Is de ATE Continental Teves MK100 op weg om de MK60 op te volgen?
Al jarenlang domineren elektronicagiganten Continental en Bosch het ‘ABS-domein’. Bij iedere nieuwe generatie wordt de ABS-unit weer lichter, ondanks dat de technische mogelijkheden steeds verder groeien. Super gaaf natuurlijk al deze technieken, maar zorgen deze ontwikkelingen niet voor een fragielere combinatie?
Hoe herken je een ATE MK100 ABS?
Traditioneel gezien kun je bij ATE / Continental het type ABS heel eenvoudig herleiden aan het OE-nummer. 10.0926-0416.3 is bijvoorbeeld een ATE MK26 uit een Volvo XC60. ATE begint haar OE-nummer vaak met 10.09 en de cijfers die daarop volgen geven aan om welk type het gaat. Hetzelfde trucje kun je ook doen bij bijvoorbeeld de alom bekende MK60. OE-nummer 10.0960-0112.3 is op haar beurt een ATE MK60 uit een Ford C-Max. Lekker overzichtelijk en handig. Bij de MK100 gaat dit handigheidje alleen niet meer op. OE-nummer 10.0625-3333.1 is in dit geval geen MK25, maar een MK100. Waarom? Geen idee. Gelukkig zorgden onze product managers ervoor dat onze database een zo compleet mogelijke collectie aan OE-nummers heeft. Vul je OE-nummer dus in op onze website en de kans is groot dat het juiste type vanzelf zal verschijnen. En kun je het nummer niet op onze website vinden, stuur dan een foto in door te mailen naar info@actronics.nl
De achilleshiel van de ATE MK100 ABS
Er zijn een aantal klachten die eigenlijk bij de meeste ABS-units naar voren komen. Wielsensor klachten, pompmotor klachten, communicatieklachten: je hebt één van deze problemen vast wel eens eerder gezien. Er is er echter een ander probleem die in het geval van de MK100 voor het gros van de problemen zorgt. Wat dat precies is, gaan we straks op in. Het is namelijk een goed moment om terug te komen bij de titel van dit bericht. Want op dit gebied treedt de MK100 zeer zeker in de voetsporen van de MK60. De in 2002 onthulde MK60 had namelijk ook een specifiek probleem die we bijzonder vaak terug zagen komen. Inderdaad: de druksensor van de MK60 bleek nu niet heel erg betrouwbaar te zijn. Bij de MK100 is het echter niet de druksensor die het zorgenkindje is.
Een interne fout in de MK100 kan er namelijk voor zorgen dat één of meerdere wielen blokkeren / geen remdruk meer. Het gekke is echter dat we deze fout bijna louter zien terugkomen bij Ford, al zien we ook MK100’s uit Volkswagens met dit probleem binnenkomen. Het zijn vooral de B-Max, C-Max, Fiesta en Transit Connect waar dit probleem voorkomt. Tijdens het ontwikkelen van de revisie-oplossing kregen we al steeds meer vragen en verzoeken voor dit specifieke probleem. Sinds het onderdeel in januari 2021 officieel in ons revisie-assortiment is opgenomen kunnen we inderdaad een trend zien dat dit een sterk terugkomend probleem is.
Probleem met blokkerende wielen oplossen
Heb je een auto in de werkplaats die last heeft van blokkerende wielen en vermoed je een defect in het ABS-systeem? Dan helpen we je natuurlijk graag! Ons team zal je graag met het probleem helpen en bepalen of onze revisie-oplossing het probleem zal verhelpen. Nadat we de ABS hebben gereviseerd geven we altijd een belangrijke tip mee om ervoor te zorgen dat het probleem niet binnen afzienbare tijd terugkomt. Om herhaling van dit probleem te voorkomen controleer altijd de remvloeistof en vervang deze indien nodig. Zo komen we samen verder!