ABS

ABS, of antiblokkeersysteem, voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen, waardoor de controle over het voertuig behouden blijft. In dit artikel bespreken we wat het ABS-systeem is, hoe het werkt en wat er kapot gaat. Daarnaast geven we een inkijkje in de combinatie tussen ABS en ESP.

Wat is een ABS systeem?

ABS-units

Het ABS-systeem, ook wel antiblokkeersysteem genoemd, is een veiligheidsvoorziening die ervoor zorgt dat de wielen van de auto niet blokkeren tijdens het remmen, wat de controle over het voertuig behoudt. Het ABS-systeem bestaat uit de volgende componenten:

  • 1. ABS-ECU
    Net zoals een motor-ECU de motor aanstuurt, is de ABS ECU verantwoordelijk voor het aansturen van het antiblokkeersysteem. De ECU verzamelt data van verschillende sensoren, zoals de wielsensoren die informatie geven over het draaimoment van de wielen, en druksensoren die de remdruk meten. Wanneer de ECU vaststelt dat één van de sensorwaarden afwijkt van de norm, activeert het direct de pompmotor om de juiste correctieve maatregelen in werking te zetten. Dit proces is essentieel om te voorkomen dat de wielen blokkeren tijdens het remmen.
  • 2. ABS HCU (hydrauliek)
    De Hydraulic Control Unit (HCU), soms ook aangeduid als het hydraulische blok, is een aluminium blok voorzien van verschillende ventielen en kanalen. Wanneer het ABS-systeem wordt geactiveerd, heeft de HCU de belangrijke taak om de opgebouwde remdruk via deze ventielen af te voeren. Dit voorkomt dat de wielen blokkeren. De HCU bevat actuatorpinnen die de kanalen van het ABS-systeem kunnen openen of sluiten, afhankelijk van de situatie. Bij conventionele ABS-systemen stroomt de remvloeistof vanuit de hoofdremcilinder eerst door het hydraulisch verdeelblok. Dit blok, met zijn elektromagnetische kleppen, kan tijdelijk de stroom van remvloeistof naar het rempedaal onderbreken. Elk wiel beschikt over een eigen inlaat- en uitlaatklep om de drukregeling zo precies mogelijk te maken. In ruststand is de inlaatklep open en de uitlaatklep gesloten, maar zodra de remdruk onderbroken moet worden, worden beide kleppen aangestuurd om de vloeistof uit de wielremcilinders af te voeren. Na de onderbreking herstelt de HCU de normale werking door de inlaatklep te openen en de uitlaatklep te sluiten.
  • 3. Pompmotor
    De pompmotor van het ABS-systeem zorgt ervoor dat er druk op het remsysteem behouden wordt. Deze druk is nodig wanneer de ABS-unit ingrijpt om de pompende beweging te maken. Het pompen wordt razendsnel uitgevoerd en kan zich tientallen keren per seconde herhalen. De pompmotor, die deel uitmaakt van het ABS-systeem, handhaaft de druk in het remsysteem. Deze druk is cruciaal, omdat het zorgt voor de juiste condities waarin de ABS-unit haar pompende beweging efficiënt kan uitvoeren wanneer dat nodig is om slippen te voorkomen.

Hoe werkt ABS?

De werking van het ABS is gebaseerd op snelheidssensoren, die continu de rotatiesnelheid van elk wiel meten. Wanneer een wiel dreigt te blokkeren, activeert het hydraulische systeem automatisch. Dit systeem vermindert de remkracht op het specifieke wiel door pompend te remmen, waarbij de remkracht snel en kort wordt onderbroken en hervat om slippen te voorkomen en de stuurcontrole te behouden.

Het ABS-lampje brandt

Het ABS-lampje, vaak een oranje cirkel met de letters 'ABS', is praktisch niet te missen. Dit lampje kan ook geel of rood zijn. Verschillende onderdelen kunnen het lampje laten branden. Begin met de wielsensoren; deze kunnen een verkeerd signaal naar de ECU sturen, wat ten onrechte lijkt op een defect aan de ABS-unit. Vervolgens zijn de magneet- en tandringen belangrijk om te inspecteren op vuil en beschadigingen. Controleer ook de bekabeling en de stekker van de ABS-unit op breuken. Tenslotte kan een doorgebrande zekering ook het lampje activeren.

