Waarom Tesla kan blijven pionieren op elektronica gebied

Denk je aan innovaties op het gebied van elektrisch rijden, dan is Tesla waarschijnlijk een van de eerste merken waar je aan denkt. Hoe krijgt Tesla dat toch voor elkaar?

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden, moeten we even terug naar 2008, het jaar waarin Tesla de verkoop startte van hun eerste auto, de Roadster. Sindsdien is het merk in recordtempo uitgegroeid van groentje in de autobranche tot één van de meest aansprekende en prominente merken in de markt. Tesla heeft dan ook niet bepaald stil gezeten. Na de eerste enorme hit, de Model S, volgden al snel de Model X, Model Y en Model 3. En eind dit jaar volgen waarschijnlijk zelfs de nieuwe generatie Roadster en de Semi vrachtwagen. Het is zo snel gegaan, dat het bijna niet voor te stellen is dat de Model S dit jaar alweer tien jaar bestaat…

Grote voorsprong voor Tesla

Tesla heeft dus in relatief korte tijd enorm veel eigen know-how opgebouwd over elektrische aandrijflijnen. En om die reden kan Tesla nu continu blijven pionieren, want er is een grote voorsprong op de concurrentie. Als elektrische auto’s enkel over een accu zouden beschikken, dan zouden andere merken misschien nog wel snel de nummer 1 positie kunnen overnemen in de EV markt, maar nu is dat een onmogelijke opgave. Een stevige uitspraak, maar dat is wel de bevinding van ‘Asian Nikkei Business Publications’. Zij namen de elektronica die Tesla sinds april 2019 gebruikt onder de loep en lieten deze onderzoeken door een groep automotive engineers. En niet zomaar een stel studenten, maar engineers van een Japans automerk wiens naam (niet geheel onverwacht) niet genoemd wordt.

De resultaten van het onderzoek waren voor de engineers tamelijk zorgwekkend. Althans, vanuit hun perspectief. De techniek die in de Tesla’s vanaf 2019 wordt gebruikt, is namelijk op z’n vroegst vanaf 2025 beschikbaar in de auto’s van dit Japanse automerk. Met andere woorden: Tesla loopt zes jaar voor op deze concurrent. Niet bepaald een geruststellende gedachte voor deze onderzoekers dus. Nu ligt het misschien voor de hand dat deze voorsprong volledig is gebaseerd op pure technische kennis, maar dat blijkt dus niet het geval: het probleem zit hem namelijk in de supply chain die veel van de grote automerken door de jaren heen hebben opgebouwd.

Elektronica architectuur

De architectuur van veel merken is namelijk gebaseerd op elektronica die door veel verschillende leveranciers wordt aangeleverd. Dit betekent dat er tientallen ECU’s nodig zijn. Bij Tesla gaat dit anders. Doordat ze samen met een selecte groep toeleveranciers samenwerken en veel in-house kunnen ontwikkelen, weet Tesla het aantal ECU’s in haar auto’s tot een fractie terug te dringen. Dat betekent dat het doorvoeren van software- en hardware-updates een stuk eenvoudiger gaat. Een belangrijke rol is weggelegd voor Tesla’s geïntegreerde centrale besturingseenheid met zelfontwikkelde AI-chips. Hierdoor kan de auto enorme hoeveelheden data verwerken om zo autonome rijfuncties beschikbaar te maken. Dankzij de grote hoeveelheid data loopt Tesla mijlenver op het gebied van machine learning. Zij hebben al veel beter in kaart waar verbeteringen mogelijk zijn en lopen hiermee dus zes jaar voor op veel andere automerken.

Nu vraag je je misschien af waarom de ‘traditionele automerken’ niet overstappen op dezelfde architectuur als Tesla, maar dat is nog niet zo eenvoudig te realiseren. Op dit moment zijn bij veel van die automerken namelijk de toeleveranciers verantwoordelijk voor de elektronische onderdelen. Bij defecten is dus niet de autofabrikant verantwoordelijk. Voor veel automerken is dit dus een groot dilemma. Zien we binnen nu en een aantal jaar steeds meer ECU’s die door de autofabrikant zelf geproduceerd zijn of durven ze deze verandering in hun supply-chain toch niet aan? Tesla kan voorlopig in ieder geval gewoon lekker blijven pionieren en hun voorsprong mogelijk alleen nog maar meer vergroten.