Waarom zoveel raceliefhebbers aan het SIM racen zijn geslagen

“SIM racen? Dat is toch met zo’n stuurtje voor de PlayStation wat die kleine urenlang doet?”. De kans is groot dat je een soortgelijke uitspraak wel eens hebt gehoord. Ondanks dat er een kern van waarheid in zit, is er door de jaren heen veel veranderd. De reputatie dat racen met een stuurtje inderdaad alleen iets is dat alleen kinderen doen is de afgelopen jaren compleet omgeslagen. Maar hoe komt dat en waarom zou ook jij moeten overwegen om aan het SIM racen te gaan? Je leest het hier!

Blijf in vorm tijdens de coronacrisis

trend_sim_racingNatuurlijk gaat er niks boven een echt potje sturen, maar dat is voorlopig tijdens de coronacrisis niet mogelijk. SIM racen komt dan het dichtst in de buurt. En dat SIM Racen juist nu gigantisch populair is, blijkt wel uit de onderstaande grafiek.

In deze grafiek is de populariteit van de zoekterm ‘SIM Racing’ wereldwijd te zien. Te zien is dat deze de afgelopen weken explosief is gestegen. Te zien is dat deze zoekterm op dit moment de score ‘100’ heeft, wat betekent dat dit zoekwoord nog nooit zo populair was in Google. Rond de jaarwisseling was deze score nog 35, wat betekent dat de populariteit van SIM Racing in Google ongeveer is verdrievoudigd! Niet geheel toevallig is deze explosieve stijging begin maart ingezet, toen de coronacrisis in Europa begon toe te slaan en race-evenementen werden afgelast. Nu komen we dan ook precies bij de crux van het verhaal.

Want hoe blijven de toppers in de racerij in deze tijd in vorm? Juist: via SIM racen! Formule 1 sensatie Max Verstappen, rallylegende Petter Solberg, WTCR coureur Norbert Michelitz en ook zo ongeveer de hele MotoGP top: iedereen is aan het SIM racen geslagen. Dit blijft in de rest van de wereld natuurlijk ook niet onopgemerkt. Steeds meer ‘hobbyrijders’ haken daardoor aan en schaffen een racesimulator aan, waardoor de verkoop van deze simulators en bijbehorende spellen flink is toegenomen.

Booming business

sim_racing_red_bullMet de komst van online functionaliteiten die ieder spel op dit moment te bieden heeft, is de hele eSports branche in de afgelopen jaren geëxplodeerd. Dankzij de online functionaliteiten kunnen je van waar dan ook ter wereld tegen wie dan ook spelen. Even een paar rondjes over het circuit knallen met een vriend van je aan de andere kant van het land? Geen probleem. Je logt beide via eenzelfde soort console in en je kunt gaan! Nu ook steeds meer professionele coureurs aan het SIM racen zijn geslagen kun je ook je tijden vergelijken met de wereldtop in jouw favoriete racediscipline. Hoe gaaf is dat?!

Net zoals bij het ‘echte’ racen zijn er in het SIM racen ook coureurs die in de eSports wereld gigantisch groot zijn. Via de streamingsdiensten van YouTube of Twitch maken ze livestreams van hun racekunsten die vervolgens door duizenden mensen bekeken worden.

Van overal ter wereld keken in 2019 naar verwachting ruim 450 miljoen mensen hoe andere mensen van achter hun (spel)computer een virtueel sportspelletje deden.

Racespellen maken hier natuurlijk een belangrijk deel van uit. Het is dus ook niet zo gek dat bedrijven graag op deze trend inhaken. In 2019 ging de eSports branche dan ook voor het eerste door de barrière van 1 miljard euro heen die werd verdiend met mediarechten, advertenties en sponsorschappen.