Primeur: ACtronics neemt high-tech revisielijnen in gebruik
ACtronics heeft deze week de high-tech revisielijnen voor instrumentenpanelen en ABS-units in gebruik genomen, een echte primeur in de branche. Hiermee zet de revisiespecialist een belangrijke stap richting een volledig geautomatiseerd revisietraject. De onderdelen kunnen door deze nieuwe werkwijze op een constant hoog niveau hersteld worden. De onthulling vond plaats tijdens het programma van AMT Live.
Tot in detail uitgedacht
Bij de ontwikkeling is ACtronics uiteraard niet over één nacht ijs gegaan. Voorafgaand aan de realisatie van deze nieuwe revisielijnen heeft de R&D-afdeling een enorm traject doorlopen. Het oorspronkelijke idee is daarbij nooit uit het oog verloren: “Zoveel mogelijk automatiseren om daarmee een constante hoge kwaliteit te kunnen garanderen.” Deze visie uit zich vooral in de innovatieve oplossingen voor de nieuwe revisielijnen. Het ‘Pick to Light’ systeem is hier een mooi voorbeeld van:
“Elke stap in het revisieproces wordt dankzij ‘Pick to Light’ zonder uitzondering volgens dezelfde criteria uitgevoerd. De uit te voeren taak wordt op een groot scherm getoond en blijft in beeld zolang er niet wordt bevestigd dat deze taak is uitgevoerd. In bepaalde gevallen wordt er ter controle ook automatisch een foto van het resultaat vastgelegd. Pas daarna gaat het onderdeel naar de volgende stap in de revisielijn.”, vertelt projectmanager Edwin Lubbers.
Echter, bij de realisatie van twee nieuwe high-tech revisielijnen komt nog meer kijken. Denk bijvoorbeeld aan statische elektriciteit. De nieuwe ruimte is daarom volledig ingericht op ESD-veilig werken (ESD = Electro Static Discharge). Daarnaast dienen de werknemers zich binnen deze ruimte ook aan het nieuwe ESD-protocol te houden.
Bekijk hieronder de presentatievideo tijdens AMT Live terug
Voorbereid op de toekomst
De nieuwe revisielijnen zijn slechts het begin van een hele reeks ontwikkelingen die voor de nabije toekomst staan gepland. Want hoewel beide lijnen op dit moment slechts voor één specifiek onderdeel gebruikt worden, zijn ze wel degelijk flexibel inzetbaar:
“In de testfase hebben we de ATE MK61 ABS-unit en het Renault Scénic instrumentenpaneel met succes als pilotmateriaal kunnen gebruiken. Cruciale fases in het revisieproces zijn hierdoor inmiddels geautomatiseerd en gerobotiseerd. Zo beschikken we nu ook over een soldeerrobot die met hoge precisie soldeerverbindingen kan vernieuwen. Een enorme stap vooruit dus, niet alleen qua doorlooptijd, maar het komt ook de kwaliteit ten goede. Een win-win situatie voor zowel de klant als voor ons dus.”, aldus Lubbers.
ATE MK61
“Maar flexibiliteit is een criterium waar we tijdens de ontwikkeling altijd rekening mee hebben gehouden. Beide revisielijnen zijn daarom binnen enkele stappen om te bouwen voor de revisie van andere instrumentenpanelen en ABS-units. Binnen afzienbare tijd zullen we dus ook starten met de procesoptimalisatie voor deze andere onderdelen.”
Zelf ontwikkelde testapparatuur
Een ander bijzonder feit is dat ACtronics alle testapparatuur in de revisielijnen zelf ontwikkeld heeft, iets wat uniek in deze industrie is. Dankzij deze nieuwe apparatuur is men nog beter in staat om de functionaliteiten van een onderdeel zowel afzonderlijk als gecombineerd te kunnen testen. Denk bijvoorbeeld aan de elektronica én het hydraulisch circuit in een ABS-unit. Edwin Lubbers loopt dan ook met een grote glimlach langs de revisielijnen: “Gaaf hè?”
ACtronics heeft met deze nieuwe revisielijn dus weer een mooie stap kunnen zetten in efficiëntie en kwaliteit. En aangezien er duidelijk nog meer in de pijplijn zit, zal meer nieuws over deze revisielijnen dan ook spoedig volgen!