DSG automaat

De DSG automaat is voorzien van meerdere koppelingen, wat het schakelen enorm versnelt en versoepelt. De volgende versnelling staat altijd klaar, waardoor er geen vertraging of hapering bij het schakelen is. In dit artikel lees je alles over de werking van de DSG versnellingsbak, bespreken we de voor- en nadelen en veelvoorkomende problemen. Lees snel verder!

Wat is DSG?

De DSG, ofwel Direct Shift Gearbox, is een automatische versnellingsbak die gebruikmaakt van meerdere koppelingen. Dit zorgt voor een snellere schakeltijd, omdat de ene koppeling alvast de volgende versnelling gereed heeft. Deze manier van schakelen resulteert in een soepelere rijervaring, of je nu optrekt of afremt. Zonder koppelingspedaal voelt de DSG aan als een reguliere automaat, waarbij je kunt kiezen tussen de standen ‘park’, ‘neutral’, ‘drive’ en ‘reverse’.

Je vindt de DSG versnellingsbak in auto’s van de Volkswagen Groep. Volkswagen ontwikkelde deze automaatbak en inmiddels maken onder andere Audi, Skoda en Seat er ook gebruik van. Zelfs premium merken als Lamborghini en Porsche hebben een variant op de DSG automaat, al heet deze bij Porsche PDK. Andere automerken hebben varianten op de DSG gemaakt. Zo heeft Renault de EDC automaat en gebruiken Ford en Volvo de PowerShift versnellingsbak.

Hoe werkt een DSG versnellingsbak?

Een DSG versnellingsbak heeft meerdere koppelingen: twee om precies te zijn. Deze twee koppelingen bedienen samen met twee primaire assen een set versnellingen. De ene koppeling en as zijn verantwoordelijk voor de oneven versnellingen, terwijl de andere koppeling en as verantwoordelijk zijn verantwoordelijk voor de even versnellingen. Hierdoor staat de volgende versnelling altijd klaar voor gebruik. Dit versnelt het schakelproces aanzienlijk en zorgt voor een vloeiende rijervaring.

Er zijn twee typen DSG-transmissies:

  • DSG met droge koppeling
    Deze DSG heeft één koppelingsplaat die werkt zonder olie.
  • DSG met natte koppeling
    Deze DSG automaat heeft meerdere koppelingsplaten die in olie zijn ondergedompeld. Dit verhoogt de trekkracht, wat deze variant ideaal maakt voor zwaardere voertuigen of intensieve rijomstandigheden.

Symptomen defecte DSG

Hoewel een DSG versnellingsbak meestal fijn en soepel rijdt, kunnen er altijd problemen ontstaan. Problemen met de DSG zijn meestal te herkennen aan metaalachtige geluiden uit de versnellingsbak, schokkerig schakelen of slecht schakelen in hoge toerentallen.

Onderstaande problemen komen het vaakst voor bij een kapotte DSG:

  • De versnellingsbak schakelt niet
  • De versnellingsbak schakelt willekeurig naar neutraal of naar een onlogische versnelling
  • Complete uitval van de versnellingsbak
  • Diverse storingen op de magneetkleppen
  • Diverse storingen op de sensoren
  • Kortsluiting in het versnellingsbakregelapparaat
  • Mechatronica storing

De voordelen van een DSG automaat

Het allergrootste voordeel van een DSG bak is dat hij zeer soepel schakelt. Zoals we al bespraken, staat de volgende versnelling altijd klaar. Andere voordelen hebben te maken met het feit dat een DSG relatief veel versnellingen heeft (7 tot 10). Hierdoor maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager. Daarnaast zal een auto met DSG in de versnelling altijd langzaam kruipen, wat handig is met filerijden of parkeren.

Verschil DSG en normale automaat

Het grootste verschil tussen een DSG automaat en een normale automatische versnellingsbak heeft alles te maken met de koppeling. Zoals eerder besproken heeft een DSG twee koppelingen, terwijl een normale automaatbak één koppeling heeft.

DSG

Normale automaat

2 koppelingen

1 koppeling

Schakelen naar de volgende koppeling

Schakelen naar de volgende versnelling

Naadloos schakelen

Voelbare schakelbeweging

Droge óf natte koppeling

Vloeistofkoppeling

Duurder

Goedkoper

 

Verschil DSG 6 en DSG 7

Er zijn meerdere verschillen tussen een DSG6 en een DSG7:

  • Het aantal versnellingen
    Een DSG6 heeft zes versnellingen, terwijl de DSG7 zeven versnellingen heeft.
  • Het type koppeling
    Een DSG6 maakt gebruik van één natte lamellenkoppeling, terwijl de DSG7 twee droge koppelingsplaten gebruikt.
  • Het aantal uitgaande assen
    De DSG6 heeft één uitgaande as, de DSG7 heeft er twee. Eén van deze twee uitgaande assen is gekoppeld aan de achteruitversnelling.
  • De mate van doorontwikkeling
    Van de DSG7 zijn veel meer varianten beschikbaar dan van de DSG6.

DSG reparatie

DSG’s vormen een aanzienlijk marktaandeel binnen de (semi-)automatische versnellingsbakken. ACTRONICS voert regelmatig DSG-reparaties uit. Veelvoorkomende problemen bij DSG’s zijn diverse storingen op de sensoren, slecht schakelen en complete elektronische uitval van de versnellingsbak. De reparatie van DSG’s richt zich dan ook voornamelijk op het reviseren of herstellen van sensoren en actuatoren.