Fiat Ducato 3 2007-2014 Instrumentenpaneel
Het is alweer 40 jaar geleden dat de allereerste Fiat Ducato in 1981 van de productlijn rolde. En hoewel de Ducato vooral bedoeld was als bedrijfswagen/minibus, werd die eerste generatie vooral bekend als basisauto voor de ombouw naar camper. Dankzij een samenwerking met PSA werden in diezelfde periode de vrijwel identieke Peugeot J5 en Citroën C25 gelanceerd. Sindsdien zijn Fiat en PSA altijd samen blijven werken.
Fiat Ducato 2007-2014
De Fiat Ducato en zijn Franse concullega’s zijn eigenlijk altijd al een succes geweest, maar nadat de derde generatie in 2006 op de markt kwam, stegen de verkoopcijfers pas echt naar grote hoogte. In 2012 werden er zelfs meer Ducato’s binnen 1 jaar verkocht (21.000 stuks), dan in de gehele periode 2001-2005 bij elkaar! Op het design en het (laad)gewicht na was er eigenlijk weinig aan het originele ontwerp aangepast, maar blijkbaar was het precies genoeg om het grote publiek te overtuigen.
Maar genoeg over de historie van de Fiat Ducato, want we willen het eigenlijk hebben over het instrumentenpaneel van deze bedrijfsauto. Er is namelijk wat geks aan de hand met dit cluster. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder hieronder!
Een vreemde klacht in de kilometerteller van de Fiat Ducato 3
Wie namelijk veel kilometers met dit voertuig rijdt, komt na ruim vier ton te hebben gereden tot een hele bijzonder conclusie. De kilometerteller in het Ducato 3 instrumentenpaneel kan namelijk fysiek niet verder tellen dan 399.999 kilometer (of 248.601 mijl). Je zou verwachten dat elke kilometerteller tot 999.999 kilometer zou moeten kunnen tellen, maar niets is dus minder waar!
Hoe dit kan? Dat is een behoorlijk technisch verhaal, maar laten we het houden op “beperkingen in de programmering van de processor”. Gek genoeg zijn we dit probleem tot nu toe alleen bij het cluster van de Fiat Ducato 3 tegengekomen. Geen enkel ander merk of type auto lijkt deze vreemde eigenschap te hebben. Alhoewel…
We vertelden zojuist toch dat de Fiat Ducato een equivalent was van de minibus van Citroën (tegenwoordig Jumper genoemd) en Peugeot (Boxer)? Laten die nu toevallig hetzelfde klokkenpaneel gebruiken als de Ducato. De bedrijfsauto’s van Citroën en Peugeot hebben dit probleem dus ook! Verder heeft de Fiat-groep het cluster ook nog geleend voor enkele andere voertuigen, waardoor de lijst toch nog relatief lang wordt:
- Citroën Jumper 2007-2018
- Peugeot Boxer 2007-2018
- Fiat Idea 2003-2012
- Lancia Musa 2004-2012
- Iveco Daily MK4 & MK5 2006-2014
Ook al deze voertuigen kampen dus met dit bijzondere probleem.
Verschillende gevolgen
Om toch een beetje onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende voertuigen waarin dit instrumentenpaneel gebruikt wordt, zijn er meerdere varianten uitgebracht. Geen enkel type kan verder dan 399.999 km tellen, maar de manier waarop het cluster daarna reageert, verschilt nogal. Afhankelijk van het voertuig, kunnen er daarom drie gevolgen zijn:
1. De kilometerteller blijft op 399.999 staan en telt dus niet verder
2. De kilometerteller telt nog wel door, maar geeft een raar teken weer op de eerste positie. Vaak zijn dit drie streepjes onder elkaar.
3. Nadat de 399.999 kilometer is aangetikt, gaat de kilometerteller over op streepjes. Je ziet dan dus alleen maar ---.---.
Hoe los je dit kilometerstand probleem op?
