Impact van huidige automotivetrends op ACtronics en de garage

De automobielbranche in hard aan het veranderen. Elektrische auto’s, waterstofauto’s, meer connectiviteit dankzij bijvoorbeeld infotainmentsystemen en ga nog maar even door. Dat deze onderwerpen ook in de werkplaats spelen, mag geen verrassing heten. Als revisiebedrijf van elektronische auto-onderdelen zijn dit dan ook stuk voor stuk belangrijke trends. Daarom zullen wij in dit blog een aantal van onze verwachtingen van het auto-onderhoud van de toekomst delen.

edwin_lubbers

Elektrische auto’s, hybrideauto’s, of waterstofauto’s?

Dat het wagenpark aan het veranderen is, is duidelijk. Het aantal hybride auto’s in Nederland is tussen 2014 en 2018 ongeveer verviervoudigd, terwijl het aantal volledig elektrische auto’s tussen 2014 en 2019 zelf is vertwaalfvoudigd naar ruim 47.000 voertuigen! Daarnaast wint de waterstofauto ook aan publiciteit. Ondanks dat het aantal voertuigen anno 2019 nog niet bijzonder hoog is, zijn de verwachtingen voor de nabije toekomst wel erg hoog. Verschillende merken zijn begonnen met de productie van dit type auto die wegens zijn grote actieradius ook wel de ‘diesel van de toekomst’ wordt genoemd.

Welk soort auto we over tien jaar het meest op de weg zullen zien rijden is volgens ACtronics’ R&D-manager Edwin Lubbers echter lastig te voorspellen. “Veel zal afhangen van de actieradius, de verkoopprijzen en de voorzieningen. Zo zijn er op dit moment nog maar weinig tankstations waar waterstof getankt kan worden. Wellicht is dit over een paar jaar wel compleet anders en zullen er steeds meer waterstofauto’s op de weg te zien zijn. Ik verwacht dat de aankomende jaren de hoeveelheid hybride en elektrische voertuigen nog een sterkere groei zullen doormaken. Deze groei zal nog verder versterkt worden door een steeds milieubewustere consument en de overheid die hierop stuurt.”

ACtronics volgt deze ontwikkeling met interesse. Edwin Lubbers: “Als revisiebedrijf zijn we heel erg afhankelijk vanuit de vraag vanuit de markt. We zijn constant aan het kijken hoe wij de garagist en de weggebruiker kunnen helpen met onze revisieoplossingen. Deze ‘nieuwe auto’s’ zullen daar natuurlijk een belangrijke rol in gaan spelen.”

Grotere accu’s met hogere voltages

Een ander belangrijk gegeven van deze ‘nieuwe’ energiebronnen zijn de grote accupakketten die deze auto’s hebben. “Door hun grote vermogen en spanningsniveaus van 400 Volt en hoger, zijn dit hele riskante onderdelen om te verwerken. Voor een tijdje terug hebben we eens een defect accupakket binnen laten komen om te kijken hoe zo’n accu nu precies in elkaar zit: puur om te kijken hoe de techniek werkt zodat wij hiervan kunnen leren en de klant beter kunnen helpen. Er zijn echter heel veel factoren waarmee op voorhand rekening gehouden moet worden. Denk bijvoorbeeld aan de omvang en het gewicht van zo’n accu. Ook is er natuurlijk specialistische kennis benodigd om veilig met deze accupakketten te kunnen werken, aldus Edwin Lubbers.”

elektrische-auto

Van motorisch naar elektronisch

Met auto’s die steeds meer elektronica bevatten zal dat grote impact gaan hebben op het onderhoud dat gepleegd moet worden. “Waar benzine- en dieselmotoren nog periodiek olie ververst moet worden, is dat bij een elektromotor natuurlijk niet nodig. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Er worden steeds meer sensoren toegevoegd aan nieuwe auto’s, die een grote hoeveelheid data genereren. De auto’s staan hiermee altijd in contact met een centraal punt, zodat de fabrikant op voorhand al kan vertellen dat er een defect aan zit te komen. Voor de garagehouder gaat deze verandering dus van grote impact zijn. Deze bevinding wordt bijvoorbeeld ook ondersteunt door het rapport De Werkplaats van de Toekomst, waarin verschillende belangrijke en erg interessante ontwikkelingen in de automobielbranche worden besproken”, concludeert Lubbers.

Heb jij een vraag over de auto van de toekomst? Stel hem ons dan gerust door ons een bericht te sturen!