Zo maken we het hydraulische circuit van de ABS-unit tijdens de revisie weer als nieuw
Het hart van een ABS-unit bestaat uit een pompmotor, een hydraulisch verdeelblok en een elektronische control unit (ECU). Vanuit dit centrale systeem wordt de remvloeistof via leidingen naar de remcilinders in elk wiel gedistribueerd. Elk van deze componenten heeft hierin een belangrijke functie en wordt in ons revisieproces nauwkeurig onder de loep genomen. Daarom hebben we onlangs een gloednieuwe machine in gebruik genomen die ons ondersteunt bij het reviseren van het hydraulisch verdeelblok. We leggen graag uit hoe dit zit!
Het hydraulisch verdeelblok (HCU): hoe werkt dat eigenlijk?
Het hydraulisch verdeelblok is bij een conventioneel ABS-systeem het eerste onderdeel waar de remvloeistof doorheen stroomt nadat het de hoofdremcilinder heeft verlaten. In dit blok zitten magneetkleppen die de stroom van remvloeistof naar het rempedaal kortstondig kunnen blokkeren. Het verdeelblok wordt daarom ook wel ‘hydraulic control unit’ (HCU) genoemd. Elke wielremcilinder heeft zijn eigen inlaatklep en uitlaatklep. Wanneer het ABS-systeem spanningsloos is, staat de inlaatklep altijd open en de uitlaatklep altijd gesloten. Beide kleppen worden tegelijkertijd aangestuurd wanneer de remdruk onderbroken moet worden. De vloeistof kan dan weglopen uit de wielremcilinders. Zodra deze aansturing weer wegvalt, schiet de inlaatklep weer open en de uitlaatklep weer dicht.
Na het lezen van bovenstaand verhaal wordt dus duidelijk dat remvloeistof een belangrijke rol heeft in de HCU. Bij nalatigheid in het onderhoud kan deze belangrijke vloeistof een negatief effect hebben op het functioneren van het ABS-systeem. Dit heeft alles te maken met het feit dat remvloeistof hygroscopisch is. Eenvoudig uitgelegd betekent dit dat remvloeistof vocht aantrekt. Hoe meer vocht er na verloop van tijd met de remvloeistof vermengt, hoe slechter de kwaliteit vanwege de vertroebeling wordt. In extreme gevallen kan dit zelf leiden tot corrosie in de ABS-unit, waarbij het hydraulisch verdeelblok een van de grootste slachtoffers is. Defecten door een gecorrodeerde HCU zijn dan ook niet ongewoon. Dit is dan ook een van de redenen waarom geadviseerd wordt om periodiek (bijvoorbeeld eens per jaar) de remvloeistof te vervangen.
Remvloeistof flushen in ABS-unit
Dat gezegd hebbende is het niet gek dat na het laten reviseren van de ABS in veel gevallen de remvloeistof wordt vervangen. Maar wordt deze remvloeistof dan niet direct vervuild door ‘oude’ remvloeistof die nog in het ABS-systeem zit? Bij ACtronics niet! Dankzij de flush machine die een belangrijke plaats heeft in onze ABS revisielijn, is dit verleden tijd. Het hydraulische gedeelte van de ABS unit wordt onder een bepaalde druk gedurende enkele minuten volledig doorgespoeld (ook wel bekend als flushen). Dat betekent dat elk restje aan oude en vervuilende vloeistof volledig uit de ABS unit wordt verwijderd. Bovendien kan dit proces ook beginnende aanslag uit het systeem losmaken en uit de unit spoelen. Door dit te combineren met de hightech revisietechnieken van de andere machines die deel uitmaken van onze revisielijn, weten we zeker dat we het onderdeel weer volledig kunnen terugbrengen naar OEM-kwaliteit!