ESP bestaat 25 jaar! Hoog tijd voor wat feitjes!

Het lijkt misschien nog niet zo lang geleden, maar al in 1995 werd ESP - wat staat voor ‘Electronic Stability Program’ - geïntroduceerd voor personenvoertuigen. In de jaren die volgden, is het systeem uitgegroeid tot een waar fenomeen. Mede dankzij enkele wetswijzigingen kreeg de populariteit van ESP een enorme boost, waardoor deze extra functionaliteit niet meer weg te denken is uit de auto van vandaag. Om dit te vieren, zijn wij eens de geschiedenisboeken ingedoken, met deze prachtige infografic als resultaat!

    • ABS-units
      1984: Bosch start met ontwikkelen elektronisch stabiliteitssysteem
      Nadat Bosch in de jaren 70 al was begonnen met produceren van ABS systemen, kwam een aantal jaren later het idee om de veiligheid van de auto nog verder te verbeteren. Ze werden op dit idee gebracht door Toyota, dat in 1983 de Toyota Crown had uitgerust met ‘Anti Skid Control’. Deze verbeterde vorm van ABS triggerde de engineers van Bosch om het bestaande ABS systeem nog eens goed onder de loep te nemen en daarmee nog dynamischer te maken.
    • 1992: Mercedes-Benz en Bosch bundelen krachten
      De ontwikkeling van ESP komt in 1992 ineens in een stroomversnelling als Mercedes-Benz en Bosch besluiten samen te gaan werken. Mercedes-Benz wil namelijk maar wat graag de nieuwste S-Klasse uitrusten met dit nieuwe revolutionaire stabiliteitssysteem. Het addertje onder het gras: er is hierdoor slechts 36 maanden de tijd om het systeem productierijp te maken…
      ABS-units
    • ABS-units
      1995: Mercedes introduceert eerste ESP-systeem op de S-Klasse
      Bosch en Mercedes houden woord. Drie jaar na de start van hun samenwerkingsverband wordt het eerste Electronic Stability Program (ESP) in productie genomen bij het topmodel van de toch al exclusieve S-Klasse: de S600. Het duurde daarna wel nog enkele jaren voordat ESP daadwerkelijk bereikbaar werd voor de ‘betaalbare auto’, want destijds waren de kosten om het ESP-systeem te maken nog zo hoog dat deze alleen op Mercedes’ meest exclusieve modellen werd gebruikt.
    • 1997: Mercedes A-Klasse krijgt na falende elandtest ESP-systeem
      Twee jaar na de introductie van de S600 was het ESP-systeem eigenlijk nog steeds te duur voor de minder kostbare modellen, maar in 1997 kwam hier snel verandering in. Vlak na de onthulling van de nieuwe A-Klasse faalde deze auto tijdens de elandtest: een bekende uitwijkmanoeuvre die destijds regelmatig door een Zweeds automagazine werd uitgevoerd.

