem geactiveerd is. Beide problemen kunnen door ons verholpen worden. Echter, als het ABS lampje zwak brandt en juist heel fel gaat branden zodra de rem wordt ingetrapt, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. In het verleden hebben we namelijk gezien dat een sluiting in de achterlichtfitting de boosdoener was.

En als we het dan toch hebben over verlichtingsproblemen: het Twingo instrumentenpaneel staat er ook om bekend dat deze in zijn geheel zwak brandt. Alle LED-lampjes lijken in dat geval niet meer goed te branden. In het ergste geval kan het ook voorkomen dat de lampjes het helemaal niet meer doen. Bij deze uitvalklachten wordt het instrumentenpaneel eigenlijk onbruikbaar.

Minuscule verschillen in de displays

Maar deze Renault Twingo tellerklok had toch ook een aantal rare klachten? Daar komen we zo op. Al moeten we bekennen dat de displayklachten waar we het nu over gaan hebben toch ook wel weer een vreemd element met zich meedragen. Want hoewel displayklachten (in het geval bij de Twingo vaak één of meer missende pixels) niet heel raar zijn, heeft Renault ervoor gekozen om diverse soorten displays te gebruiken. En als het verschil nu duidelijk zichtbaar zou zijn (voortschrijdend inzicht in ontwerpkeuze), dan zouden we dat kunnen begrijpen. Maar je moet wel heel goed kijken wil je de verschillen tussen onderstaande displays kunnen zien.

Exotische storingen

En dan nu over naar de niet alledaagse klachten die we in het verleden zijn tegenkomen en succesvol hebben kunnen herstellen. De eerste vreemde eend bij de bijt is de kilometerstand die plots op hol slaat en op 999.999km gaat staan. Niet heel handig natuurlijk. Een ander probleem die mogelijk door het Twingo tellerpaneel veroorzaakt kan worden heeft te maken met de knipperlichten. Het kan namelijk voorkomen dat je de knipperlichten hoort knipperen zonder dat je deze bedient. Er zijn bij ons meerdere gevallen bekend waarbij het instrumentenpanelen terecht werd verdacht van dit probleem. Ten slotte hebben we een derde ‘exotische’ fout. Want hoewel je de auto net volgetankt hebt, kan het best zo zijn dat de tankmeter aangeeft dat deze leeg is. Tja, en hoe weet je dan wanneer je moet tanken? Ook dit is niet zo’n hele handige storing, maar gelukkig heeft ACtronics ook hiervoor een revisie-oplossing ontwikkeld.

Hopelijk hebben we jullie wat meer kunnen vertellen over dit toch wel bijzondere instrumentenpaneel. Mocht je een klok hebben die te kampen heeft met een probleem die we zojuist hebben besproken, meld dan heel eenvoudig je revisie-opdracht aan op de productpagina. Heb je een ander probleem of heb je nog vragen? Onze productspecialisten staan graag voor je klaar om je te helpen!