Remvloeistof: waarom verversen en het juiste type zo belangrijk zijn voor het ABS systeem

Iedere autoliefhebber heeft er wel een flesje van in de schuur staan: remvloeistof. De vloeistof die eigenlijk altijd op basis van glycol-ether is, wordt door garagisten in grote aantallen afgenomen. En gelukkig maar! Remvloeistof kan namelijk een hele vervelende bijwerking hebben op het remsysteem, waarbij ook het ABS-systeem niet ongeschonden uit de strijd komt. Hoe dat zit, lees je hier!

Verschillende soorten remvloeistof

Zoals gezegd, hebben bijna alle remvloeistoffen een basis van glycolether. Toch zijn er in het verleden ook wel verschillende vloeistoffen op de markt gebracht met een minerale of silicone basis. Zo introduceerde Citroën in 1966 de LHM (Liquide Hydraulique Minéral) remvloeistof. Helaas bleek later dat deze vloeistof voor interne corrosie in het remsysteem zorgde. De silicone remvloeistof werd daarom geïntroduceerd, als onderdeel de van de DOT standaard. De DOT benaming is overigens afgeleid van de het naam van het Amerikaanse federale ministerie van transport. Deze heet namelijk het Department of Transportation.

De voordelen en nadelen van glycol en silicone remvloeistof

Deze zogenoemde DOT 5 remvloeistof (op siliconenbasis dus) had als grote voordeel tot de oudere DOT 4 (op minerale basis) dat deze een veel hoger kookpunt had. Het droge kookpunt ging van 230 °C naar 260 °C en het natte kookpunt van 155 °C naar 180 °C. Echter had deze DOT 5 remvloeistof een aantal belangrijk minpunten. Een remvloeistof op siliconenbasis is door zijn eigenschappen daardoor niet optimaal voor auto’s die gebruikmaken van een ABS-systeem. En tja, omdat alle Europese auto’s sinds 2004 verplicht een ABS-systeem moeten hebben, waren siliconen dus niet het nieuwe gouden ei. Tegenwoordig wordt dit type remvloeistof daarom eigenlijk alleen nog in de autosport gebruikt. Een ander belangrijk nadeel van een remvloeistof op siliconenbasis is dat deze meer ‘samendrukbaar’ is. Hierdoor voelt het rempedaal sponziger aan. 

Maar goed, waarom zou je überhaupt een silicone remvloeistof ontwikkelen? Wat is er mis met de oude vertrouwde ‘glycol’ remvloeistof? Het antwoord zit hem in de chemische eigenschappen van deze vloeistof. Glycol-ether remvloeistof zoals DOT 4 en het nog oudere DOT 3 zijn namelijk hygroscopisch, terwijl een silicone remvloeistof als DOT 5 hydrofoob is. Dat betekent dat glycol-ether remvloeistof vocht aantrekt die zich vervolgens met de vloeistof gaat mengen. Langzaam maar zeker vertroebelt de remvloeistof dus en gaat voor een steeds groter deel uit water bestaan. Dat zorgt dan ook voor de corrosie in het systeem. En aangezien water met 100 °C een veel lager kookpunt heeft dan remvloeistof, bestaat er ook nog eens de kans dat de remmen aan de kook raken!

DOT 5.1 en het verversen van remvloeistof

Terug naar de tekentafel dus. Want hoe krijg je de voordelen van een hoger kookpunt in een glycol-ether remvloeistof? De oplossing kwam onder de naam DOT 5.1 remvloeistof. Deze remvloeistof kan in tegenstelling tot DOT 5 wél in combinatie met ABS-systemen gebruikt worden. En over dat ABS-systeem gesproken: DOT 5.1 remvloeistof heeft als belangrijk voordeel dat het over een breed spectrum van temperaturen een constante en lage viscositeit behoud. Deze constante viscositeit is heel erg belangrijk voor de werking van bijvoorbeeld van het ABS- en ESP-systeem, zodat de ventielen in het systeem snel kunnen reageren als dit nodig is.  Daarnaast heeft de DOT 5.1 remvloeistof net als de DOT 5 remvloeistof een veel hoger kookpunt dan DOT 4. Deze remvloeistof is daarmee dus duurzamer. Voor deze DOT 3 en DOT 4 remvloeistof is het van groot belang om deze minimaal eens per twee jaar te verversen, terwijl je met DOT 5.1 remvloeistof over het algemeen iets langer kunt doorrijden. 

Maar ook hiervoor geldt: pas op! Verouderde remvloeistof vertroebelt en kan hiermee het gehele remsysteem stevig aantasten. Het ABS-systeem is hiervan ook een belangrijk onderdeel. Dagelijks zien we namelijk ABS-units binnenkomen die door vertroebelde remvloeistof compleet zijn vastgelopen. Dat betekent dat de hydraulische en elektronische componenten niet meer kunnen reageren als er een abrupte remactie uitgevoerd wordt. Daarom worden de ABS-units in ons revisieproces altijd geflusht: op onze flushmachine wordt de complete ABS-unit ‘doorgespoeld’, zodat alle nog aanwezige remvloeistof uit het onderdeel wordt gehaald. Zo kan de auto echt voor de volle honderd procent er weer met een frisse start tegenaan!