Ode aan de Skoda Yeti: het voormalige buitenbeentje van de VAG familie

Wie een blik werpt in het VAG gamma, ziet dat er aardig wat parallellen zijn te trekken tussen de verschillende Audi’s, Volkswagen, Skoda’s en Seat’s. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen Polo, die hetzelfde onderstel heeft als de Audi A1, de Seat Ibiza en de Skoda Fabia. Of de Volkswagen Up!, die praktisch hetzelfde is als de Seat Mii en de Skoda Citigo. Er zijn uiteraard ook modellen in het VAG programma die ‘unieker’ zijn. De Skoda Yeti is er zo’n eentje. Hoe dat zit lees je hieronder!

Vooruitstrevend ontwerp

De historie van de Skoda Yeti gaat terug naar 2005, waar de concept versie werd gepresenteerd tijdens de Autoshow van Genève. Rappers als 50 Cent voerden de internationale hitlijsten aan en dus zou een stoere auto helemaal bij het tijdsbeeld passen. Dat begrepen ze bij Skoda ook. Vanuit Skoda’s Tsjechische hoofdkantoor in Mladá Boleslav (een stadje ten noorden van Praag) werd er dan ook druk nagedacht over een auto die zowel stoer als innovatief zou zijn. Het resultaat was de Yeti.

Hoewel de naam verwijst naar de mythische verschrikkelijke sneeuwman uit het Himalayagebergte, was de Yeti alles behalve verschrikkelijk te noemen. Door de hoge rijpositie bood de Yeti een goed uitzicht, maar vanwege de compacte vorm was de Yeti ook prima hanteerbaar in de drukke stad. Een stadsauto die als compact-SUV die ook off-road zou moeten kunnen. Naast het bijzondere uiterlijk, had de Yeti ook in enkele vernuftige nieuwigheden. Het mooiste voorbeeld zat op de voorruit van de concept Yeti: een verticale ruitenwisser die horizontaal over het gehele glas bewoog. De Yeti was namelijk een conceptstudie met het oog op de toekomst, die daardoor een aantal vooruitstrevende eigenschappen had.

Productie vier jaar later

Na de succesvolle introductie bij een van de grootste autoshows ter wereld, bleef de productie nog even op zich wachten. Exact vier jaar later, opnieuw tijdens de beurs in Genève, werd de Yeti als productiemodel voorgesteld.

Het ‘hoekige’ design bleef behouden, maar de opmerkelijk verticale ruitenwisser heeft het productiemodel niet gehaald. Wel maakte de Yeti gebruik van het VarioFlex systeem die werd ‘geleend’ van de succesvolle Skoda Roomster. De achterbank zijn in feite drie losse stoelen, die ofwel heel eenvoudig naar voren of achteren zijn te verplaatsen, of zelfs helemaal verwijdert kunnen worden. Dat past uiteraard helemaal bij het off-road DNA, zodat je je auto helemaal vol kunt laden met, uhm, dingen. Daarover gesproken: de Yeti had ook nog andere kenmerken die tijdens een regenachtige dag op het platteland bruikbaar zouden kunnen zijn. Zo was de Yeti leverbaar met vierwielaandrijving en was hill descent control een van de opties die voor deze auto beschikbaar was. Dit tezamen met een goed onderstel en soepele vering, zorgde ervoor dat de Yeti op ieder terrein niet alleen praktisch, maar ook super comfortabel is. Iets wat Jeremy Clarkson ook ondervond, tijdens een aantal krankzinnige testen die hij met deze auto uitvoerde.

Alsmaar stijgende verkoopcijfers

De Skoda Yeti sloeg aan. Zo werd de Yeti door Top Gear Magazine uitgeroepen tot familie-auto van het jaar 2009. Deze lovende reacties zorgden ervoor dat de Yeti goed verkocht werd! Tijdens het eerste volledige verkoopjaar ging de Yeti ruim 45.000 keer over de toonbank en in 2012 werd de barrière van de 60 duizend verbroken. Ter vergelijking: in diezelfde periode werden er meer Yeti’s verkocht dan Superb’s. Dat had misschien ook wel te maken met het feit dat er vanwege de grote diversiteit aan motoren en aandrijvingen er altijd wel een Yeti beschikbaar was die bij jouw wensen pasten. Zo kon je bijvoorbeeld een Yeti kopen met een zuinige 1.2 liter benzinemotor, een rappe 1.8 liter die met z’n 160pk doortrok naar de 200 kilometer per uur en een met een DSG uitgeruste 2 liter dieselmotor.

Skoda Yeti Facelift

In 2013 kwam Skoda met een facelift van de Yeti, die werd gepresenteerd op de IAA in Frankfurt van 2013. De twee extra ronde lampen in de voorbumper van de auto kwamen te vervallen, waardoor het aanzicht van de Yeti meer in lijn kwam met bijvoorbeeld de Octavia die in 2012 werd gepresenteerd. De Yeti was na de facelift zowel leverbaar als ‘standaard’ Yeti en als Yeti Outdoor. Echt grote verschillen waren er niet, behalve dan dat de voor- en achterbumpers bij de Outdoor variant in het zwart zijn gespoten. Ook de techniek kreeg een upgrade vanaf de facelift. De koppeling werd vernieuwd, een achteruitrijcamera was vanaf 2013 een optie evenals keyless entry. Deze vernieuwingen zorgden ervoor dat de verkoopcijfers verder bleven groeien tot een hoogtepunt in 2015 met ruim 64.000 verkochte Yeti’s in Europa.

In 2017 trok Skoda echter de stekker uit de Yeti, waarvan er uiteindelijk meer dan 450.000 verkocht werden. De Yeti werd opgevolgd door de Karoq, die op het MQB A1 platform gemaakt zou worden. Dit is hetzelfde platform als de Seat Ateca en de Volkswagen T-Roc. En zo is ons verhaal weer rond!

Skoda Yeti ABS units

ATE MK61

ABS ECU

Registreer om prijzen te zien

ATE MK70

ABS ECU

Registreer om prijzen te zien

Skoda Yeti ECU’s

Bosch EDC17CP14

ECU

Registreer om prijzen te zien

Continental Simos PCR2.1

ECU

Registreer om prijzen te zien

Skoda Yeti gasklephuizen

VAG - Siemens VDO (contactless) (06F.62A)

Gasklephuis

Registreer om prijzen te zien

VAG - VDO (03L.63K)

Gasklephuis

Registreer om prijzen te zien

VAG - Magneti Marelli (03F.62)

Gasklephuis

Registreer om prijzen te zien

TitleToReplace

VAG - Magneti Marelli (03F.62B)

Registreer om prijzen te zien

Skoda Yeti instrumentenpaneel

Instrument cluster Skoda Yeti 2009-2017

Instrumentenpaneel

Registreer om prijzen te zien

Skoda Yeti TCU’s

DSG6 DQ250 02E

TCU

Registreer om prijzen te zien

DSG 7 DQ200 (0AM)

TCU

Registreer om prijzen te zien