Hoe het Corvette C8 instrumentenpaneel je in de maling neemt

Het begint er steeds meer naar uit te zien dat 2020 hét jaar van het digitale instrumentencluster gaat worden. Ondanks dat het eerste digitale instrumentenpaneel in 1976 al in de Aston Marin Lagonda werd toegepast, bleef groot succes uit. Echter, de afgelopen jaren zien we dat fabrikanten steeds meer en innovatiever met deze techniek omgaan. Ook de nieuwe Corvette C8 maakt gebruik van een digitaal instrumentenpaneel en wist onze aandacht aardig te trekken. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel!

Een kort intro over de Corvette C8

Bij een V8-aangedreven middenmotor denk je al heel snel aan een Ferrari, maar Chevrolet wil ons graag op andere gedachten brengen. De Corvette was altijd al een echte Amerikaanse supercar, maar tot en met de C7 lag het enorme motorblok nog altijd voorin. De C8 is daarmee de eerste Corvette met middenmotor en Chevrolet maakt er geen geheim van dit een bewuste keuze is: de C8 moet het de gevestigde orde flink lastig gaan maken.  Toen de auto in juli van 2019 gelanceerd werd, was de auto dan ook direct een grote sensatie op het internet. Critici vonden hem misschien wat te ‘Europees’ qua design, maar je kunt niet ontkennen dat de auto er fantastisch uitziet. De pre-orders gingen in Amerika dan ook zo snel dat de auto in december 2019 voor heel 2020 is uitverkocht. Ook het interieur van de ‘Stingray’ springt meteen in het oog. Als liefhebbers van elektronica waren wij vooral geïnteresseerd in het instrumentenpaneel. Deze zit namelijk tjokvol gave techniek!

De ‘Z’-knop

Voordat we naar het instrumentenpaneel gaan kijken is het eerst goed om naar het stuurwiel van deze auto te kijken, want daar valt namelijk ook iets bijzonders op. Aan de linkerzijde van het leren middenstuk van het stuur zit namelijk een niet te missen metaalkleurige knop. Daarop pronkt de letter ‘Z’ en dat is niet zonder reden. Deze ‘Z’ is een hommage aan enkele legendarische auto’s uit Corvette’s verleden zoals de Z06 en de ZR1. Zodra er op dit knopje gedrukt wordt, verschijnt een geheel nieuw personaliseringsysteem op het dashboard. Waar je in de ‘oude’ C7 enkel en alleen de mogelijkheid had om te kiezen uit verschillende voorkeursinstellingen zoals Eco, Sport en Track, gaat dat bij de C8 een heel stuk verder. De Z-mode zorgt er namelijk voor dat je zelf je eigen favoriete instellingen kunt mixen en matchen. Denk bijvoorbeeld aan instellingen van de motor, versnellingsbak en de gevoeligheid van het stuurwiel. Nadat je jouw favoriete instellingen hebt gevonden, kun je deze via het instrumentenpaneel opslaan. Zodra je nu weer op de ‘Z’-knop drukt, worden jouw favoriete instellingen ingeladen. Hoe gaaf is dat! 
Mocht je nu benieuwd zijn hoe dat er in het echt uitziet, bekijk dan eens deze video:

Het instrumentenpaneel

Goed. En nu weer terug naar het bijzondere digitale instrumentenpaneel! Deze heeft namelijk ook een aantal mooie gimmicks ingeprogrammeerd zitten. Zo is de layout bijvoorbeeld in te stellen op de manier van rijden: de complete look en feel verandert zodra je de modus van de auto verandert. In de ‘Tour Mode’ staan bijvoorbeeld de toerenteller en tripcomputer centraal,  in de ‘Sport Mode’ hebben de olietemperatuur en oliedruk samen met de toerenteller een belangrijke plek en in Chevy’s ‘Track Mode’ staat de actuele versnelling centraal in beeld. Dit klinkt misschien niet zo spannend en is tegenwoordig ook wel in meer auto’s te vinden, maar het meeste opvallende aan dit cluster is toch wel hoe de toerenteller functioneert. 

Het grote gevaar met zo’n auto als de Corvette C8 is namelijk dat je nogal snel (hoe zeggen we dit netjes…) in de verleiding komt om de motor eens flink in de toeren te jagen.  Een auto als deze koop je tenslotte om zijn prestaties en niet om met 30 km/h door de bebouwde kom te kruipen. En ondanks dat iedereen stiekem wel weet dat het cruciaal is om tijdens de eerste 1000 kilometer echt rustig aan te doen, kan het met deze krachtpatser toch lastig zijn om de verleiding te weerstaan. De toerenteller van de C8 helpt je daarom een handje. 

Tijdens de inrijperiode begint het rode gebied van de toerenteller namelijk op zo’n 4500 RPM. Nadat de inrijperiode afgerond is, verschuift de rode balk naar de hogere toerentallen, zodat je eindelijk kunt genieten van het volledige motorpotentieel. Een superhandige feature die bij een analoog cluster veel moeilijker uitvoerbaar zou zijn. In onderstaande video is dit fenomeen te zien!