Nu vraag je je natuurlijk af: wat kan ik hieraan doen? Er is helaas geen modificatie beschikbaar die de teller van de Ducato 3 door kan laten tellen na 399.999 km, maar tijdens een revisie is er wel de mogelijkheid om de kilometerstand weer terug naar ‘0’ te zetten. Zie dat een beetje als een reset van het cluster. Voordat we deze reset uitvoeren, zullen we natuurlijk altijd eerst overleggen of dit wel gewenst is.
Tip
Het kan voorkomen dat tijdens de eerste 200 kilometer na zo’n reset een ‘H’ op de plek van de kilometerstand te lezen is. Dit is de ‘H’ van ‘Herprogrammeerbaar’. De kilometerstand is zolang de ‘H’ in beeld staat weer terug te zetten naar 0 km met behulp van diagnoseapparatuur. Dit is bedoeld om nieuwe auto’s na transport aan de klant af te kunnen leveren met 0 km op de teller. De 'H' is ook weg te krijgen: houd de dagteller-knop minimaal 6 seconden ingedrukt en de ‘H’ verdwijnt. Mocht er verder geen actie ondernomen worden gedurende deze eerste 200 kilometer, dan zal de ‘H’ daarna vanzelf van het instrumentenpaneel verdwijnen.
LED lampjes die niet of zwak branden
Het kilometerstand-probleem kan in bepaalde gevallen een vervelende eigenschap zijn, maar een echt defect is het niet en de rest van het instrumentenpaneel blijft gelukkig gewoon functioneren. De Fiat Ducato blijft dus prima bruikbaar. Het wordt echter een ander geval als de LED-lampjes problemen gaan geven. Denk hierbij aan het lampje voor het grootlicht, dimlicht, gordellampje of het handremlampje. In dat geval zullen ze zwak of in sommige gevallen helemaal niet meer werken. Revisie is dan een goede oplossing.
Er is alleen één probleem: gezien de grote variëteit in uitvoeringen die van dit instrumentenpaneel zijn gemaakt, verschillen de printplaten en daarmee ook de lampjes allemaal net iets van elkaar. In de afgelopen jaren hebben we daarom een database opgebouwd van de printplaatvariaties en de daarbij horende lampjes. Zo kunnen we altijd direct een gerichte revisie uitvoeren zodat de LED lampjes weer naar behoren zullen werken.
Andere veelvoorkomende problemen
Zijn er dan nog ook nog andere klachten bij dit instrumentenpaneel? Jazeker! Alleen zijn deze misschien wat minder ‘uniek’ dan de hiervoor besproken klachten en komt het ook niet zo vaak voor bij dit specifieke cluster. Denk bijvoorbeeld aan:
- Complete uitval van het cluster
- Eén of meerdere wijzertjes of meters werken niet meer
- Geen communicatie met de CAN bus van het cluster
- Het display werkt niet meer of de achtergrondverlichting van het display werk niet of slechts gedeeltelijk
Eén probleem die we wat minder vaak terugzien bij andere instrumentenpanelen (maar wel bij de Fiat Ducato 3) is dat de temperatuurmeter een verkeerde waarde aangeeft. Ook hiervoor hebben we een revisie-oplossing ontwikkeld die het probleem zal verhelpen.
De Fiat Ducato 3 krijgt een facelift: ander instrumentenpaneel?
Na zeven jaar in productie te zijn geweest, kwam Fiat in 2014 met een facelift. Geen vierde generatie, maar wat wel direct in het oog springt, is de compleet opnieuw vormgegeven voorkant. En je voelt hem al aankomen: een nieuw instrumentenpaneel! Hoewel de vorm van het cluster identiek is, zien de meters er veel moderner uit. Daarnaast heeft Fiat ook het probleem met de kilometerstand opgelost, waardoor je met de gefacelifte Ducato 3 ‘gewoon’ door de barrière van de 400.000 kilometer kunt rijden.