Deze 8 displays in instrumentenpanelen begeven het in de zomer het vaakst

Extreme hitte en extreme kou: de meeste mensen houden er niet van en dat geldt ook voor instrumentenpanelen. In de zomerperiode zien we namelijk vaak een piek als het gaat om displays die vanwege de hoge temperaturen defect raken. Maar in welke auto’s zien we dat vaak gebeuren? Je leest de 8 meest voorkomende hieronder!

Mercedes Benz Vito W447 2014- instrumentenpaneel

We trappen af met het meest nieuwe instrumentenpaneel van het lijstje. Dat is namelijk het klokkenpaneel uit de Mercedes-Benz Vito W447, waarvan de productie in 2014 begon. Dus wie denkt dat displayklachten tot het verleden behoren, heeft het goed mis! Sterker nog: het instrumentenpaneel uit de Vito komt namelijk bijna louter met displayklachten op onze revisieafdeling binnen. Na de vele vragen (die we vanuit de markt kregen) of we dit instrumentenpaneel konden reviseren, ging onze R&D afdeling met de ontwikkeling van een revisieoplossing aan de slag. In het najaar van 2019 was deze oplossing gereed en werd het instrumentenpaneel aan ons revisie-assortiment toegevoegd. En na de eerste zomer waarin dit instrumentenpaneel in ons assortiment zat, konden we inderdaad bevestigen dat dit display niet zo goed tegen temperatuurschommelingen kan!

Renault Twingo 2 2007-2014 instrumentenpaneel

Vanuit het Duitse Mercedes-Benz springen we naar het Franse Renault. Daar werden tussen 2007 en 2014 enkele honderdduizenden Twingo’s geproduceerd. En hoewel deze kleine hatchback er aan de binnenkant niet heel gek uitziet, is het instrumentenpaneel toch wel atypisch te noemen: want gezien de plek waar Renault deze heeft gemonteerd (middenin het dashboard), is het bijna een soort voorloper van de head-up display. Deze toch wel enigszins opmerkelijk plek zorgt er echter niet voor dat het instrumentenpaneel (en in dit geval specifiek het display) nooit defect raakt. Een defect zorgt in dit geval vaak voor pixelfouten, waardoor bijvoorbeeld de snelheid niet meer goed van het display afgelezen kan worden.

Ford Kuga 2008-2012 instrumentenpaneel

Een merk dat opvallend veel dit in lijstje terug is te vinden is Ford. En dat komt voor de kenner waarschijnlijk niet als een verrassing, want wie met regelmaat een Ford in de werkplaats heeft, weet dat Ford inmiddels een behoorlijke (negatieve) reputatie heeft opgebouwd op het gebied van instrumentenpanelen. Vooral de tweede generatie Focus (DA2) heeft hier behoorlijk aan bijgedragen. En laat het instrumentenpaneel van de eerste generatie Ford Kuga nu net het tweelingbroertje van dit beruchte klokkenpaneel zijn! Hoewel foutcode U1900 misschien wel het meest bekende defect van dit onderdeel is, zien we ook vaak klachten met het middelste display van het van het instrumentenpaneel. ACtronics heeft voor dit probleem gloednieuwe displays ontwikkeld die het probleem weten te verhelpen.

Ford Focus III 2011-2018 instrumentenpaneel

We haalden zojuist het tweede generatie Ford Focus instrumentenpaneel al even aan, maar ook de opvolger hiervan (die in 2011 werd geïntroduceerd) blijkt gevoelig te zijn voor storingen in het instrumentenpaneel. Hoewel er een dozijn aan defecten bij ons bekend zijn, zijn displayklachten verreweg het meest voorkomend. Hierbij kan het voorkomen dat het display begint te knipperen of zelfs totaal uitvalt. Net als bij vele andere instrumentenpanelen zien we ook bij dit instrumentenpaneel twee ‘piekperiodes’ waarin ze defect lijken te gaan. Dit is namelijk in februari en in augustus: niet toevallig in de koudste en warmste maand van het jaar dus.