      Bij de abrupte stuurbeweging viel de auto namelijk bijna op z’n zij! Mercedes ging daarop direct terug naar de tekentafel. Er werden meerdere technische verbeteringen doorgevoerd, waarbij de toepassing van ESP verreweg de grootste wijziging was. De test werd vervolgens nog eens uitgevoerd en voilà: de auto bleef netjes op vier wielen rijden. Daarmee werd de A-Klasse dus de eerste auto uit het ‘lagere segment’ die met ESP werd uitgerust.
      ABS-units
    • ABS-units
      1999: Mercedes past op iedere auto ESP standaard toe
      Na het succes van de toevoeging van ESP op de A-Klasse en de hiermee geboekte veiligheidswinst, neemt Mercedes als eerste automerk ter wereld de beslissing om ESP standaard op iedere auto toe te passen.
    • ABS-units
      2000: Bosch bewijst dat ESP de kans op ongelukken beperkt
      Bosch publiceerde in 2000 een onderzoek waarin werd teruggekeken op 5 jaar ESP, met als conclusie dat ESP 20-25% van de auto-ongelukken voorkomt, waarbij de macht over het stuur verloren wordt.
    • ABS-units
      2001: Ford, Toyota en Mercedes bevestigen resultaten
      Ford, Toyota en Mercedes voeren samen een onderzoek uit naar het effect van een elektronisch stabiliteitssysteem en bevestigen de resultaten van het onderzoek van Bosch. Steker nog: deze drie merken claimen dat 34% van mogelijke fatale ongelukken zijn voorkomen dankzij ESC/ESP!
    • 2003: Bosch produceert 10 miljoenste ESP-systeem
      Acht jaar na de start van de lancering van het eerste ESP-systeem, laat Bosch het tien miljoenste ESP-systeem van de band rollen. Het succes van de toevoeging van het stabiliteitssysteem op de A-Klasse en de resultaten van de verschillende onderzoeken zorgen voor een steeds verdere groeiende interesse uit de markt. Steeds meer merken zien de noodzaak van een stabiliteitssysteem in.
      ABS-units
    • 2011: ESC / ESP is verplicht op alle nieuwe auto’s in Canada
      Canada is het eerste land ter wereld dat autofabrikanten verplicht stelt om nieuwe auto’s uit te rusten met een elektronisch stabiliteitssysteem.
    • 2012: ESC / ESP is verplicht op alle nieuwe auto’s in de VS
      Acht jaar na de start van de lancering van het eerste ESP-systeem, laat Bosch het tien miljoenste ESP-systeem van de band rollen. Het succes van de toevoeging van het stabiliteitssysteem op de A-Klasse en de resultaten van de verschillende onderzoeken zorgen voor een steeds verdere groeiende interesse uit de markt. Steeds meer merken zien de noodzaak van een stabiliteitssysteem in.
ABS-units
  • 2013: Eerste motorfiets ABS wordt uitgevoerd met ESP
    Toeval of niet, maar exact 25 jaar na de introductie van de allereerste motorfiets ABS, wordt de allereerste ABS voor motorfietsen met ESP-functionaliteit gepresenteerd. De KTM 1190 Adventure modellen worden met een ABS/ESP van Bosch uitgerust.
  • 2014: Bosch produceert 100 miljoenste ESP-systeem
    Door het verplicht stellen van stabiliteitssystemen in verschillende landen, stijgt het aantal auto’s met deze functionaliteiten hard. Waar in de eerste acht jaar 10 miljoen ESP-systemen zijn geproduceerd, is dat aantal in de negen jaar daarna met 90 miljoen (!) gestegen, waardoor de barrière van 100 miljoen stuks wordt doorbroken.
    ABS-units
  • 2014: ESC is verplicht op alle nieuwe auto’s in de EU
    In navolging op Canada, Amerika en inmiddels ook Australië verplichten ook de landen in de Europese Unie de autofabrikanten om elektronische stabiliteitssystemen in auto’s toe te passen.
  • ABS-units
    2017: 64% van alle nieuw verkochte auto’s wereldwijd heeft ESP
    Dat steeds meer landen en regio’s ESP als verplicht aanmerken, is goed te merken aan het percentage auto’s die in 2017 van ESP was voorzien: in 2017 was namelijk 64% van alle nieuw geproduceerde auto’s van ESP voorzien.
  • 2020: Bosch produceert 250 miljoenste ESP -systeem
    25 jaar na de introductie van het ESP-systeem, deelde Bosch dat men inmiddels 250 ABS-units met ESP functionaliteit heeft geproduceerd. Daarnaast claimt men dat in de EU 15.000 levens dankzij ESP zijn gered.
  • ABS-units
    2020: 87% van alle nieuw verkochte auto’s wereldwijd heeft ESP
    Inmiddels worden verreweg de meeste auto’s met ESP uitgerust. Volgens Bosch heeft wereldwijd 87% van de nieuw produceerde auto’s ESP!