Abarth / Fiat 500 instrumentenpaneel

In 2007 werd ie exact 50 jaar na de lancering van het originele model onthuld: de retrohippe Fiat 500. En wat werd het een succes. De 500 behaalde niet alleen de volle vijf sterren op de NCAP-veiligheidstest, maar sleepte kort na de introductie vele prijzen in de wacht. Zo werd de kleine hatchback uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar 2008. In de tien jaar die daarop volgden, wist Fiat ruim 1,7 miljoen 500’tjes te verkopen: een regelrecht verkoopsucces dus.

Echter, het is niet alleen maar lofzang wat betreft deze auto. Vooral de eerste serie van de “Cinquecento”, die tussen 2007 en 2014 werd geproduceerd, kan nog wel eens problemen krijgen in het instrumentenpaneel. De klachten variëren nogal, dus alle reden om hier eens wat dieper in te duiken.

Fiat 500 cluster in andere modellen

Defecten aan het Fiat 500 instrumentencluster kunnen op alle variaties van het model voorkomen. Naast de ‘standaard’ Fiat 500 zijn er de afgelopen jaren ook nog andere modellen uitgebracht met hetzelfde paneel:

  • Fiat 500 Twinair
  • Fiat 500 S
  • Fiat 500 C
  • Fiat 500 E
  • Abarth 500

Dit paneel heeft een aantal problemen die we vaak terug zien komen. Het gaat hierbij meestal om de hieronder genoemde issues:

Wat raakt er in veel gevallen defect?

icon-fault-codesBekende klachten

  • Zwak / niet brandende LED-lampjes
  • Defecte Display
  • Defecte meters (snelheidsmeter of toerenteller)

Zwak / niet brandende LED-lampjes

Het defect waarmee we het Fiat 500 klokkenpaneel het meeste zien binnenkomen, zijn LED-lampjes die niet naar behoren functioneren. De LEDs zijn in de buitenste rand van het paneel gepositioneerd en hebben een oranje, groene, blauwe of rode kleur. De meeste LEDs zijn waarschuwingslampjes, maar een enkeling wordt ook gebruikt als indicator / controlelampje. Denk bijvoorbeeld aan de richtingaanwijzers en het lampje voor ingeschakeld dim- of grootlicht.

Display defect

fiat-500-cluster-gereviseerd

Ook problemen met het display komen vaak voor bij het Fiat 500 instrumentencluster. Het middelste scherm van het cluster waarop onder andere de brandstofmeter, temperatuurmeter, kilometerstand, tijd en buitentemperatuur te vinden is, kan in sommige gevallen defect raken. Het display knippert dan of valt helemaal uit. Dit display is bovendien niet los verkrijgbaar, waardoor onze R&D-afdeling zelf een oplossing voor dit defect moest ontwikkelen. Het resultaat is een compleet nieuw display dat geheel in eigen huis ontworpen is: de enige juiste oplossing voor dit probleem.

Defecte meters (snelheidsmeter & toerentalmeter)

Een ander bekend probleem van het Fiat 500 cluster zijn een defecte toerental- en/of snelheidsmeter. De oorzaak moet men dan zoeken in de stappenmotor. Overigens is het cluster van de Fiat 500 niet de enige met dit probleem: we zien defecte stappenmotors bij vrijwel elk automerk en type terugkomen.

Het Fiat 500 cluster in detail

Hoewel de vormgeving van het Fiat 500 cluster behoorlijk afwijkt van de standaard-indeling, is de techniek binnenin relatief conventioneel: een stappenmotor drijft de wijzers aan, er worden LED’s gebruikt voor waarschuwingslampjes en het centrale display is een amberkleurig LCD.

Fiat heeft vreemd genoeg niet gekozen voor een multifunctioneel dot matrix display. Deze keuze heeft ervoor gezorgd dat er inmiddels tientallen verschillende displays zijn uitgebracht: de Fiat 500 is namelijk flink te personaliseren, waardoor de functionaliteit van het display natuurlijk ook moet worden aangepast. Denk dan vooral aan het gebruik van specifieke icoontjes voor het start-stop-systeem of de versnellingsindicator voor de auto’s met een gerobotiseerde versnellingsbak.

De LCD van dit cluster is transmissief, wat eenvoudig uitgelegd betekent dat er verlichting achter het paneel geplaatst is om de segmenten zichtbaar te maken. Een laag vloeibare kristallen in elk segment laat licht door zodra deze onder (wissel)spanning wordt gezet: de LC-moleculen in het LCD-segment draaien zich dan naar de oriëntatie van het tweede polarisatiefilter. Een leuk weetje: Zou je dit tweede polarisatiefilter een kwartslag draaien, dan zouden de segmenten juist zwart zijn en de achtergrond amberkleurig oplichten.

Demontage van het Fiat 500 instrumentenpaneel

Met het juiste gereedschap is het mogelijk om het instrumentenpaneel te verwijderen zonder het stuur en de stuurkolom te demonteren. Zet de stuurkolom wel eerst in de laagste stand. Verwijder vervolgens beide kappen rond de stuurkolomschakelaars. De bovenste kap zit met 2 schroeven verticaal aan de stuurkolom bevestigd. Schroef daarna de sierrand rond het cluster los en verwijder deze: 2 schroeven onder en 1 middenboven. Schroef daarna het cluster zelf los en neem deze uit: het cluster zit met één centrale stekker verbonden.

Waarom revisie van het Fiat 500 klokkenpaneel?

Kwaliteit is één van de belangrijkste kernwaarden binnen ACtronics. Daarom kiezen we er bewust voor om al onze onderdelen te reviseren, in plaats van te repareren: we herstellen niet alleen de gevonden defecten, maar ook de onderdelen waarvan we weten dat ze binnen afzienbare tijd defect kunnen raken. De componenten die we tijdens ons revisieproces gebruiken zijn net zo goed of zelfs beter dan het origineel (zoals ook te lezen is bij “Displayproblemen”). Bovendien volgt elk onderdeel een vast traject, zodat de kwaliteit daadwerkelijk gegarandeerd kan worden.

Naast het reviseren, is ook het testen van het instrumentenpaneel een belangrijk onderdeel van het proces binnen ACtronics. Het onderdeel wordt zowel bij binnenkomst als na de revisie uitgebreid getest, zodat we er 100% zeker van zijn dat alle functies van het paneel weer naar behoren werken.


Dit gebeurt met behulp van onze Vision-testopstelling die alle signalen, zoals bijvoorbeeld de CAN-berichten, van het cluster kan simuleren en daarmee fouten te detecteren zijn. Pas als alle signalen weer goed verwerkt worden, wordt het paneel goedgekeurd en is deze gereed om naar de klant te sturen.