Deze 8 dasboards gaan het vaakst kapot in de zomer
Dashboards en displays houden niet van extreme hitte en extreme kou. Wat dat betreft zijn het net mensen! We zien niet voor niets in de zomer (en in de winter) veel meer kapotte dashboards dan in de rest van het jaar. We zochten uit in welke auto's de instrumentenpanelen het vaakst kapot gaan in de zomer en zetten ze op een rijtje!
#1: Mercedes Benz Vito W447 2014- instrumentenpaneel
Het dasboard van de Mercedes-Benz Vito W447, waarvan de productie in 2014 begon, gaat het vaakst kapot. Het instrumentenpaneel uit de bekende Mercedes-bus komt bijna alleen met displayklachten op onze revisieafdeling binnen. Het probleem waar we het vaakst mee te maken krijgen, is defecte displayverlichting. Sinds 2019 kunnen wij dit defect repareren met behulp van een innovatieve oplossing van onze Research & Design afdeling. Vanaf de eerste zomer waarin we dit display konden reviseren, zagen we de bevestiging dat deze inderdaad slecht tegen temperatuurschommelingen kan. Het is helaas een koploper in ons dashboard-assortiment!
Mercedes Benz Vito W447 2014-
#2: Renault Twingo 2 2007-2014 dashboard
Het tweede instrumentenpaneel in dit overzicht zit in de Renault Twingo. Niet in de iconische Twingo 1, maar in de Twingo 2 die tussen 2007 en 2014 geproduceerd werd. Er zijn honderdduizenden van deze Twingo's gebouwd met bijbehorende tellerklokken, dus het is niet onlogisch dat we veel kapotte dashboards moeten reviseren! Veelvoorkomende problemen bij dit instrumentenpaneel zijn defecte displays, zwakke LED-lampjes en kapotte tankmeters. Een uitgevallen display of niet-werkend display wordt vaak veroorzaakt door pixelfouten, waardoor bijvoorbeeld de snelheid niet meer goed van het display afgelezen kan worden.
Renault Twingo 2 2007-2014
#3: Ford Kuga 2008-2012 tellerklok
Een merk dat opvallend veel dit in lijstje terug staat, is Ford. Ford heeft een behoorlijk negatieve reputatie op het gebied van dashboards. Vooral de tweede generatie Focus (DA2) ging ontzettend vaak kapot en laat nu juist het tweeklingbroertje van deze tellerklok in de Ford Kuga gebruikt zijn... Foutcode U1900 is een beruchte foutcode voor het Ford Kuga instrumentenpaneel: dit betekent dat er storingen in de CAN-bus zijn. Daarnaast vallen analoge meters regelmatig uit of werkt het display niet. ACTRONICS heeft voor dit probleem gloednieuwe displays ontwikkeld die het probleem weten te verhelpen.
Ford Kuga 2008-2012
#4: Ford Focus III 2011-2018 dashboard
We haalden zojuist het tweede generatie Ford Focus instrumentenpaneel al even aan, maar ook de opvolger hiervan (die in 2011 werd geïntroduceerd) blijkt gevoelig te zijn voor storingen en defecten. Hoewel er een dozijn aan defecten bij ons bekend zijn, zijn displayklachten het grootste probleem. Hierbij kan het voorkomen dat het display begint te knipperen of zelfs totaal uitvalt. Daarnaast zien we regelmatig problemen met zwak brandende LED-lampjes, defecte dashboardverlichting en kapotte meters. Net als bij de andere instrumentenpanelen zien we ook hier twee ‘piekperiodes’ waarin ze kapot gaan: februari en augustus.Niet geheel toevallig de koudste en warmste maanden van het jaar!
Ford Focus III 2011-2018
#5: Ford Transit Custom 2012-2018 tellerklok
De laatste tellerklok van Ford in dit overzicht is die van de Ford Transit Custom uit 2012-2018. Dit dashboard is inwendig grotendeels gelijk aan die uit de Ford Focus en Ford Kuga, wat betekent dat we dezelfde defecten zien. Er is echter één verschil: bij de Ford Transit Custom betekent een niet-werkend display niet direct dat de fout in het instrumentenpaneel zit! Lees je namelijk (in combinatie met een defect display) de foutcode U0073-88, U0155-00 of U0558-64 uit, dan wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door de accu. Bij de Ford Transit Custom zitten er namelijk twee accu's onder de bestuurdersstoel gemonteerd. De ene accu fungeert als startaccu, terwijl de andere accu het boordnet van stroom voorziet. Zodra deze accu geen stabiele voeding meer doorgeeft, heeft dit gevolgen voor het dashboard en andere modules.
Ford Transit Custom 2012-2018
#6: Volkswagen Caddy/Touran 2003-2010 instrumentenpaneel
Met twee noteringen is ook Volkswagen meerdere malen in dit lijstje terug te vinden. Alhoewel, strikt gezien zijn het er drie. Volkswagen gebruikte in de Touran 1T1/1T2 die tussen 2003 en 2010 in productie was en de derde generatie Caddy (2K/2C_) namelijk hetzelfde instrumentenpaneel. Gezien het feit dat deze auto’s (en daarmee deze instrumentenpanelen) meer dan een miljoen keer van de band zijn gerold, is het misschien ook niet zo gek dat ze in deze lijst zijn beland. Displayproblemen bij dit instrumentenpaneel betreffen overigens vaak pixelfouten die via revisie verholpen kunnen worden. Naast displayproblemen zijn er vaak problemen met de verlichting, luidsprekers en startblokkering.
Volkswagen Touran 2003-2010
#7: Volkswagen Fox 2005-2011 dashboard
Ook het Volkswagen Fox instrumentenpaneel zien we regelmatig met displayproblemen op onze revisieafdeling binnenkomen. Hoewel deze auto in dezelfde periode is geproduceerd als de hiervoor besproken Caddy en Touran, ziet dit instrumentenpaneel er heel anders uit. De problemen blijven echter onveranderd: naast verlichtingsklachten en problemen met de luidspreker zijn displayklachten veel veelvoorkomend bij dit instrumentenpaneel. Bij de opvolger van de Fox, de Up!, lijken deze problemen opgelost te zijn.
Volkswagen Fox 2005-2011
#8: Fiat Punto (Evo) 2009-2018 tellerklok
We sluiten dit lijstje af met het instrumentenpaneel die in de Fiat Punto (Evo) is gebruikt. De oplettende liefhebber van Italiaanse auto's zal het opgevallen zijn dat dit dashboard ook in de 2008-2024 Lancia Delta is ingebouwd. Problemen met het display komen het vaakst voor: het display is slecht leesbaar of valt uit. Dit kan ACTRONICS oplossen met onze eigen displays die speciaal voor dit instrumentenpaneel zijn ontwikkeld. Naast display-poblemen zien we vaak problemen met de luidsprekers en meters of is er geen communicatie met CAN-bus.