Vooral voor de Mazda en Ford kenners is de ‘EAC FAIL’ een bekend probleem: bij verschillende modellen kan deze fout namelijk op het display van het instrumentenpaneel verschijnen. Zodra je op het internet gaat zoeken naar ‘EAC’, komen er verschillende verhalen naar boven. ACTRONICS heeft voor dit probleem meerdere oplossingen ontwikkeld, omdat het onderliggende probleem van de EAC fail verschillend kan zijn. In dit artikel zullen we daar verder op in gaan.
ECU's
Registreer of log in om prijzen te zien
De term EAC staat voor Electronic Accelerator Control, wat betekent dat er een probleem is met het doorgeven van het elektronische signaal van het gaspedaal. Dit probleem is vooral bekend bij de volgende auto’s:
Het gasklepsysteem van deze auto’s is volledig elektronisch. De werking wordt geregeld door verschillende sensoren (zoals potentiometers) en actuatoren. Wanneer je het gaspedaal intrapt, is er dus geen stalen kabel die de klep van het gasklephuis opent. Op het gaspedaal zit een Hall sensor die een elektrisch signaal afgeeft dat naar de ECU wordt gestuurd. De ECU ontvangt tevens een signaal van de potentiometer op de gasklep en vergelijkt dan deze twee waarden. Mocht het nodig zijn, dan zal de ECU een signaal sturen naar de stelmotor van de gasklep, met bijvoorbeeld als gevolg dat de gasklep verder open gaat staan en de auto zal accelereren.
De verbinding tussen de motor en het gaspedaal is bij dit systeem dus puur elektronisch. De EAC FAIL zal op het dashboard verschijnen als de communicatie tussen beiden wordt verstoord. De auto zal in noodloop gaan, waardoor de auto niet harder kan dan 30 kilometer per uur, hoe diep de bestuurder het gaspedaal ook intrapt.
In tegenstelling tot verschillende andere dashboardmeldingen, is de EAC fail in sommige gevallen wel al voortijdig te herkennen: een (te) hoog stationair toerental bij een warme motor is zo’n herkenbaar symptoom dat de auto wellicht de EAC foutcode zal krijgen.
De EAC fail kan verschillende oorzaken hebben. Hierbij kan het ook het auto-model (type) van groot belang zijn. Daarom zullen we de veel voorkomende oorzaken van de EAC foutcode hieronder omschrijven:
Bij de Ford Fiësta V en Fusion die voor 30 juni 2002 zijn geproduceerd, is de ECU (die bij de Ford-kenners ook wel bekend staat als de ‘PCM’ of powertrain control module) veelal de oorzaak van de EAC fail. Hierbij gaat het om de Siemens SIM 22 PCM die vaak de foutcodes P2138 in combinatie met P2122, P2123 of P2127 genereert.
Gelukkig kan ACTRONICS helpen bij dit probleem, want revisie is mogelijk. Let hierbij wel op het volgende: na revisie van dit onderdeel dienen de sleutels en het instrumentenpaneel opnieuw geprogrammeerd te worden. Ook hierbij kan ACTRONICS helpen. Althans, wanneer beide componenten in het pakket worden meegestuurd.
Een veel voorkomende oorzaak van de EAC FAIL bij de Ford Fiësta V en Ford Fusion is een defect gasklephuis (en dan specifiek de gaskleppositiesensor). Om er 100% zeker van te zijn dat het gasklephuis de veroorzaker van het defect is, kan men het beste de live-data bestuderen. Als blijkt dat het gasklephuis inderdaad defect is, dan zal het onderdeel uitgebouwd moeten worden. Haal hiervoor het gasklephuis van het inlaatspruitstuk, verwijder de inlaatluchtslang, draai de torx schroeven los, ontkoppel de connector en zoek naar het serienummer en de productdatum. Als het serienummer kleiner is dan 400 000, dan is de kans heel groot dat het gasklephuis defect is. ACTRONICS kan hierbij helpen door een revisie op het gasklephuis uit te voeren. Gebruik hiervoor de zoekbalk op onze website om het OE-nummer te vinden.
Een andere veroorzaker van het defect zou de bedrading kunnen zijn. Om te bepalen of dit inderdaad het geval is, moeten alle connectoren tussen het gaspedaal, de PCM (ECU) en het gasklephuis schoongemaakt worden. Er kan immers aanslag of lichte corrosie op de stekkerpinnen ontstaan. Als de foutcode na het schoonmaken van het instrumentenpaneel is verdwenen, dan betekent dit dat het probleem verholpen is.
Als het gaspedaal wordt ingetrapt, maar het motortoerental totaal niet verandert, dan is er ook een reële kans dat een defect gaspedaal het probleem is. Het signaal dat normaal gesproken vanaf het gaspedaal naar de ECU wordt verzonden, is bij bepaalde diagnosetesters ook in de live-data zichtbaar. Op deze manier kan de werking eenvoudig gecontroleerd worden.
Bij het diagnose stellen van de EAC FAIL zijn er een aantal foutcodes die zowel bij een defect gasklephuis als bij een defecte ECU vaak naar voren komen. Het gaat hierbij om de volgende foutcodes:
Bekijk bij deze foutcode nogmaals goed naar de bedrading en connectoren.
Bekijk het circuit tussen de gasklephuismotor en de PCM.
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.