Veel autofabrieken sluiten tijdelijk door COVID-19

Bron: CNET Roadshow

Het is inmiddels wel duidelijk dat het coronavirus niet alleen een bedreiging voor onze gezondheid vormt, maar helaas ook een enorme impact heeft op de economie. Autofabrikanten worden hard getroffen door COVID-19. Door de teruglopende autoverkopen en doordat de 1,5-meterregel soms lastig op de werkvloer uitvoerbaar is, voelen veel fabrikanten zich genoodzaakt om tijdelijk de deuren te sluiten. Echter, omdat de situatie momenteel nogal onvoorspelbaar is, verschilt de sluitingsperiode onderling behoorlijk. We hebben daarom een overzicht gemaakt van de bij ons bekende data per fabrikant:

Lamborghini

Omdat de situatie in Italië in korte tijd zeer snel verslechterde, verklaarde Lamborghini al op 13 maart dat het de activiteiten in de fabriek in Sant'Agata Bolognese zou stopzetten. Het is nog onduidelijk wanneer de productie opnieuw wordt gestart.

Foto: Lambocars.com

PSA Group

De autofabrikant die in het bezit is van de merken Peugeot, Citroen, DS, Opel en Vauxhall, kondigde op 16 maart aan dat al zijn fabrieken in heel Europa volgens een gefaseerd schema zouden worden gesloten. Op 16 maart zijn twee fabrieken gesloten: één in Frankrijk en één in Spanje. Op 17 maart gingen acht extra fabrieken offline, drie andere fabrieken stopten de productie op 18 maart en nog eens twee op 19 maart. De fabrieken zijn verspreid over Frankrijk, Spanje, het VK, Polen, Duitsland en andere locaties. De fabrieken zouden op 27 maart worden heropend, maar PSA Group kondigde die dag aan dat het een nieuwe tijdlijn voor hervatting zou vaststellen. 3 mei zou een mogelijkheid zijn, omdat dan een aantal landen de lockdown-regels gaan versoepelen.

Foto: JGAutomotive.com

Volkswagen

Op 17 maart kondigde Volkswagen Group aan de productie op tal van productielocaties in Europa, waaronder Slowakije, Portugal en Spanje, stop te zetten. Destijds zei de autofabrikant dat het verwachtte dat de opschortingen twee weken zouden duren. De shutdowns hebben ook gevolgen voor de componentenfabrieken van de VW-groep. Het is niet duidelijk wanneer de productie weer opgestart wordt.

Hoewel Porsche officieel als zelfstandig merk te boek staat, volgt het dezelfde besluitvorming als Volkswagen.

Ook in de VS is de productie tijdelijk stopgezet. Hoewel eerst naar buiten werd gebracht dat alle werknemers hun salaris zouden blijven ontvangen, kwam op 9 april een bericht naar buiten dat het volledige productie- en onderhoudspersoneel voor een duur van 4 weken op non-actief is gezet zonder behoud van loon. Daarna hoopt de fabriek de activiteiten weer langzaam op gang te kunnen brengen.

Laatste update: zojuist was in het nieuws dat in België de Audi-fabriek per 20 april, dus vandaag, weer zal opstarten.

Daimler

Ook Daimler, onder andere bekend van Mercedes-Benz, heeft per 17 maart de productie in Europa stopgezet. De autofabrikant verklaarde dat deze maatregel enerzijds bedoeld is om het personeel te beschermen tegen de verspreiding van het virus, maar dat anderzijds de toelevering van materiaal problematisch begint te worden. Op 8 april verlengde het bedrijf de productiestop tot 30 april. De productie in de VS heeft nog een aantal dagen langer door mogen draaien, maar ook deze fabriek werd per 23 maart gesloten. Officieel stond 20 april gepland als heropeningsdatum, maar het lijkt er niet op dat dit gehaald gaat worden. 3 mei is een serieuze mogelijkheid, maar dat is nog niet bevestigd.

Honda

De Japanse autofabrikant was het eerste bedrijf in de VS dat op 18 maart een grote productieonderbreking aankondigde. De productie-opschorting, die ook van toepassing is op transmissie- en motorfabrieken, zou na een week eindigen. Echter, Honda verwacht nu dat de productie op 4 mei hervat kan worden.

