ABS, of antiblokkeersysteem, voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen, waardoor de controle over het voertuig behouden blijft. In dit artikel bespreken we wat het ABS-systeem is, hoe het werkt en wat er kapot gaat. Daarnaast geven we een inkijkje in de combinatie tussen ABS en ESP.
Het ABS-systeem, ook wel antiblokkeersysteem genoemd, is een veiligheidsvoorziening die ervoor zorgt dat de wielen van de auto niet blokkeren tijdens het remmen, wat de controle over het voertuig behoudt. Het ABS-systeem bestaat uit de volgende componenten:
De werking van het ABS is gebaseerd op snelheidssensoren, die continu de rotatiesnelheid van elk wiel meten. Wanneer een wiel dreigt te blokkeren, activeert het hydraulische systeem automatisch. Dit systeem vermindert de remkracht op het specifieke wiel door pompend te remmen, waarbij de remkracht snel en kort wordt onderbroken en hervat om slippen te voorkomen en de stuurcontrole te behouden.
Het ABS-lampje, vaak een oranje cirkel met de letters 'ABS', is praktisch niet te missen. Dit lampje kan ook geel of rood zijn. Verschillende onderdelen kunnen het lampje laten branden. Begin met de wielsensoren; deze kunnen een verkeerd signaal naar de ECU sturen, wat ten onrechte lijkt op een defect aan de ABS-unit. Vervolgens zijn de magneet- en tandringen belangrijk om te inspecteren op vuil en beschadigingen. Controleer ook de bekabeling en de stekker van de ABS-unit op breuken. Tenslotte kan een doorgebrande zekering ook het lampje activeren.
Er zijn meerdere symptomen die kunnen wijzen op een defect ABS-systeem. Ten eerste is het ABS-lampje, dat in de meeste auto’s oranje is, een duidelijk signaal. Als dit blijft branden, moet het systeem worden gecontroleerd. Andere symptomen zijn een schokkend rempedaal tijdens het remmen, aanlopende remmen of een uitschakeling van het ABS- en/of ESP-systeem. Fouten in de wielsensoren kunnen ook wijzen op een probleem, evenals de onmogelijkheid om de ABS ECU met een diagnosetester te benaderen. Daarnaast kunnen storingen optreden in de pompmotor, CAN-communicatiesystemen, en de interne remdruksensor.
Een kapotte ABS wordt meestal veroorzaakt door trillingen en temperatuurverschillen, kortsluiting in de bedrading of temperatuurverschillen.
ABS is niet voor niets verplicht voor alle auto’s die vanaf 2004 in de EU geleverd zijn. Het systeem zorgt namelijk voor significant minder ongelukken. ABS zorgt voor meer grip op de weg tijdens het remmen, wat leidt tot een kortere remweg. Daarbij voorkomt het dat de wielen blokkeren, wat de controle over het voertuig verbetert, vooral bij noodstops.
Waar ABS voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het afremmen, zorgt ESP ervoor dat de auto de richting behoudt die de bestuurder wenst. Wanneer er onder- of overstuur dreigt te ontstaan, remt de ESP-functionaliteit één of meerdere wielen af, waardoor de stabiliteit van het voertuig gewaarborgd blijft. Voorbeelden van ABS-units die gebruikmaken van ESP zijn de ATE MK26 ESP en de Bosch 8 ESP. Vanwege de grote veiligheidsvoordelen die ESP biedt, is deze functionaliteit sinds 2014 verplicht in alle nieuwe modellen. Studies tonen aan dat ESP het aantal éénzijdige ongevallen met ongeveer 30% vermindert.
ABS reparatie aanvragen
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.