Easytronic met een zwemdiploma

Soms komen er dingen op onze revisie-afdeling binnen waar zelfs onze revisiemedewerkers zich over verbazen. Deze Bosch Easytronic F13/5 was er zo eentje. We leggen uit hoe dat zit!

Klachtomschrijving

Onlangs ontvingen we een aanvraag of we een Bosch Easytronic uit een Opel Corsa D konden reviseren met de klacht dat op het display een “F” verscheen, waardoor de auto niet meer startte. Dit type klacht zien we samen schakel- en koppelingsproblemen vaker bij dit onderdeel. Kom maar door dus!

Revisie van de Easytronic F13/5

Nadat de TCU door onze logistieke afdeling was ontvangen, ging het pakketje door naar onze mechatronica-afdeling, waar onze specialisten revisies uitvoeren aan onderdelen zoals gasklephuizen en de mechatronica van de Easytronic en Durashift. Vaak is aan de buitenkant van zo’n onderdeel nog niet veel geks te zien en moet het onderdeel getest en uit elkaar gehaald worden, zodat het probleem zichtbaar wordt. Bij deze bewuste Easytronic was het probleem echter overduidelijk. Vooral na het verwijderen van de beschermhuls van de elektromotor die de koppelingsactuator bediend, werd al snel duidelijk dat water en vocht deze Easytronic TCU hebben aangetast. De corrosie was immers duidelijk aanwezig op de elektromotor. Deze waterschade heeft ervoor gezorgd dat printplaat defect is geraakt en ook het mechanische deel bleek afgeschreven.

Easytronic waterschade

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA) - TCU's
Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien

Betekent dit dan dat deze Easytronic voorbestemd is voor het oud ijzer? Zeer zeker niet! In overleg met de klant konden we namelijk een revisie-oplossing XL toepassen. Bij het reviseren van de TCU is er namelijk een compleet nieuwe printplaat geplaatst. De data uit de oude EPROM en flash kon gered worden en is daardoor succesvol geprogrammeerd in de nieuwe componenten op deze nieuwe printplaat. Daarnaast is ook het mechanische deel vervangen. De elektromotor bleek echter nog prima te functioneren!

En dan nu het spannende moment: werkt de Easytronic weer zoals hij ooit wel heeft gedaan? Het antwoord daarop kan heel kort zijn, want hij werkt weer perfect! Na verschillende tests die onze mechatronica afdeling heeft uitgevoerd, kwamen geen rare fouten naar voren en is deze TCU weer klaar om de versnellingsbak in de desbetreffende Opel Corsa aan te sturen. Eind goed al goed dus!

Bosch Easytronic reparatie

Stel: Je wilt als automerk ook stadsauto’s kunnen afleveren met automatische versnellingsbak, maar de conventionele automaatbakken zijn veel te groot en te zwaar. Wat doe je dan? Het robotiseren van handgeschakelde versnellingsbakken wordt vaak gedaan. En dat is eigenlijk best een mooie oplossing, want je kunt in principe elke auto met dezelfde handgeschakelde versnellingsbak opbouwen. Het enige wat dan nog toegevoegd moet worden om er een automaat van te maken, is een stuk mechatronica dat de koppeling en de versnellingen bedient, zoals bijvoorbeeld de Easytronic F13/5 Bosch doet. Probleem opgelost, zou je zeggen.