Autobedrijf Wout Bouman: waar diagnose net een stukje verder gaat!

Op weg naar Autobedrijf Wout Bouman hadden we onze navigatie ingesteld. Onze route ging van de snelweg af en we belandden in een heel pittoresk en typisch oud-Nederlands dorpje. Draaiend en kerend in smalle straatjes komen we niet veel later op de Maasdijk in Wijk en Aalburg terecht. “Nog 300 meter en u bestemming bevindt zich aan de linkerkant”, aldus het navigatiesysteem. Dat kan toch niet kloppen? En of dat klopte! In een omgeving waar de tijd haast stil lijkt te staan, pronkt de glanzende gevel van één van Nederlands meest bekende autobedrijven: Autobedrijf Wout Bouman. Een reputatie die men door de jaren heeft opgebouwd met hun kennis(deling) op het gebied van diagnose stellen. Maar hoe is dat zo gekomen? We gingen in gesprek met diagnose specialist Iwan Kennis!

De hypermoderne uitstraling van het pand die met een recente verbouwing gecreëerd is, is ook binnen in het bedrijf terug te vinden. Bij ontvangst komt de no-nonsens en de ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit echter direct al boven drijven. Wie bij Autobedrijf Wout Bouman over de drempel stapt, herkent meteen de sfeer van een authentiek familiebedrijf. De high-tech dorpsgarage aan de Maasdijk te Wijk en Aalburg begint haar historie in 1975 waar Wout Bouman, samen met zijn vrouw Annemarie, een autogarage beginnen. Tegenwoordig staan zoon Ruud en dochter Annemieke aan het roer van het familiebedrijf en werken zij samen met een gedreven team dagelijks vol passie aan de auto’s. Daarnaast verkoopt men vanuit hun showroom jong gebruikte auto’s uit het luxere segment, overwegend van Duitse makerij.

Autobedrijf Wout Bouman erkend ACtronics Service Point Diagnose specialist Iwan Kennis (links) en eigenaar Ruud Bouman (rechts)

Online ontmoeting

Direct achter het ‘hoofdgebouw’ waar de showroom en de werkplaats te vinden zich bevinden, is een heus diagnosecentrum gevestigd. Hier werkt een team specialisten aan de complexe storingen. Exact hetgeen waar Iwan Kennis dolblij van wordt. Diagnose stellen is hem namelijk op het hemd geschreven, en dat is te merken! Zodra we het met Iwan over specifieke cases hebben waarin hij recent aan heeft mogen werken, verschijnt er een glimlach van oor tot oor. Een passie die Iwan al jarenlang heeft. “Toen de online fora voor autotechnici in opkomst waren waar men om hulp bij complexe storingen vroeg, was het voor mij altijd de sport om mijn ‘collega’s’ zo goed en snel mogelijk te helpen. Destijds werkte ik voor een ander autobedrijf en er was altijd een ander account die ook heel snel was met het reageren op die posts: ene meneer Bouman. Op een gegeven moment zijn we met elkaar in contact gekomen en dat klikte eigenlijk best wel heel goed. Van het een kwam het ander en heb ik de overstap gemaakt naar Autobedrijf Wout Bouman.

Je auto in de handen van gepassioneerde specialisten

Ook nu is (online) kennisdeling nog steeds een belangrijk aspect voor Autobedrijf Wout Bouman. Naast dat men nog steeds actief is op fora, wordt Iwan regelmatig gevraagd als gastspreker en schrijft hij regelmatig blogartikelen over storingen die vervolgens op hun website gepubliceerd worden. Op de vraag of hij niet bang niet om teveel informatie weg te geven is Iwan heel duidelijk. “Samen kom je verder. Als we met onze kennis - die we misschien in het verleden opgedaan hebben met een gelijkaardige storing - andere mensen kunnen helpen, dan is dat toch alleen maar mooi! Als een case wordt afgerond dankzij een tip die wij geven, dan herinneren anderen onze naam op een positieve manier. Dat is denk ik veel belangrijker dan een stukje informatie die je ‘weggeeft’. De naam die we hiermee opbouwen is in mijn optiek van veel grotere waarde.”