Symptomen defecte ABS

Er zijn meerdere symptomen die kunnen wijzen op een defect ABS-systeem. Ten eerste is het ABS-lampje, dat in de meeste auto’s oranje is, een duidelijk signaal. Als dit blijft branden, moet het systeem worden gecontroleerd. Andere symptomen zijn een schokkend rempedaal tijdens het remmen, aanlopende remmen of een uitschakeling van het ABS- en/of ESP-systeem. Fouten in de wielsensoren kunnen ook wijzen op een probleem, evenals de onmogelijkheid om de ABS ECU met een diagnosetester te benaderen. Daarnaast kunnen storingen optreden in de pompmotor, CAN-communicatiesystemen, en de interne remdruksensor.

Oorzaken van een kapotte ABS

Een kapotte ABS wordt meestal veroorzaakt door trillingen en temperatuurverschillen, kortsluiting in de bedrading of temperatuurverschillen.

  • Trillingen en temperatuurverschillen
    Trillingen en temperatuurschommelingen zijn factoren die delicate elektronica kunnen beschadigen. Deze omstandigheden kunnen er vaak toe leiden dat componenten van de printplaat losraken. Ook de kleine verbindingsdraden op hybride-printplaten zijn bijzonder gevoelig voor deze invloeden. De tere bonddraadjes kunnen door deze schommelingen losraken van de printplaat, wat kan resulteren in ernstige functionele problemen en defecten.
  • Kortsluiting in de bedrading
    Kortsluiting in de bedrading is een veelvoorkomende oorzaak van elektrische problemen in voertuigen. De kabelbomen in de auto zijn voortdurend in beweging, vooral door slecht wegdek, wat leidt tot wrijving tussen de kabels. Deze wrijving kan de isolatie om de kabels slijten, waardoor er kortsluiting kan optreden richting de ABS-unit. Bovendien kan oververhitting een andere factor zijn; in deze gevallen kan de isolatie volledig smelten, wat leidt tot kortsluiting.
  • Vocht
    Regen, sneeuw en pekel zijn schadelijk voor de materialen en componenten van voertuigen, en deze elementen kunnen uiteindelijk leiden tot defecten. Bovendien kunnen de zouten die in vochtig weer aanwezig zijn, kortsluiting veroorzaken, waardoor de ABS-unit hoogstwaarschijnlijk stopt met functioneren. Vochtproblemen komen vooral voor bij auto's waarbij de ABS-ECU niet goed beschermd is gemonteerd, wat het risico op defecten verhoogt. 

De voordelen van ABS

ABS is niet voor niets verplicht voor alle auto’s die vanaf 2004 in de EU geleverd zijn. Het systeem zorgt namelijk voor significant minder ongelukken. ABS zorgt voor meer grip op de weg tijdens het remmen, wat leidt tot een kortere remweg. Daarbij voorkomt het dat de wielen blokkeren, wat de controle over het voertuig verbetert, vooral bij noodstops.

ABS en ESP

Waar ABS voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het afremmen, zorgt ESP ervoor dat de auto de richting behoudt die de bestuurder wenst. Wanneer er onder- of overstuur dreigt te ontstaan, remt de ESP-functionaliteit één of meerdere wielen af, waardoor de stabiliteit van het voertuig gewaarborgd blijft. Voorbeelden van ABS-units die gebruikmaken van ESP zijn de ATE MK26 ESP en de Bosch 8 ESP. Vanwege de grote veiligheidsvoordelen die ESP biedt, is deze functionaliteit sinds 2014 verplicht in alle nieuwe modellen. Studies tonen aan dat ESP het aantal éénzijdige ongevallen met ongeveer 30% vermindert.

ABS reparatie aanvragen