De 10 mooiste instrumentenpanelen van dit moment volgens ACtronics

Ieder jaar gaan er duizenden instrumentenpanelen door onze handen heen om gereviseerd te worden. De ene is rond, de andere minimalistisch en weer een ander is compleet te personaliseren. Hoewel er over smaak niet valt te twisten, hebben we binnen ACtronics eens even een onderzoekje gedaan: “Wat is op dit moment het mooiste instrumentenpaneel dat gemaakt wordt?” We hebben de antwoorden verwerkt in een handig overzichtje, in willekeurige volgorde!

McLaren 720S

Echt waar, de persoon die dit heeft verzonnen krijgt van ons een staande ovatie: een dashboard dat fysiek kan roteren en dan ook nog eens aan de zijkant een compleet eigen interface heeft! Dankzij dit soort gadgets (of eigenaardigheden, hoe je het ook wilt noemen) word je toch compleet verliefd op een auto? Dít zorgt ervoor dat je als kind autoliefhebber wordt. Dít zorgt ervoor dat je als autoliefhebber het gevoel hebt dat je in een supercar zit. Afijn... We gaan nu misschien wat te ver, maar je zult ons vast begrijpen. Althans, dat hopen we.

Bron afbeelding: Road & Track

Ford GT

Eén van de meest opmerkelijk instrumentenpanelen uit dit lijstje moet wel de Ford GT zijn. Want hoewel hij in zijn simplisme zo anders is dan de ‘standaard’, zal niemand dit dashboard als waardeloos ervaren. En dat is juist de kracht van dit paneel. Dankzij zijn ‘race-genen’ toont het paneel alleen het broodnodige, maar je mist ook eigenlijk niks. Dit in combinatie met zijn super strakke design en vakkundig uitgekozen lettertype, is dit zeker een instrumentenpaneel die niet in dit lijstje mag ontbreken. Enige discussiepuntje: is het display van dit instrumentenpaneel niet teveel ‘spelcomputer-achtig’?

Bron afbeelding: The Verge

Audi A5

Als we zeggen dat het Virtual Cockpit systeem het Audi instrumentenpaneel een upgrade heeft gegeven, dan is dat eigenlijk slechts een understatement. Natuurlijk waren de dashboards die Audi de afgelopen jaren maakte niet slecht en niet lelijk, maar de nieuwste generatie instrumentenpanelen geven naar ons idee het Audi-gevoel beter weer. Al is het Audi R8 instrumentenpaneel daar natuurlijk wel een grote uitzondering op. Eén ding is zeker: als je in deze auto verdwaalt, is het waarschijnlijk eerder jouw schuld dan die van de auto.

Bron afbeelding: Automotive Addicts

Porsche Taycan

Wie een blik naar dit instrumentenpaneel werpt, zal meteen een hele grote knipoog naar de traditionele dashboards van Porsche zien. Deze werden namelijk gekarakteriseerd door grote - bijna los van elkaar staande cirkels – waarop de informatie werd weergegeven. Het dashboard in de Taycan is eigenlijk niks anders dan een digitale versie daarvan, die qua ontwerp helemaal van nu is. De belangrijkste informatie is geclusterd in de drie cirkels en aan de zijkant is de ‘wat minder belangrijke’ informatie te zien. Heel mooi gedaan!

Bron afbeelding: Ars Technica

Lexus LC500

Toen we de vraag intern stelden, welk instrumentencluster niet op deze lijst mocht ontbreken, was dit één van de meest genoemde modellen. En het is natuurlijk makkelijk te zien waarom! Dit paneel is natuurlijk één grote hommage aan de Lexus LFA, die net als de LC500 gebruikt maakt van een grote cirkel waarin de informatie wordt getoond. De aandacht voor detail is zo onbeschrijfelijk goed gedaan. Kijk bijvoorbeeld naar de subtiele effecten die het display weergeeft wanneer je tussen de verschillende rijstanden wisselt. Fenomenaal!

Bron afbeelding: CarBuyer Singapore

Ferrari Roma

Wie aan een Ferrari instrumentpaneel denkt, denkt waarschijnlijk direct aan de grote, vaak felgekleurde, toerenteller die centraal staat. Zoals Ferrari het bij de aankondiging van deze auto zelf al aangaf, moet deze auto niet alleen maar heel snel gaan op een bochtig circuit, maar je moet kunnen flaneren op een klinkerweg in een oud en karakteristiek dorpje. Nou, gooi dit in de mix en je krijgt de Ferrari Roma, de ultieme La Dolce Vita auto uit Ferrari’s huidige assortiment. Iets wat ze heel knap hebben gedaan, is door dit thema ook in het instrumentenpaneel door te trekken. Ja, ook nu staat de toerenteller centraal, alleen de manier waarop dit is gedaan is een stuk subtieler dan bij bijvoorbeeld de 488. Bellissimo!

Bron afbeelding: CarIndigo

Aston Martin Vantage

Dat we de makers van het eerste echte digitale instrumentenpaneel in deze lijst zouden overslaan is als een menukaart zonder crème brûlée, dat zou eigenlijk gewoon niet moeten kunnen. Aston Martin was namelijk met de Lagonda de eerste autofabrikant die zich in 1976 aan het digitale dashboard waagde. Maar dat neemt niet weg dat het dashboard van de Aston Martin Vantage ook echt een plaatje is om te zien! Het is eigenlijk een soort combinatie van het Lexus LC500 en Ferrari Roma instrumentenpaneel, maar dan met een Aston Martin sausje erover. Goed werk!

Bron afbeelding: Autocar

Bugatti Chiron

De Chiron kost bijna 3 miljoen euro, dus voor dat geld mag je ook wel wat verwachten, toch?! Nou ja, buiten een W16 motor met vier turbo’s die 1500pk / 1600Nm aan koppel levert en een topsnelheid van 420km/h, biedt de Chiron je ook een fantastisch uitzicht vanaf de bestuurdersstoel. Vanaf daar kijk je namelijk naar een bijzonder fraai vormgegeven instrumentenpaneel die eigenlijk best wel opmerkelijk traditioneel is vormgegeven. Je verwacht met dat soort absurde topsnelheden eigenlijk alleen maar balkje met het toerental en een cijfertje met de snelheid, maar niks is minder waar. Op een of andere gekke manier werkt dit echter wel. Misschien dat dit iets met het bruingekleurde lederen stuurwiel te maken heeft?

Bron afbeelding: CAR Magazine

BMW 8 serie

Ze zijn misschien wat aan de late kant ingestapt, maar ook BMW is helemaal op de digitale instrumentenpanelen tour gegaan. En wat een fraai vormgegeven dashboard hebben ze in hun 8 serie geplaatst! De navigatie centraal en als kader van het display zijn de toerenteller en de snelheidsmeter te vinden. Een bijzonder slimme manier, om ruimte over de houden voor andere informatie zoals de actieradius. Misschien niet zo uniek of spraakmakend als enkele andere instrumentenpanelen die we hiervoor hebben besproken, maar dat is ook eigenlijk ook wel zijn kracht.

Bron afbeelding: Autocar

Pagani Huayra

Weet je nog dat we aan het begin van dit artikel zeiden dat over smaak niet valt te twisten? Nou, het instrumentenpaneel van de Pagani Huayra is daar misschien wel het ultieme voorbeeld van. Of je vindt het prachtig en vindt het helemaal bij de auto passen, of je vindt het verschrikkelijk over the top en kitsch. En dat snappen we heel goed, want ook bij onze collega’s heeft dit instrumentenpaneel voor de nodige discussies gezorgd. Wat vind jij?

Bron afbeelding: WhichCar