5 jaar Tesla Model X: de opmaat voor een nog grotere hype

Het is alweer vijf jaar geleden dat de eerste Tesla Model X werd afgeleverd. In 2015 was de Model X misschien wel de meest opmerkelijke nieuwe auto van dat jaar, al kan dat van praktisch elke nieuw geïntroduceerde Tesla gesteld worden. Wij vonden het daarom hoog tijd om even terug te blikken op 5 jaar Model X!

Hypen

Als je kijkt naar de prille historie van Tesla, dan valt één ding op: ze zijn verschrikkelijk goed in hypen. Niet dat dat iets negatiefs is, integendeel! Buiten de tweets van eigenaar Elon Musk die voor een constante toevoer aan bijzonder nieuws zorgen, weet Tesla nieuwe dingen altijd verschrikkelijk goed te vermarkten. Soms hoor je een hele poos niks over hun auto’s, om daarna in korte tijd tal van primeurs te horen die elkaar in rap tempo opvolgen, zodat ze het gesprek van de dag aan de koffietafel blijven. Neem bijvoorbeeld het najaar van 2019. Tesla introduceerde toen misschien wel de meest vreemde auto, sinds, uhm, misschien wel ooit: de Cybertruck. Slechts een paar weken daarna haalden ze weer alle kranten door de productie van de Model Y op te starten.

Tesla Cybertruck

Hetzelfde kunstje deden ze ook in 2012. Want zover moeten we de klok terugdraaien om naar de start van de Model X te gaan. Dat voorjaar presenteerde Tesla in hun design studio in Hawthorne, California het eerste prototype van de Model X. Niet heel veel later werd de lang verwachte productie van Tesla’s meest populaire model opgestart: de Model S. Zo herhaalde de geschiedenis zich zeven jaar na dato dus opnieuw!

Ontwerp

Net als eigenlijk alle modellen van Tesla, komt het ontwerp van de Model X op naam van Franz von Holzhausen. Hoewel de eerder door hem ontworpen Model S bomvol met gave technische gadgets zit, mag het exterieur van de auto niet direct heel extravagant genoemd worden. En hoewel de Model X dit ook niet direct is, verandert dat hele verhaal zodra de portieren geopend worden. Net als de wereldberoemde en geliefde Mercedes-Benz 300SL en de DeLorean DMC-12 heeft de Model X namelijk vleugdeuren. Of zoals Tesla ze zelf noemt: Falcon Doors (hypen, je weet wel). Daarnaast viel in het prototype natuurlijk ook het gigantische 17 inch grootte centrale touchscreen paneel op. Inmiddels is dat één van de eerste dingen waar je aan denkt bij een Tesla, maar in 2012 was dit natuurlijk nog erg nieuw en was in eigenlijk (bijna) geen andere auto te vinden. Oh en we zouden het bijna vergeten, maar ook het idee van een volledig elektrische auto met een aanvaardbare actieradius was in 2012 praktisch ondenkbaar!

Pre orders van de Model X

Het eerste productiemodel liet echter nog een tijdje op zich wachten. Zoals gezegd duurde dit tot 2015. Maar betekent dit dat Tesla drie jaar lang stil heeft gezeten en alleen het prototype heeft omgebouwd? Helemaal in lijn met de zweem van hypen die over Elon Musk’s bedrijf heen hangt, hadden klanten bij de Model X namelijk al de mogelijk om tegen een aanbetaling een auto te pre orderen. Afhankelijk van de gewenste uitvoering moest je $5000 aanbetalen voor de standaard editie, terwijl je $40.000 moest aanbetalen voor het gelimiteerde ‘Signature model’. In de drieënhalve jaar die het duurde totdat de eerste productie auto van de band afrolde, deden ongeveer 30.000 mensen zo’n aanbetaling. Ter vergelijking: dat is ongeveer drieënhalf keer het aantal van de Model S!

Voordat je nu dit artikel gaat verlaten om op zoek te gaan naar het aantal pre orders die de Cybertruck heeft, dat hebben wij al even voor je opgezocht. Dat aantal stond in juli 2020 namelijk op zo’n 650.000 stuks. En nee, we hebben niet per ongeluk een nul teveel getypt. Dit aantal is meer dan het totale aantal auto’s die Tesla in 2018 en 2019 heeft geproduceerd. Bi-zar!

