Dit is waarom autofabrikanten van die briljante easter eggs blijven bedenken

Je zal ze vast wel eens gezien hebben, van die kleine details ergens in een hoekje van het raam of aan de binnenkant van een plastic klepje. Vaak zijn het kleine cartoons of een komische referentie naar het verleden van de autofabrikant, maar soms heb je ook eigenlijk geen idee waarom het daar geplaatst is. We hebben het natuurlijk over de easter eggs, de verborgen grapjes van ontwerpers die blijkbaar in een erg goede bui waren in het laatste stadium van het designproces. Heb je nog steeds geen idee waar we het over hebben? Geen probleem, we hebben een aantal voorbeelden voor je opgezocht.

Jaguar E-Pace

Jaguar E-Pace: een jaguar en een welpje op de voorruit

We kennen wel meer autofabrikanten die een ludiek beeldmerkje in de hoek van de voorruit verwerken, maar we vonden deze versie van Jaguar toch wel het mooist. Overigens hebben we dit soort details nog niet bij andere Jaguars kunnen ondekken. Wellicht is het een nieuwe trend, we houden het voor je in de gaten.

Honda Civic 2016

Honda Civic 2016: kunst op de achterzijde van de antislipmatjes

Als iets het goed doet bij de fanboys van een bepaald merk, dan is het wel ‘herritage’ oftewel de succesverhalen uit het verleden. Honda heeft daarom de achterzijde van de antislipmatjes volledig tot kunst verheven. Zoiets zou op posterformaat ook niet misstaan in een hobbygarage. Erg mooi gedaan!

Corvette C7

Chevrolet Corvette C7: vlaggetjes in de achterruit

De jaguar op de voorruit van de Jaguar (volg je het nog?) is leuk, maar natuurlijk wel erg duidelijk aanwezig. Chevrolet pakt het net iets subtieler aan en heeft het logo (twee gekruisde vlaggen) verwerkt in het verloop van de achterruit. De leek ziet niets bijzonders, maar de kenner zal het zeker opmerken.

Jeep Renegade

Jeep Renegade: Jeep-frontjes in de koplampen

Het is op deze auto bijna geen easter egg meer te noemen, want de auto is afgeladen met Jeep-front-logo’s, maar het logo in de koplamp is er eentje die niet zomaar opvalt en daarom extra leuk is. Mocht je benieuwd zijn naar de rest van de design-grapjes op deze auto, zoek in Google dan eens op ‘easter egg jeep renegade’. Je zult verbaasd staan van wat je allemaal tegenkomt.

Tesla Model 3

Tesla Model 3: love hug

We willen niet weten hoe mensen hierachter zijn gekomen of hoe de ontwerpers bij Tesla überhaupt op het idee gekomen zijn, maar blijkbaar moet je de achterzijde van de nieuwe Tesla Model 3 een flinke knuffel geven om deze easter egg te activeren. Behalve het laadklepje aan de linkerzijde, gaat dan ook hetzelfde klepje open aan de rechterzijde. Daarachter zit een oplichtend hartje verborgen. Als jij maar genoeg van je auto houdt, houdt de auto blijkbaar ook van jou. Lief.

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator: trots op de plaats van herkomst

Ze zijn goed op dreef daar bij Jeep: net als bij de Jeep Renegade, heeft ook de Jeep Gladiator een aantal leuke grapjes in de auto verwerkt. We verklappen niet waar dit te vinden is, maar ergens is een hartje geplaatst, gevolgd door ‘419’. Dit is een knipoog naar de fabriek in Toledo, Ohio. ‘419’ is namelijk de area code van deze stad. Zo kun je tenminste nooit vergeten waar deze Jeep vandaan komt.