Nissan

Ook Nissan kondigde op 18 maart aan dat hij de productie in de VS vanaf 20 maart zou staken. De fabriek zou eigenlijk tot 6 april worden stilgelegd, maar op 16 april bracht Nissan naar buiten dat de fabriek tot half mei gesloten zou blijven. De autofabrikant verklaarde bovendien dat een werknemer op het hoofdkantoor positief bevonden was voor COVID-19.

Hyundai

De aankondiging van Hyundai, eveneens op 18 maart, was nog iets serieuzer van aard: het bedrijf verklaarde dat het de fabriek in Alabama tijdelijk had gesloten nadat een werknemer positief was getest op COVID-19. Het bedrijf zei dat de werknemer de laatste tijd niet aan het werk was en dat alle teamleden op de hoogte werden gebracht van de situatie.

Hyundai verwacht dat de fabriek in Alabama op 4 mei opnieuw wordt geopend. De fabriek zal tijdens de sluiting aanvullende saneringsmaatregelen ondergaan.

Ford

Ford heeft op 19 maart alle Europese en Noord-Amerikaanse productie stopgezet. Hoewel Ford USA oorsponkelijk van plan was om op 30 maart de productie opnieuw te starten, is men toch teruggekomen op dit besluit. Het plan is nu om per 4 mei weer in Europa te starten. Er wordt verwacht dat de productie in de VS nog iets langer op zich laten wachten. Oorspronkelijk stond 20 april als herstartdatum voor de VS gepland, maar de productie is momenteel nog niet hervat.

General Motors

Net als Ford, is ook GM op 19 maart gestopt met produceren. Er is tot op heden nog geen aankondiging gedaan over wanneer de productie hervat zal worden. Momenteel worden er maskers en beademingsapparatuur gefabriceerd voor de overvolle IC-afdelingen in de VS. Dit besluit werd overigens al door het bestuur van GM gemaakt, nog voordat de regering Trump diverse bedrijven daartoe dwong middels het Defense Production Act.

Fiat Chrysler Automobiles

FCA sloot zich op 19 maart aan bij Ford en GM en kondigde aan dat het alle Noord-Amerikaanse activiteiten zou opschorten om de verspreiding van COVID-19 te helpen stoppen. Daarnaast werd ook op diverse plaatsen in Europa de productie stilgelegd. Hoewel er eerst gedacht werd dat de Italiaanse fabrieken op 14 april wel weer zouden kunnen openen, bleek de situatie in Italië behoorlijk te escaleren. FCA heeft daarom nu naar buiten gebracht dat het de richtlijnen van de Italiaanse regering zal blijven volgen. Officieel heeft het land de lockdown tot 3 mei vastgelegd, maar het is niet uit te sluiten dat dit verlengd gaat worden.

Hoewel Ferrari officieel als zelfstandig merk te boek staat, volgt het momenteel dezelfde besluitvorming als FCA.

Volvo

De Zweedse autofabrikant maakte zijn productie-opschorting officieel op 20 maart en zei dat de Europese fabriek tot 5 april gesloten zou blijven. Volvo was genoodzaakt om deze periode te verlengen en bevestigde op 17 april dat de activiteiten in Europa op 20 april weer worden opgestart, aangezien sommige landen de beperkingen beginnen te versoepelen.

De fabriek in de VS is een iets ander verhaal. De fabriek sloot op 26 maart haar deuren, maar de herstart op 14 april werd niet gehaald. Het doel staat nu op 4 mei. Overigens zijn alle Chinese fabrieken inmiddels wel weer operationeel en lijken de showroombezoeken in China weer op normaal niveau te liggen. Hoopgevend nieuws dus.

Laatste update: zojuist was in het nieuws dat in België de Volvo-fabriek per 20 april, dus vandaag, weer zal opstarten.