Ford Transit Custom 2012-2018 instrumentenpaneel

We sluiten het hoofdstuk van Ford en de defecte displays af met de Ford Transit Custom die tussen 2012 en 2018 geproduceerd werd. En wie naar dit instrumentenpaneel kijkt, zal het opvallen dat de wijzers wel opvallend veel lijken op die van de derde generatie Focus die we zojuist bespraken. En dat klopt ook! Want buiten wat aanpassingen in de styling en de behuizing, zijn beide instrumentenpanelen inwendig namelijk grotendeels gelijk aan elkaar. De veelvoorkomende defecten komen bij beide tellerklokken dan ook overheen. Er is echter één verschil: bij de Ford Transit Custom betekent een niet-werkend display niet direct dat de fout in het instrumentenpaneel zit! Lees je namelijk (in combinatie met een defect display) de foutcode U0073-88, U0155-00 of U0558-64 uit, dan wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door de accu. Bij de Ford Transit Custom zitten er namelijk twee accu's onder de bestuurdersstoel gemonteerd. De ene accu fungeert als startaccu, terwijl de tweede accu het boordnet van stroom voorziet. Zodra deze accu geen stabiele voeding meer doorgeeft, heeft dit natuurlijk direct gevolgen voor verschillende modules, waaronder het dashboard. Lees in dus altijd eerst de auto uit bij een uitvallend display, voordat je de conclusie trekt dat het instrumentenpaneel defect is!

Volkswagen Caddy/Touran 2003-2010 instrumentenpaneel

Met twee noteringen is ook Volkswagen meerdere malen in dit lijstje terug te vinden. Alhoewel, strikt gezien zijn het er drie. Volkswagen gebruikte in de Touran 1T1/1T2 die tussen 2003 en 2010 in productie was en de derde generatie Caddy (2K/2C_) namelijk hetzelfde instrumentenpaneel. Gezien het feit dat deze auto’s (en daarmee deze instrumentenpanelen) meer dan een miljoen keer van de band zijn gerold, is het misschien ook niet zo gek dat ze in deze lijst zijn beland. Displayproblemen bij dit instrumentenpaneel betreffen overigens vaak pixelfouten die via revisie verholpen kunnen worden.

Volkswagen Fox 2005-2011 instrumentenpaneel

Wij zeiden het al: ook een tweede auto van Volkswagen zien we regelmatig met displayproblemen op onze revisieafdeling binnenkomen. Het gaan om de Volkswagen Fox, die in 2005 de Lupo opvolgde. En hoewel deze auto in dezelfde periode is geproduceerd als de hiervoor besproken Caddy en Touran, ziet dit instrumentenpaneel er daarentegen wél heel anders uit. En dat mag gezien het prijsverschil dat destijds tussen deze auto’s zat ook wel. De problemen blijven echter onveranderd: naast verlichtingsklachten en problemen met de luidspreker zijn displayklachten veel veelvoorkomend bij dit instrumentenpaneel. Bij de opvolger van de Fox, de Up!, zien we deze displayprobleem echter niet voorkomen.

Fiat Punto (Evo) 2009-2018 instrumentenpaneel

We sluiten dit lijstje af met het instrumentenpaneel die in de Fiat Punto (Evo) is gebruikt. Want ook in deze Italiaanse auto zien we het display met regelmaat defect raken. En wie vaker met auto’s van Fiat’s kleinere broertje Lancia werkt, zal dit instrumentenpaneel ook niet vreemd voorkomen. De tussen 2008 en 2014 geproduceerde Lancia Delta maakt namelijk gebruik van hetzelfde instrumentenpaneel. Enkel het ontwerp van de behuizing verschilt. Naast problemen met de LED lampjes in het instrumentenpaneel komen displayproblemen verreweg het vaakst bij dit instrumentenpaneel voor. Hierbij kan het display slecht leesbaar zijn, of valt deze helemaal uit. Dankzij onze nieuwe displays (die speciaal voor dit instrumentenpaneel zijn ontwikkeld) kan de auto weer veilig op pad. Neem in het geval van een Punto (Evo) met automatische versnellingsbak of met aardgasmotor eerst contact met ons op over de beschikbaarheid: deze hebben namelijk een afwijkend display.