De 4 veel voorkomende oorzaken van de Mazda en Ford EAC FAIL

Vooral voor de Mazda en Ford kenners is de ‘EAC FAIL’ een bekend probleem: bij verschillende modellen kan deze fout namelijk op het display van het instrumentenpaneel verschijnen. Zodra je op het internet gaat zoeken naar ‘EAC’, komen er verschillende verhalen naar boven. ACTRONICS heeft voor dit probleem meerdere oplossingen ontwikkeld, omdat het onderliggende probleem van de EAC fail verschillend kan zijn. In dit artikel zullen we daar verder op in gaan.

Siemens SIM 22 Ford - ECU's
Siemens SIM 22 Ford

ECU's

Registreer of log in om prijzen te zien

Siemens SIM 22 Mazda - ECU's
Siemens SIM 22 Mazda

ECU's

Registreer of log in om prijzen te zien

Wat betekent ‘EAC fail’?

De term EAC staat voor Electronic Accelerator Control, wat betekent dat er een probleem is met het doorgeven van het elektronische signaal van het gaspedaal. Dit probleem is vooral bekend bij de volgende auto’s:

  • Mazda 2 DY (2003-2007)
  • Ford Fiësta 1.25 Duratec
  • Ford Fiësta 1.4 Duratec
  • Ford Fiësta 1.6 Duratec
  • Ford Fusion 1.25 Duratec
  • Ford Fusion 1.4 Duratec
  • Ford Fusion 1.6 Duratec

Het gasklepsysteem van deze auto’s is volledig elektronisch. De werking wordt geregeld door verschillende sensoren (zoals potentiometers) en actuatoren. Wanneer je het gaspedaal intrapt, is er dus geen stalen kabel die de klep van het gasklephuis opent. Op het gaspedaal zit een Hall sensor die een elektrisch signaal afgeeft dat naar de ECU wordt gestuurd. De ECU ontvangt tevens een signaal van de potentiometer op de gasklep en vergelijkt dan deze twee waarden. Mocht het nodig zijn, dan zal de ECU een signaal sturen naar de stelmotor van de gasklep, met bijvoorbeeld als gevolg dat de gasklep verder open gaat staan en de auto zal accelereren.

De verbinding tussen de motor en het gaspedaal is bij dit systeem dus puur elektronisch. De EAC FAIL zal op het dashboard verschijnen als de communicatie tussen beiden wordt verstoord. De auto zal in noodloop gaan, waardoor de auto niet harder kan dan 30 kilometer per uur, hoe diep de bestuurder het gaspedaal ook intrapt.

Wat zijn de symptomen van een EAC foutcode?

In tegenstelling tot verschillende andere dashboardmeldingen, is de EAC fail in sommige gevallen wel al voortijdig te herkennen: een (te) hoog stationair toerental bij een warme motor is zo’n herkenbaar symptoom dat de auto wellicht de EAC foutcode zal krijgen.

Welke oorzaken heeft een EAC foutcode?

De EAC fail kan verschillende oorzaken hebben. Hierbij kan het ook het auto-model (type) van groot belang zijn. Daarom zullen we de veel voorkomende oorzaken van de EAC foutcode hieronder omschrijven:

Oorzaak 1: een defecte ECU

Bij de Ford Fiësta V en Fusion die voor 30 juni 2002 zijn geproduceerd, is de ECU (die bij de Ford-kenners ook wel bekend staat als de ‘PCM’ of powertrain control module) veelal de oorzaak van de EAC fail. Hierbij gaat het om de Siemens SIM 22 PCM die vaak de foutcodes P2138 in combinatie met P2122, P2123 of P2127 genereert.

Gelukkig kan ACTRONICS helpen bij dit probleem, want revisie is mogelijk. Let hierbij wel op het volgende: na revisie van dit onderdeel dienen de sleutels en het instrumentenpaneel opnieuw geprogrammeerd te worden. Ook hierbij kan ACTRONICS helpen. Althans, wanneer beide componenten in het pakket worden meegestuurd.

Oorzaak 2: een defect gasklephuis

Een veel voorkomende oorzaak van de EAC FAIL bij de Ford Fiësta V en Ford Fusion is een defect gasklephuis (en dan specifiek de gaskleppositiesensor). Om er 100% zeker van te zijn dat het gasklephuis de veroorzaker van het defect is, kan men het beste de live-data bestuderen. Als blijkt dat het gasklephuis inderdaad defect is, dan zal het onderdeel uitgebouwd moeten worden. Haal hiervoor het gasklephuis van het inlaatspruitstuk, verwijder de inlaatluchtslang, draai de torx schroeven los, ontkoppel de connector en zoek naar het serienummer en de productdatum. Als het serienummer kleiner is dan 400 000, dan is de kans heel groot dat het gasklephuis defect is. ACTRONICS kan hierbij helpen door een revisie op het gasklephuis uit te voeren. Gebruik hiervoor de zoekbalk op onze website om het OE-nummer te vinden.

Oorzaak 3: bedrading

Een andere veroorzaker van het defect zou de bedrading kunnen zijn. Om te bepalen of dit inderdaad het geval is, moeten alle connectoren tussen het gaspedaal, de PCM (ECU) en het gasklephuis schoongemaakt worden. Er kan immers aanslag of lichte corrosie op de stekkerpinnen ontstaan. Als de foutcode na het schoonmaken van het instrumentenpaneel is verdwenen, dan betekent dit dat het probleem verholpen is.

Oorzaak 4: een defect gaspedaal

Als het gaspedaal wordt ingetrapt, maar het motortoerental totaal niet verandert, dan is er ook een reële kans dat een defect gaspedaal het probleem is. Het signaal dat normaal gesproken vanaf het gaspedaal naar de ECU wordt verzonden, is bij bepaalde diagnosetesters ook in de live-data zichtbaar. Op deze manier kan de werking eenvoudig gecontroleerd worden.

Overzicht van gerelateerde foutcodes

Bij het diagnose stellen van de EAC FAIL zijn er een aantal foutcodes die zowel bij een defect gasklephuis als bij een defecte ECU vaak naar voren komen. Het gaat hierbij om de volgende foutcodes:

Gasklephuis foutcodes

  • P0120 – TPS “A” circuitstoring
  • P0122 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelaar (TPS) A Circuit Low Input
  • P0123 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelaar (TPS) A Circuit High Input
  • P0220 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelcircuit B storing
  • P0222 – Gas pedaal positieschakelaar / sensor B Circuit lage invoer
  • P0223 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelaar B Circuit hoge ingang
  • P2135 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelaar A / B Spanningsrelatie
  • P2119 – Gasklep aandrijving Regeling Gasklephuis / prestaties

Bekijk bij deze foutcode nogmaals goed naar de bedrading en connectoren.

  • P2176 – Gasklep bedieningssysteem Besturing - In ruststand. Niet geleerd
  • P2100 – Gasklep aandrijving besturingsschakeling - Circuitopener (TACM)

Bekijk het circuit tussen de gasklephuismotor en de PCM.

ECU foutcodes

  • P2107 – Gasklep aandrijving besturingsmodule processor
  • P0641 – Sensor referentiespanning “A”, onderbreking
  • P0642 – Sensor referentiespanning "A" signaal te zwak
  • P0643 – Sensor referentiespanning "A" signaal te hoog
  • P0651 – Sensor referentiespanning "B" onderbreking
  • P0652 – Sensor referentiespanning "B" signaal te zwak
  • P0653 – Sensor referentiespanning "B" signaal te hoog