Bentley

Het Britse luxemerk zei op 20 maart dat het de productie vanaf dezelfde dag in ‘the UK’ zou staken. De sluiting van de fabriek zou eigenlijk tot 16 april gaan duren, maar inmiddels is dit naar 18 mei verschoven. Zoals zoveel andere autofabrikanten zei het bedrijf dat het zijn werknemers wil beschermen, maar erkende het ook een vertraging van de vraag in markten over de hele wereld en onderbrekingen van de toeleveringsketen.

Jaguar-Land Rover

Net als Bentley bevestigde Jaguar-Land Rover op 20 maart dat het de productie in zijn Britse vestigingen tijdelijk zou stilleggen. De fabrieken in Brazilië en India zullen voorlopig wel door blijven draaien. De autofabrikant hoopte eigenlijk op 20 april de productie in het VK te hervatten, maar dit wordt hoogstwaarschijnlijk uitgesteld.

Bugatti

De Franse fabrikant Bugatti vertelde op 20 maart dat het zijn productiefabriek in Molsheim voor onbepaalde tijd heeft gesloten om de verspreiding van COVID-19 te helpen stoppen. Het bedrijf staat volledig achter de Franse regelgeving en zei dat het een topprioriteit is om zijn werknemers gezond te houden.

Foto: Hearstapps.com

Rivian

De startende elektrische autofabrikant zei op 20 maart dat het alle activiteiten in de Rivian-faciliteiten zou opschorten. De autofabrikant was nog niet officieel begonnen met de productie van haar eerste voertuig, de R1T electric pickup, maar de preproductie was wel al in werking gezet. Alle werknemers krijgen wel hun salaris, maar het bedrijf heeft niet gezegd wanneer het verwacht om weer ‘back in business’ te zijn. De onderbreking van de werkzaamheden aan de elektrische R1T- en R1S-voertuigen zal de introductie tot 2021 vertragen.

Tesla

Na veel discussie bracht Tesla op 20 maart dan toch naar buiten dat het de fabriek in Californië vanaf 23 maart zou sluiten. Het bedrijf leek eerst een plaatselijk bevel voor de provincie te gaan negeren, maar gaf later ‘onduidelijke richtlijnen van de regering’ op als reden voor de vertraging van de sluiting. Het bedrijf werd daarna door de overheid verplicht om maskers en beademingsapparatuur voor de Amerikaanse zorgsector te fabriceren.

Foto: Thegentlemansjournal.com

Toyota

Net als Tesla, besloot ook Toyota dat elke fabriek in de VS, Canada en Mexico vanaf 23 maart zou worden gesloten.

De heropening is al diverse keren verschoven. Op dit moment wordt 1 mei genoemd.

Toyota verklaarde daarnaast dat elke faciliteit een grondig reinigingsproces zal ondergaan en dat speciale teams de hele faciliteit zullen ontsmetten. Toyota vroeg de werknemers bovendien om de tijd te nemen om zich ook aan het leven thuis aan te passen, aangezien steeds meer landen een lockdown instellen en de kinderen dan dus thuis moeten blijven.

Mazda

De Japanse autofabrikant verklaarde op 24 maart dat de productie in de Japanse fabrieken voor 13 dagen stopgezet zou worden. Hoewel de productie inmiddels weer voorzichtig op gang komt, wordt er tot 30 april alleen overdag gewerkt. Ook de fabrieken in Mexico en Thailand zijn voor onbepaalde tijd gesloten.

Aston Martin

De Britse luxe autofabrikant vertelde op 24 maart dat het alle productie per direct zou staken. Het bedrijf was van plan op 20 april haar fabrieken in het VK te heropenen, maar dit is nog niet gebeurd. Een nieuwe datum is nog niet bekend gemaakt.

Kia

Kia bracht op 24 maart naar buiten dat het de productie in de fabriek in Georgië met ingang van 30 maart zou opschorten. De sluiting zou eigenlijk maar twee weken gaan duren en omvatte een al eerder geplande sluiting voor om de fabriek aan te kunnen passen naar de bouw van een nieuw type voertuig.

De autofabrikant was oorspronkelijk van plan de productie op 13 april opnieuw te starten, maar de streefdatum is verzet naar 27 april.