Opel Corsa

Opel Corsa: een haai op de klep van het dashboardkastje

Een haai?!?! Ja inderdaad, dit designgrapje heeft niets, maar dan ook echt absoluut helemaal niets te maken met de Opel Corsa waarin dit verwerkt is. De haai is namelijk het resultaat van een weddenschap tussen twee ontwerpers. Ze waren erg benieuwd of het mogelijk was om zoiets groots als deze boze haai in het ontwerp te verwerken zonder dat dit bij de diverse controles opgemerkt zou worden. Blijkbaar is het gelukt. +1 voor deze ontwerpers.

Chrysler 200

Chrysler 200: de skyline van Detroit (met een twist) op de automatten

Voor deze easter egg moet je echt twee keer kijken voordat je het doorhebt. Als homage naar Detroit, the city of motors, heeft Chrysler namelijk de skyline van Detroit in de automatten verwerkt. In die skyline zit echter één bewust foutje: het hoofdgebouw van GM ontbreekt. Het trotse Chrysler kan natuurlijk niet het epicentrum van de grootste concurrent in één van zijn auto’s verwerken.

”Volvo

Volvo XC90: een easter egg en een bijzonder detail

Schrik niet als je de klepjes van de opbergvakjes open trekt, want onder één van die klepjes zit een vrolijke spin verborgen. Het lijkt erop dat het web eigenlijk bedoeld was om het klepje wat stevigheid te geven, maar één ontwerper dacht daar toch anders over.

”Volvo

Volvo gordels

Je kunt betwisten of dit wel echt een easter egg is, maar wij vonden het detail te mooi om niet te vermelden. Volvo, uitvinder van de driepuntsgordel, leek het wel verstandig om iedereen er nog eens aan te herinneren dat zij het idee in 1959 bedacht hadden. Op het metalen oog van de gordel is daarom de inscriptie ‘since 1959’ gegraveerd. Subtiel, typisch Volvo




Goed, nu je weer helemaal op de hoogte bent, wil je natuurlijk ook wel graag weten waarom de fabrikanten deze ontwerpgrapjes zoveel toepassen. Want ook al vinden de ontwerpers het natuurlijk prachtig om deze easter eggs te verzinnen, ze zijn niet alleen meegenomen in het design om de ontwerpers én ons een plezier te doen. Naast de positieve (media)aandacht die het opwekt, draait het namelijk ook om geld. We leggen het even uit:

Om een monopoliepositie te voorkomen, is het wettelijk zo geregeld dat autofabrikanten anderhalf jaar na introductie de spec sheets van (bijna) alle onderdelen moeten vrijgeven. Dit geeft aftermarket suppliers de mogelijkheid om imitatie-onderdelen te maken én te verkopen volgens OEM specificatie. Deze suppliers mogen echter niet de geregistreerde logo’s en beeldmerken gebruiken op hun producten.

En nu komt de clou van het verhaal: al die kleine cartoons en beeldmerkjes worden natuurlijk officieel geregistreerd. Zit er dus een barst in de voorruit van je Jaguar E-Pace dan kun je wel goedkoper aan een immitatie-voorruit komen, maar deze heeft dan niet die gave jaguar met dat leuke kleine welpje in de hoek zitten. En tja, het komt toch een beetje nep en goedkoop over zonder dit detail, zeker bij een dure nieuwe E-pace. Veel mensen kiezen in zo’n geval toch vrij vaak voor het origineel en dat is weer een mooie extra verdienste voor de fabrikant. Slim bedacht!

Nu is het niet zo dat we autofabrikanten hierdoor meteen als de grote boeman moeten gaan zien. Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen dat ze op een ludieke manier proberen om iets van de enorme ontwerp- en R&D-kosten terug te verdienen. Aftermarket suppliers hoeven deze kosten namelijk nauwelijks te maken. En als je voor dit probleem dan toch wat moet verzinnen, dan het liefst iets met een flinke dosis humor toch? Overigens zijn er ook nog steeds genoeg easter eggs te vinden die puur voor de lol (kuch… Chrysler… proest… Opel…) in auto’s verwerkt zijn, dus het draait niet alleen maar om geld. Ga vooral zo door autofabrikanten, wij kunnen er wel om lachen.