Productie problemen

Maar is het dan verder alleen maar rozengeur en maneschijn? Heeft de introductie helemaal voor geen problemen gezorgd? Nee zeker niet! De Tesla Model X werd namelijk ongeveer anderhalf jaar later in productie genomen dan gepland. Deels had dat te maken met succes van de Model S, waardoor mankrachten nodig waren om de productie aantallen te halen, maar deels had dat ook een andere reden. Er waren namelijk problemen met een van de belangrijkste ontwerp statements van de auto: de vleugeldeuren. Daarnaast had de auto ook te kampen met koelingsproblemen van de elektromotoren bij het trekken van een trailer.

Tesla Model X

Het ironische is dat de deuren, die deze auto dus zo karakteriseren, zelfs naar introductie nog steeds voor problemen zorgen. Tesla’s kritische klanten die eigenaar waren geworden van een Model X, klaagden namelijk behoorlijk over de deuren. In sommige gevallen openden de deuren namelijk niet goed en ook waren er problemen met het vergrendelen van de deuren. In juni van 2016 moest Tesla zelfs bij de Amerikaanse rechter voorkomen om zich voor dit probleem te verantwoorden. De uitkomst? Tesla accepteerde het dat de Model X met spoed in productie werd genomen, voordat deze eigenlijk echt klaar was. Het probleem werd niet veel later middels een firmware update verholpen. Bij praktisch ieder ander automerk zou dit voor paniek in de tent zorgen, maar op een of andere manier komt Tesla hier altijd mee weg. Misschien ook wel omdat de Model X award na award wist binnen te slepen, waaronder de Best Vehicle of the Year. Een naam die de auto in 2017 meekreeg van het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes. De actieradium, snelheid, maar ook zeker de comfort hebben hier aan bijgedragen.

Interieur Tesla Model X

Snelheid

Sinds de misschien wat rommelige introductie van de Model X, lijkt het erop dat in de jaren die daarop volgden niet direct voor grote problemen hebben gezorgd. Wel opmerkelijk: waar de auto in eerste instantie als de hippe SUV variant van de even zo gadgetrijke Model S gezien kon worden, kunnen we vijf jaar na de introductie wel stellen dat dat imago misschien wel iets is veranderd. En dat heeft alles te maken met de 100 kWh sterkte Tesla Model X P100D die in augustus van 2016 werd geïntroduceerd. Dankzij de ‘Ludicrous Mode’ sprint de P100D in ongeveer drie seconden van 0 naar de 100, waardoor hij menig supercar achter zich laat. Niet zo gek dus dat je bij het zoeken van video’s over de Tesla Model X op YouTube tal van drag race video’s tegenkomt. We leven met jullie mee leasemaatschappijen…

Elektronica

En hoe zit het dan verder met de elektronische problemen? Nou, daar kunnen we eigenlijk heel kort over zijn, want hele grote issues zijn er eigenlijk nog niet geweest. Al moeten we wel zeggen dat de Model X in 2020 toch wel een paar keer in het nieuws kwam vanwege een aantal elektronica probleempjes. In februari werden bijvoorbeeld 15.000 auto’s teruggeroepen vanwege mogelijke stuurbekrachtigingsproblemen en in september kondigde Elon Musk aan dat de problemen die er met de 12V batterij zijn. middels een update opgelost moeten worden. Ook op onze revisie-afdeling zagen we dit jaar een aantal Tesla Model X ABS-unit passeren. De Tesla Model X is namelijk uitgerust met de Bosch 9.0 ESP, die gek genoeg bijvoorbeeld ook in een Dacia Duster en Citroën C1 gebruikt is. De Model X blijft ook immers ook gewoon een auto, toch?

Reviseerbare onderdelen Tesla Model X

ABS-unit

Bosch 9.0 ESP Bosch 9.0 ESP
OEM 0 265 956 391

ABS

Registreer om prijzen te zien

Bosch 9.0 ESP Bosch 9.0 ESP
OEM 103779700D

ABS

Registreer om prijzen te zien

Bosch 9.0 ESP Bosch 9.0 ESP
OEM 2265106527

ABS

Registreer om prijzen te zien