De Bosch 10 ABS: het nieuwste minuscule ABS-systeem voor motorfietsen

Hoewel ABS-systemen op motorfietsen nog maar enkele jaren verplicht zijn op motorfietsen van 125cc of meer, gaat de historie van de motorfiets ABS al heel wat verder terug in de tijd. Om precies te zijn, moeten we dan terug naar 1988. Er is sindsdien het nodige veranderd. Bosch’s nieuwste ABS-unit, de Bosch 10 ABS, lijkt dan ook totaal niet meer op dat allereerste model. Hoe dat precies zit leggen we hieronder uit!

Terug in de tijd

Om te begrijpen hoe bijzonder de nieuwste Bosch 10 is, zullen we eerst de geschiedenisboeken moeten induiken. Zoals gezegd kwam de eerste motorfiets ABS uit in 1988. De BMW K100 had de primeur en was uitgerust met een door Bosch ontwikkeld ABS-systeem. Geheel terecht was BMW zo trots op hun primeur, die ruim 10 kilo woog, dat de letters ‘ABS’ groot op de zijkant van de motor pronkten. Een op z’n minst opmerkelijke toevoeging, want eind jaren 80 was het ABS-systeem namelijk nog verre van standaard in een auto en stond eigenlijk nog redelijk in de kinderschoenen. De remeigenschappen van een motor met onafhankelijke remsystemen zijn natuurlijk compleet anders dan die van een auto waarbij alle remmen met elkaar zijn verbonden en worden bediend via één pedaal. De motorfiets ABS gaf op haar beurt een pulserende werking en veroorzaakte lawaai en veel trillingen in de remhendel en in het pedaal van de fiets. Dit zorgt er in eerste instantie voor dat het geheel vrij complex was om te bedienen en het was daarnaast ook aardig zwaar.


 bmw-k100-1988-abs-systeem-motor

Eerste motorfiets met ABS: de BMW K100 uit 1988. Foto: Robert Odendahl

Nadat Yamaha in 1991 ABS op de FJ1200 introduceerde en Honda datzelfde deed in 1992 met de ST1100 Pan European, kwamen BMW en Bosch in 1995 met een update om het ABS-systeem gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder te maken. Het nieuwe systeem maakte gebruik van een elektronisch/hydraulisch systeem dat een plunjer gebruikte om de hydraulische druk op de remmen te regelen. Een kogelkraan werd gebruikt om de remhendel van het systeem te af te sluiten. Hierdoor werden de trillingen op de remhendel sterk verminderd en werkte het systeem ook nog eens sneller. Het meest opmerkelijke aan deze geüpdatete ABS was misschien nog wel de gewichtsbesparing. Het gewicht van de ABS was namelijk ongeveer gehalveerd en woog nu nog ‘maar’ 6 kilo.   

Klein maar fijn

Nu we weten waar de motorfiets ABS vandaan komt, is het ook beter te begrijpen in welke mate dit systeem verder ontwikkeld en verbeterd is. De kenmerkende ABS-behuizing werd in de loop der jaren steeds kleiner en ondanks dat het systeem daarmee ook steeds lichter werd, zorgde dat er niet voor dat hiermee op functionaliteiten werd ingeboet. Integendeel zelfs! In 2013 onthulde Bosch bijvoorbeeld de laatste vernieuwing in de Bosch 9: deze werd uitgerust met ESP (Electronic Stability Program). 

Op de Italiaanse motorbeurs EICMA onthulde Bosch in 2015 hun allernieuwste ABS: de Bosch 10 ABS. Ondanks dat de Bosch 9 in vergelijking tot z’n oudere broers aardig in formaat was gekrompen, spant de Bosch 10 ABS echt de kroon. De omvang van deze ABS is namelijk 45%(!) kleiner dan de Bosch 9 en ook het gewicht is met z’n 450 gram 30% lichter. Dit komt vooral door een revolutionaire aanpassing in het bestaande ontwerp. ABS-units hebben namelijk al jarenlang de traditionele opbouw van een pompmotor, hydraulisch blok en de ABS ECU, maar Bosch is nu van dat concept afgestapt. De Bosch 10 ziet er daarom compleet anders uit: de grote ‘koepel’ op de ABS-unit waarin normaliter de pompmotor zich schuilhoudt is namelijk compleet verdwenen. De Kawasaki Versys-X 300 en Suzuki GSX-S125 waren de eerste motoren die vrij recentelijk met de 10 ABS zijn uitgerust.
 

De nieuwe Bosch 10 ABS

Aangescherpte regelgeving

Wereldwijd staat de veiligheid van de bestuurder van een voertuig natuurlijk altijd hoog op de agenda. In verschillende landen is in navolging van het verplicht stellen van ABS-units op auto’s dan ook het hebben van een ABS-systeem op een motor verplicht geworden, omdat het aantal ongelukken met motorfietsen hiermee met 25% zou afnemen. In de Europese Unie werden ABS-units op nieuwe motoren boven de 125cc vanaf januari 2016 verplicht, waarna ook verschillende andere landen al snel volgden. In Japan en India werd een ABS voor motorfietsen in het najaar van 2018 bijvoorbeeld verplicht gemaakt. Een goede timing voor de Bosch 10 ABS dus!