Ja echt waar: op deze bijzondere plekken zijn ECU’s af fabriek gemonteerd

In de hedendaagse auto zijn elektronische regelapparaten niet meer weg te denken. Bij ieder belangrijk onderdeel zit er wel een of andere computer gemonteerd die voor de aansturing hiervan zorgt. De koning van deze computers is zonder enige twijfel de computer die de motor aanstuurt: de ECU. Door de jaren heen heeft dit cruciale onderdeel echter enkele bijzondere plaatsen in de auto gehad. We maakten een lijstje!

Onder de paravan

Als we zeggen dat water en elektronica niet de beste vrienden van elkaar zijn, dan vertellen we je waarschijnlijk niet zoveel nieuws. Om een ECU direct onder de paravan te monteren, klinkt dan ook niet direct als een goed idee. Bij de minste of geringste lekkage in de paravan heeft water vrij spel om op de ECU te lekken. Een paar druppels zal nog niet direct voor veel problemen zorgen, maar langdurige blootstelling kan voor serieuze problemen zorgen. Echter is het een plek die door verschillende fabrikanten is gereserveerd om de ECU te plaatsen Bekende voorbeelden van ECU’s die op deze plek zijn gemonteerd zijn de Bosch EDC15V en Bosch EDC16C1. De Bosch EDC15V is gebruikt in diverse V.A.G. modellen met als bekend voorbeeld de Volkswagen Caddy III, terwijl de Bosch EDC16C1 op zijn beurt is toegepast in verschillende BMW’s met als bekend voorbeeld de BMW 3-serie. De invloed van langdurige blootstelling aan (regen)water is op de getoonde foto goed te zien.

In het interieur

Of het per definitie een hele slechte plek is, weten we niet. Dat het een zeer opmerkelijke plek is, weten we wel! De Siemens Fenix 5 die rond 2000 is gebruikt in verschillende Hyundai’s en Kia’s bevindt zich namelijk in het interieur van de auto. Waar de vorige ECU’s dus een reële kans hadden om met water in contact te komen, is die kans bij deze ECU daarentegen weer nihil. Bij de Hyundai Accent zit de ECU bijvoorbeeld hoog en droog gemonteerd links onder het dashboard tegen de A-stijl. Als je voor het eerst zo’n auto onder handen hebt, kan het dus even een zoekwerkje zijn om de ECU te lokaliseren.

Rechtstreeks op de motor

Dit is er eentje die in de loop van de jaren bij verschillende bekende auto’s is toegepast, waardoor we hem eigenlijk normaal zijn gaan vinden. Maar toch blijft het opmerkelijk: een ECU monteren op het motorblok. Net als vocht zijn trillingen ook niet bevorderlijk voor een duurzame werking van de ECU. Bekende en tevens beruchte voorbeelden zijn de Magneti Marelli IAW59F/59M/5AF/5AM die is toegepast op de Fiat Punto 1.2 8V, de Delphi Delco Multec HSFI-2x/HDRC die tussen 2000 en 2008 zijn toegepast op 1.6 liter benzinemotoren en 1.7 liter dieselmotoren en de Siemens Simtec 70-serie die in de Opel Astra G, Vectra B en Zafira B is gebruikt. De trillingen zorgen ervoor dat de fragiele (soldeer)verbindingen door de tijd heen gaan scheuren en los kunnen raken. Dit effect wordt nog eens versterkt door de extreme temperatuurschommelingen waaraan een op het motorblok gemonteerde ECU onderhevig is. Dankzij deze defecten kunnen er tal van storingen ontstaan.

De bijzondere combinaties in de Mercedes A-Klasse W168

Mercedes ging bij de ontwikkeling van de Mercedes A-Klasse W168 nog een stapje verder. Zij monteerden niet twee verschillende op elkaar, maar integreerden ze tot één onderdeel. De ECU en de luchtmassameter werden tot één onderdeel samengesmolten. Een combinatie die al snel niet erg betrouwbaar bleek. In heel veel gevallen liep de motor namelijk niet goed. Toen er in 2001 een facelift van de W168 kwam, werd de ECU losgetrokken van de luchtmassameter. Maar ook nu werd de ECU niet een opzichzelfstaand onderdeel. Nu werden de ECU en het gasklephuis samengevoegd tot één onderdeel. Wonder boven wonder bleek deze oplossing een stuk betrouwbaarder dan de originele optie, want de kans op een storing van dit onderdeel bleek een stuk kleiner.

Bonus toevoeging

Hij behoort misschien niet helemaal tot dit lijstje, maar hij is te bijzonder om niet te delen in dit artikel. De BMW 850i uit de jaren 90 hanteerde namelijk een bijzonder principe. BMW gebruikte namelijk twee 6-in-lijn motoren die samen zijn versmolten tot een V12. Daarom heeft de V12 ook twee luchtinlaten met twee gaskleppen en dus ook twee ECU’s. De derde ECU is om alles mooi synchroon te laten lopen, maar eigenlijk zijn het dus gewoon 2 aparte 6-in-lijn motoren met ieder hun eigen elektronica.