De mooiste plekjes van het nieuwe F1 Dutch GP Zandvoort circuit: wij gingen op onderzoek uit!

Na maanden van voorbereidingen waarin de complete asfaltlaag van het circuit van Zandvoort is vervangen, was het op zaterdag 7 maart eindelijk zover: de eerste officiële race op het circuit het Formule 1 circus zal neerstrijken! Het Nederlandse Winter Endurance Kampioenschap had de grote eer om als tijdens de Final 4 een race op dit circuit te mogen rijden. Wij waren aanwezig om jullie van het nodige beeldmateriaal te voorzien!

Bekijk hier de samenvatting van de race

Bekijk hieronder onze detailleerde analyse per bocht!

Start/finish strook

Buiten een nieuwe laag met vers asfalt en een paar donutstrepen die Max Verstappen een paar dagen daarvoor voor de aanwezige pers had neergelegd, is de start/finish strook onveranderd. De plek van start/finish is nog steeds op het lange rechte stuk voor de hoofdtribune. Wat wel is veranderd is het uitzicht. In de verte zie je de nieuwe uitloopstrook van de Tarzanbocht en in de spiegels zien de rijders de vernieuwde Arie Luyendyk bocht. Voor de race konden we nog even een paar stappen op dit magische stuk circuit zetten.

start_tribune_op_achtergrond

rechte-stuk-uitzicht-op-arie-luyendyk-bocht

Hunzerug

De vierde officiële bocht van het circuit van Zandvoort is de Hunzerug. Nadat de coureurs de terugdraaiende Hugenholzbocht hebben genomen, is het vol gas door de duinen waarbij als eerste de Hunzerug genomen wordt. Deze flauwe rechtse bocht is vanaf het centrale paddock te bereiken. De auto’s passeren op korte afstand hard voorbij, maar de tijd dat je de auto’s ziet is vrij beperkt. Tijdens de F1-race kun je deze bocht ook vanaf de noordzijde in de duinen bekijken.

audi_hunzerug

porsche_hunzerug

Rob Slotemakerbocht

De bocht die op de Hunzerug volgt, is de Rob Slotemakerbocht. Net als de Hunzerug is ook deze bocht tijdens de Formule 1 race met een General Admission ticket vanuit de duinen te bekijken. Vanuit het centrale paddock heb je een mooi overzicht op deze dubbele bocht. Een snelle linker wordt opgevolgd door een snelle rechter bocht waarna de auto’s achter de duinen verdwijnen.

rob_slotemakerbocht

rob_slotemakerbocht_compleet

Scheivlak

Na de Rob Slotemakerbocht volgt misschien wel de lastigste bocht van het circuit, namelijk het Scheivlak. Tijdens de Final 4 race waren de staplaatsen die tijdens de Formule 1 race niet bereikbaar, maar de aanremstrook aan de noordzijde van het circuit was wel bereikbaar. Vanaf dit punt is het ook meteen goed zichtbaar waarom deze bocht zo lastig is. Vlak voor de bocht zit namelijk een klein heuveltje, waardoor je de bocht pas laat ziet aankomen. Daarnaast zorgt dit heuveltje er ook voor dat het lastig is om de juiste grip te vinden.

rechte_stuk_voor_scheivlak

aanremmen_scheivlak

Mastersbocht

Nadat de coureurs het Scheivlak hebben afgewerkt komen ze bij de meest zuid-oostelijke bocht van het circuit: de Mastersbocht. De staplaatsen in deze bochten geven je via de achterzijde van bocht niet alleen zicht op de Mastersbocht zelf, maar ook de ‘skyline’ van Zandvoort. Wees er echter op voorbereid dat je goed schoeisel meeneemt, want het is een behoorlijk stuk lopen naar deze bocht!

mastersbocht

Hans Ernst bocht

Nadat de coureurs de ‘Hairpin Grandstand’ bij bocht tien zijn passeert volgt een lang recht stuk richting de Hans Ernst bocht. Hier zullen speciaal voor de F1 race tien tribunes geplaatst worden. Gezien het feit dat het rondje tot dusver super snel en tamelijk smal is, zou dit nog wel eens de bocht kunnen zijn waar coureurs een inhaalpoging gaan wagen bij het ingaan van de bocht. Bij het aanremmen van de eerste bocht naar rechts kan aan de binnenkant van de bocht ingehaald worden. De voormalige Audi S-bocht draait vervolgens naar links, waardoor je bij het uit accelereren er wellicht voor kunt blijven.

rechte-stuk-voor-hans-ernst-bocht

aanremmen_voor_hans_ernst_bocht

hans_ernst_bocht_omgeving

 hans_ernst_bocht

 uitrijden_hans_ernst_bocht

Hoofdtribune

De grootste aanpassingen die nog aan het circuit gedaan moeten worden, is het plaatsen van de nieuwe tribunes die langs het rechte stuk bij start/finish geplaatst zullen worden. Bijna het complete rechte stuk zullen van tribune voorzien worden, waardoor het aantal tribunes langs dit stuk zal stijgen van één naar vijf. Vanaf de hoofdtribune heb je niet alleen zicht op de nieuwe en veelbesproken Arie Luyendyk bocht die nu naar een heuse kom-bocht is transformeert, maar ook op de Tarzanbocht en uiteraard de pitboxen. In de kom-bocht zullen de rijders er alles aan doen om in de DRS-zone te komen, om zo op het rechte stuk hun inhaalactie te plaatsen. We verwachten dat het rechte stuk samen met de Hans Ernst bocht dé plekken zullen zijn waar de coureurs risico’s zullen gaan nemen en hun actie gaan plaatsen!

hoofdtribune_uitzicht_op_arie_luyendyk_bocht

hoofdtribune

hoofdtribune_uitzicht_op_pits

hoofdtribune_uitzicht_op_tarzanbocht