Altijd een oplossing

Dankzij haar reputatie als diagnose specialist, krijgt Autobedrijf Wout Bouman auto’s binnen vanuit de wijde omtrek. “Auto’s die andere autobedrijven hoofdpijn bezorgen, geven mij juist een kick. Er is immers altijd een oplossing. Hierbij staat samenwerking met de eigenaar van de auto centraal. Het is cruciaal om goed naar zijn of haar verhaal te luisteren en hierin door te vragen. Er zijn tal van factoren die invloed kunnen hebben op de mogelijke oorzaak. Vooral bij ‘af en toe storingen’ is dit erg belangrijk. Hierin probeer ik ook altijd met de klant mee te denken. Ik kan wel uren in de werkplaats bezig zijn om zo’n storing ‘op te wekken’, maar misschien met 0 resultaat. Nou ja, het resultaat is een dure factuur voor de klant die vervolgens niks verder is. In overleg met de klant gebruik ik de auto dan bijvoorbeeld privé voor woon-werk verkeer. Buiten brandstof kost de klant zo’n proefrit dan niks. Tijdens zo’n periode hou ik de klant altijd via de app op de hoogte met foto’s en filmpjes. Dat zorgt voor super veel begrip en mensen vinden het ook interessant om te zien wat er met hun auto gebeurd. Zo probeer ik een negatieve situatie altijd om te buigen tot een positieve ervaring!”

Buiten het feit dat de reputatie ervoor zorgt dat het bedrijf door de jaren gegroeid is, zorgen de tips en blogartikelen ook voor directe klandizie. “Google maar eens op ‘Volkswagen EOS cabrio dak storing’ bijvoorbeeld. Het eerste wat je ziet is onze naam. Je moet eens weten hoeveel aanvragen we daarover krijgen. Vanuit Duitsland en zelfs uit Spanje krijgen we mailtjes van mensen die dezelfde storing hebben. De dealer heeft geen reparatie meer beschikbaar en mensen komen vervolgens bij ons uit. Dat is toch op een positieve manier bizar!”

Autobedrijf Wout Bouman is trots ACtronics Service Point

Als diagnose specialist is het ook voor Iwan prettig om terug te kunnen vallen op zijn partners. “Ik werk al jarenlang samen met ACtronics. Het proces van ACtronics bevalt mij gewoon super, maar daarnaast vind ik de eerlijkheid en het meedenkend vermogen ook prettig werken. Als er een onderdeel is waarvoor geen revisie-oplossing beschikbaar is, dan wordt hier ook gewoon eerlijk over gecommuniceerd. Heb ik echter een onderdeel waarvan ik vrijwel zeker weet dat ie defect is, maar zit hij nog niet in het revisie-assortiment bij ACtronics, dan wordt er toch altijd gezocht naar een oplossing. Misschien dat het probleem middels revisie toch te verhelpen is. Zo werken we hier in ons bedrijf ook! ACtronics is door de jaren uitgegroeid tot één van mijn sparringpartners waarbij we op hetzelfde niveau met elkaar kunnen communiceren.

Wat zijn ACtronics Service Points?

Het ACtronics Service Point Programma is voor garagisten gratis en biedt vele voordelen zonder dat ze hiervoor iets hoeven te doen! Dat betekent:

  • Je bent op de ACtronics website zichtbaar op de Service Point kaart die iedere maand door ongeveer 100.000 bezoekers wordt bekeken
  • Je komt direct in verbinding te staan met particulieren die onze website bezoeken
  • Als ACtronics Service Point laat je zien dat je geeft om revisie en daarmee ook om duurzaamheid. Een belangrijk verkoopargument anno nu!
  • Je profiteert in de toekomst van speciale acties en aanbiedingen

Ben je klant bij ACtronics, maar sta je niet op de kaart? Staan er verkeerde contactgegevens online of sta je op de kaart als Service Point en wil je niet van de voordelen profiteren? Ga dan naar “mijn account” of klik op onderstaande button.

Aan- of afmelden als ACtronics Service Point