Drukte garages door achterstallig onderhoud
Uit onderzoek dat ACtronics onder klanten door heel Europa uitvoerde, blijkt dat 50% van de Europese garages weer volledig operationeel zijn. Door versoepelingen van de overheidsregels die stapgewijs worden doorgevoerd, begint het weer drukker op de weg te worden. Hoewel er steeds verder vooruit gekeken kan worden en verschillende garages alweer op volle toeren draaien, zijn er nog tal van garages die in zwaar weer verkeren.
Grote verdeeldheid
Hoewel 50% van de ondervraagde garages aangeeft weer op volle toeren te draaien, verwacht ongeveer 9,5% van de garages dat het langer dan een half jaar zal gaan duren voordat hun bedrijf weer volledig operationeel is. Dit is ook terug te zien in de werkplaatsplanningen. Ongeveer een derde van de ondervraagden geeft aan dat hun werkplaatsplanning voor 70% of minder gevuld is. 22% van de garages heeft hun werkplaatsplanning (bijna) volledig bezet. Bij het uitblijven van een tweede golf en het toenemen van werk- en privéverkeer is de verwachting dat deze cijfers de komende tijd verder zullen aantrekken.
Achterstallig onderhoud grootste reden van verwachte drukte
Opvallend om te zien is dat achterstallig onderhoud als belangrijkste reden wordt aangegeven van de aankomende
drukte. Door de coronacrisis en de onzekerheid die de mensen daarbij in de eerste periode hadden, zijn
onderhoudsbeurten afgezegd of uitgesteld. Hoewel in sommige landen de APK-plicht gewoon actief bleef, koos de
Engelse regering er bijvoorbeeld voor om de APK-datum een aantal maanden op te schuiven. Ook schade door stilstand
wordt als belangrijke reden aangegeven waar de werkplaatsen de aankomende periode veel werk aan zullen hebben.
Ondanks dat het steeds drukker wordt op de wegen, werken veel mensen deels thuis en wordt de auto minder gebruikt.
Dit kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat de accu leeg is gelopen.
Het rijtje wordt afgesloten met de
bandenwissels die nog gedaan moeten worden en de controles die voor de zomervakantie gedaan gaan worden, sluiten het
rijtje af.
Andere onderwerpen worden nog belangrijker
Wat in deze afgelopen periode ook duidelijk is geworden, is dat klanttevredenheid in een nog hoger vaandel wordt gezet. Steeds meer garages bieden bijvoorbeeld een haal- en brengservice aan en maken de auto na inspectie grondig schoon. Daarnaast wordt er ook kritischer gekeken naar de onderdelenvoorraad die er aanwezig is. Problemen met de toevoer kunnen ervoor zorgen dat benodigde onderdelen niet zo snel bevoorraad worden dan men van de leverancier gewoon is. Daarom kiezen verschillende garages ervoor om moeilijk verkrijgbare onderdelen op voorraad te houden, zodat de klant zo snel mogelijk geholpen kan worden.