Autosprint uit Tilburg creëert door de jaren heen eigen identiteit

Gelegen op een industrieterrein zoals er in Nederland tal van zijn zit een autobedrijf die zich juist op heel veel verschillende vlakken onderscheidt van andere autobedrijven. En in positieve zin! Aan de noordzijde van Tilburg zit Autosprint gevestigd die dit jaar hun 40-jarig bestaan vieren. Alle reden voor ons om bij dit trotse ACtronics Service Point langs te gaan.

Bij het parkeren van de auto voor het pand valt ons oog direct op een Mini Cooper die bestickerd is in de kleuren van Autosprint. “Lachen hè!” aldus eigenaar Vedat Mihmat die ons staat op te wachten. “We hebben een Mini van de sloop gehaald, door midden gezaagd en er een buis opgeplakt zodat het een onvervalste bibberspiraal is. Hebben we gemaakt voor een klantenactie waarbij men met hun factuurnummer kans maakten om mee te doen. Hoe verder ze kwamen in het spel, hoe groter de prijs was. Mensen maken er nog steeds foto’s van. En ach, het lijkt ook wel grappig, dus we laten hem mooi hangen. Altijd een leuk verhaal om te vertellen, ook voor mensen die nieuw bij ons zijn!”

Betrokken klanten

Nadat Vedat in 1999 als leerling bij het autobedrijf binnenkwam, kreeg hij in 2005 de kans om het over te nemen. “Altijd net iets anders doen en de ander net voor zijn. Daar geniet ik van!” En dat is te zien op de social media kanalen van Autosprint. In de hoofdrol van veel van zijn berichten staat ijsbeer Brutus. “We kunnen wel iedere keer berichtjes plaatsen over dat we auto-onderhoud of APK’s doen, maar dat weten mensen wel. Liever deel ik leuke dingen die met een twist laten zien wat we doen. Zo is ooit het idee ontstaan om ijsbeer Brutus als een soort mascotte te bestempelen. Die laten we allerlei avonturen in het bedrijf maken. Toen ik samen met mijn vrouw op reis was naar de Noordpool hebben we Brutus ook meegenomen naar zijn ‘thuisland’. Je moest eens zien hoeveel klanten hier naderhand over begonnen en vroegen hoe Brutus het had gevonden. Er was zelfs een klant die Brutus een broertje had gekocht omdat hij zo alleen was. Dat is toch geweldig!”

Autosprint erkend ACtronics Service Point Vedat Mihmat, eigenaar van Autosprint uit Tilburg

Herkenning

Naast de goed doordachte reclameacties valt op dat het Autosprint team al lang bij elkaar is. “We werken hier met vijf personen en zijn een hele hechte en vaste groep. Sterker nog: Patrick, één van onze monteurs, is hier in 1982 begonnen en werkt hier 40 jaar later nog steeds. Super toch! We trekken als team al jaren met elkaar op en dus behouden we onze eigen kenmerkende identiteit waarin we onszelf nog altijd weten te vernieuwen. En dat is iets wat onze klanten waarderen. We zien de kinderen en de kleinkinderen van onze ‘eerste generatie Autosprint klanten’ dan ook bij ons binnenkomen.”

Jarenlang samenwerking

Om haar klanten van een zo goed mogelijke oplossing te voorzien is revisie al jarenlang een belangrijk middel in de toolbox van Autosprint. “We zijn al sinds de beginjaren klant bij ACtronics en zijn met elkaar meegegroeid. Dankzij revisie kunnen we een oplossing aanbieden die voor de klant een stuk voordeliger uitpakt dan nieuw, zonder dat men hierbij inboet op kwaliteit. Als ACtronics Service Point kunnen we beschikken over net dat beetje extra kennis die ACtronics in huis heeft. Zo kunnen we samen het probleem oplossen en de klant weer op weg helpen.”

Transparantie

In het gesprek wordt al heel snel duidelijk dat Vedat’s passie bij het ondernemen en klantretentie ligt. Hij heeft hier dan ook een duidelijke mening over: “Naast vertrouwen en het creëren van een positief imago is communicatie een heel belangrijke factor voor ons. Stunten met prijzen is geen visie voor de lange termijn en dus vindt ik het belangrijk om open en transparant te zijn. Daarom sturen we onze klanten al jarenlang tussentijdse updates van het onderhoud dat we aan de auto plegen. Zo is het voor de klant veel duidelijker wat we doen dan alleen een specificatie op een factuur. De vervangen onderdelen bewaren we ook altijd tot het einde van de dag. Zo kunnen we de klant altijd laten zien wat en waarom we iets vervangen hebben. Deze transparantie zorgt voor veel meer begrip en draagt er zonder twijfel aan bij dat mensen voor hun APK’s en onderhoud bij ons terugkomen.” Auto-onderhoud in de toekomst

Openheid en uitleg is volgens Vedat overigens één van de belangrijkste uitdagingen waar het autobedrijf van de toekomst in mee zal moeten gaan. “Autorijden wordt steeds duurder. En dan bedoel ik niet vanwege de hoge brandstofprijzen, maar juist de komst van de EV. Bij een auto met een verbrandingsmotor kost een nieuwe accu bijvoorbeeld 150 euro, maar bij een elektrische auto ga je naar bedragen boven de 5000 euro toe. Door eventuele hoge reparatiekosten zijn auto’s veel eerder dan normaal total-loss. De komende jaren zullen veel van deze problemen nog onder fabrieksgarantie of via een leasemaatschappij worden opgelost, maar ik ben benieuwd hoe de toekomst van auto-onderhoud eruit zal gaan zien. Voor ons zal het onderhoud wellicht anders worden, maar voor de klant dus zeker ook!”

Wat zijn ACtronics Service Points?

Het ACtronics Service Point Programma is voor garagisten gratis en biedt vele voordelen zonder dat ze hiervoor iets hoeven te doen! Dat betekent:

  • Je bent op de ACtronics website zichtbaar op de Service Point kaart die iedere maand door ongeveer 100.000 bezoekers wordt bekeken
  • Je komt direct in verbinding te staan met particulieren die onze website bezoeken
  • Als ACtronics Service Point laat je zien dat je geeft om revisie en daarmee ook om duurzaamheid. Een belangrijk verkoopargument anno nu!
  • Je profiteert in de toekomst van speciale acties en aanbiedingen

Ben je klant bij ACtronics, maar sta je niet op de kaart? Staan er verkeerde contactgegevens online of sta je op de kaart als Service Point en wil je niet van de voordelen profiteren? Ga dan naar “mijn account” of klik op onderstaande button.

Aan- of afmelden als ACtronics Service Point