eBike ABS-units: Hoe werkt het en wat zijn de voordelen?

Zoals iedere auto- en motorliefhebber weet, hebben ABS-units al jarenlang hun waarde in auto’s en motorfietsen bewezen. Een recente ontwikkeling op het gebied van het antiblokkeersysteem is het gebruik op elektrische fietsen. En dat gebeurt niet zonder reden. Zo is het marktaandeel van elektrische fietsen de afgelopen jaren enorm gestegen. In 2018 slokte de elektrische fiets namelijk 40% van het Nederlandse marktaandeel op, wat betekende dat er ruim 400000 eBikes werden verkocht. Maar waarom zou je een ABS op een fiets gaan toepassen en wat kunnen de voordelen zijn? In dit blog lees je er meer over!

De werking van een eBike ABS

Op het moment van schrijven is er eigenlijk één merk die zich fanatiek met deze techniek bezighoudt. Het Duitse merk Bosch, die al ruim 200 miljoen ABS-units voor auto’s en motorfietsen heeft geproduceerd, heeft in 2018 namelijk de eerste ABS-systemen voor elektrische fietsen op de markt gebracht.

De werking van het systeem lijkt bijzonder veel op dat van een motorfiets. Het systeem omvat uiteraard de ABS-controle-unit, twee sensorringen (één op het voorwiel en één op het achterwiel), een remsysteem met ABS-sensor en er is zelfs een ABS lampje op het stuur te vinden. Deze componenten kunnen in een tweetal situaties van pas komen. 

    1. De eerste situatie spreekt voor zich. Wanneer de fietser op een glad of slecht wegdek rijdt en plotseling hard moet remmen is de kans groot dat de fiets gaat slippen. In een situatie als deze is ABS natuurlijk ideaal. De ABS zorgt ervoor dat de remdruk wordt gecontroleerd en geoptimaliseerd, waardoor de remactie soepel verloopt en de kans op een valpartij verkleind wordt. Dit systeem kan in werking treden als de fietser 6 km/h of harder rijdt. 

  1. Bij extreme remacties, of wanneer de weg bijvoorbeeld afdaalt, is het niet ondenkbaar dat het achterwiel los van de grond komt. Om deze kans te minimaliseren maakt het achterwiel gebruik van een loskomregeling. Hierdoor blijft het achterwiel netjes op de grond. 

     

Veiliger op pad

Maar waarom zouden fabrikanten zo’n systeem op hun fietsen willen toepassen? Dat heeft alles te maken met de hoeveelheid ongelukken waarbij een fietser betrokken was. Zo steeg het aantal ongelukken met elektrische fietsen in de eerste maanden van 2018 met 26 procent ten opzichte van 2017. In een groot deel van deze ongelukken had een ABS-systeem kunnen helpen, claimt Bosch. Volgens Bosch kan een ABS-systeem namelijk in 29 procent van de gevallen helpen om een ongeluk te voorkomen. 

Hoe nu verder?

Anno 2019 wordt het systeem vooral nog in het premium segment gebruikt. Merken als Haibike en KTM hebben een aantal van hun elektrische fietsen met dit systeem uitgerust. De grote vraag is natuurlijk of dit systeem net zo’n succes wordt als de ABS-units in auto’s en motorfietsen. Dat is natuurlijk lastig te zeggen. Veel zal afhangen van het aantal ongelukken die dankzij het ABS-systeem zijn voorkomen. Wie weet wordt het systeem over een aantal jaren door de Europese Unie wel verplicht wordt gesteld bij de productie van alle elektrische fietsen, zoals dat ook bij auto’s en motorfietsen van 125ccm cilinderinhoud of meer geldt. Wij zijn in ieder geval bijzonder geïnteresseerd in deze ontwikkeling!