Hoe je het ABS-systeem tijdens een besneeuwde dag in je voordeel kunt gebruiken

Een winter zonder sneeuw is niet echt een winter, toch? Ondanks dat een dik pak sneeuw het landschap kan veranderen in een heel idyllisch plaatje brengt het ook de nodige gevaren met zich mee. Zo blijkt dat het aantal verkeersongevallen verdubbeld als er vijf centimeter of meer sneeuw valt. Dit ontstaat bijvoorbeeld door slecht zicht en uiteraard door langere remwegen. Maar hoe kun je deze remweg zo klein mogelijk houden, ondanks de gladheid?

Juiste bandensoort

Natuurlijk speelt hierin de juiste bandensoort een belangrijke rol. Bij temperaturen onder de zeven graden Celsius zijn winterbanden namelijk effectiever dan zomerbanden, aldus de ANWB. Hierbij geldt dat de profieldiepte van de band vier millimeter of meer moet zijn. Winterbanden met minder dan vier millimeter profieldiepte zijn niet meer geschikt als winterband.

Echter zijn de juiste banden niet de enige manier om op een besneeuwde dag op pad te gaan. Je kunt ook het ABS-systeem van je auto in je voordeel gebruiken. Hoe dat moet lees je hieronder!

Hoe werkt een ABS-systeem?

Het ABS-systeem of antiblokkeersysteem is – zoals de naam al doet vermoeden – een systeem die ervoor zorgt dat de wielen van de auto niet blokkeren tijdens het remmen. De ABS gebruikt snelheidssensoren om te bepalen of één van de wielen gaat blokkeren. Als dat het geval is, dan gaat het hydraulische systeem aan het werk. Deze hydrauliek reduceert de hoeveelheid remkracht op dat wiel, door ‘pompend’ te remmen.

Remweg met ABS

Maar waarom heb je op een dag met sneeuw dan een langere remweg? Je remmen kunnen dankzij het ABS-systeem toch niet blokkeren? Dit is deels waar, maar het ligt iets genuanceerder. Het doel van de ABS is dus om te voorkomen dat wielen blokkeren en niet om de remweg te verkorten. Een belangrijk gegeven is natuurlijk de ondergrond waarop je rijdt. Op een zachte en gladde ondergrond als sneeuw heb je simpelweg minder grip dan op droog asfalt, waardoor de remweg langer is ondanks dat de remmen niet per se hoeven te blokkeren.

ABS in winter

Maar hoe kun je dan een ABS-systeem in je voordeel gebruiken tijdens de winter wanneer het heeft gesneeuwd? Dat is precies hetgeen Tim O’Neil uitzocht. Over het nut van de ABS in de winter is namelijk nogal eens wat discussie. Volgens sommigen zou een ABS juist nadelig werken als het sneeuwt. Daarover maakte Tim de volgende interessante video.

Wat bleek: bij het volledig intrappen van het rempedaal had de auto zonder ABS een kortere remweg, dan een auto met ABS. Een ABS-systeem werkt namelijk op zijn best op een droge ondergrond zoals asfalt. Op sneeuw ben je echter wat meer subtiliteit nodig om van je ABS gebruik te maken. Het voelt misschien niet heel natuurlijk, maar om de remweg juist te verkorten is het zaak om heel rustig het rempedaal in te trappen. Zoals Tim zelf in de video zegt: “Hoe zachter de ondergrond, hoe zachter je moet remmen.”

ABS-systeem defect?

Een ABS is dus een heel belangrijk onderdeel, zowel in zomerse als in winterse omstandigheden. Echter is een ABS een gevoelig onderdeel, door de aanwezige elektronica die blootgesteld wordt aan allerlei weersomstandigheden en trillingen. Componenten of verbindingen op de printplaat kunnen hierdoor defect raken. Veel voorkomende problemen die door een defecte ABS veroorzaakt kunnen worden zijn bijvoorbeeld:

  • Fouten van de wielsensoren
  • De ABS ECU is niet met de diagnosetester te benaderen
  • Problemen met de pompmotor
  • CAN Communicatieklachten
  • Storing op interne remdruksensor

Heb je problemen met een ABS en wil je deze verhelpen? Bekijk dan eens de ABS-units die ACtronics reviseert. Hiermee maak je een duurzame keuze die ook nog eens veel goedkoper is dan het aanschaffen van nieuw.