Continental Simos PCR2.1

Je hebt ECU’s en je hebt ECU’s die wat extra uitleg behoeven. Een ECU die zonder twijfel in deze tweede groep thuishoort, is de Continental Simos PCR2.1. Dit motorregelapparaat, die is toegepast in verschillende 3 en 4 cilindermotoren van VAG tussen 2001 en 2008, wordt namelijk erg vaak ten onrechte als hoofdverdachte gezien bij een storing. En dat terwijl het defect toch vaak elders in de auto blijkt te zitten. Hoog tijd voor een overzichtje van de veel voorkomende storingen die vaak (ten onrechte) aan deze ECU worden toegeschreven!

Welke storingen zijn vaak wel aan de Simos PCR2.1 toe te schrijven?

  • Problemen met massaverbinding
  • Foutcodes 16946 / P0562 / 001378 - Systeemspanning te laag

Welke storingen kunnen mogelijk door deze VAG ECU veroorzaakt worden?

  • Fout in het 5 volt circuit. Maar let op! Deze storing kan ook door een ander onderdeel of door kortsluiting in de kabelboom veroorzaakt worden. Dit gaat vaak gepaard met één van de volgende foutcodes:
    - P0103 / 16487 - Lucht massa meter (LMM) (G70)
    - P0122 / 16506 - Sensor Gaskleppositie (G69)
    - P0193 / 16577 - Voeler voor brandstof druk (G247)
    - P0341 / 16725 - Nokkenaspositiesensor A cilinderrij 1 (G40)
    - P0408 / 16792 - Positiesensor klep uitlaatgasterugvoersysteem B (G212)
  • Foutcodes P2146 / 008518 - Voedingspanning voor Brandstof Injectie Groep A: Onderbreking / Verstuivers worden niet aangestuurd. Maar let op! Deze fout kan ook worden veroorzaakt door een doorgesleten kabelboom ter hoogte van het motorblok.

Welke storingen worden waarschijnlijk door een ander onderdeel veroorzaakt?

  • Deze ECU wordt regelmatig ingestuurd met foutcodes die betrekking hebben op de aansturing van de cilinders. In bijna alle gevallen is het vervangen van de injector van de desbetreffende cilinder de oplossing van het probleem. Het gaat hierbij om één van de volgende foutcodes:
    - P0201 / 16585 – Brandstofinspuitventiel cilinder 1 (N30) storing in het stroomcircuit
    - P0202 / 16586 – Brandstofinspuitventiel cilinder 2 (N31) storing in het stroomcircuit
    - P0203 / 16587 – Brandstofinspuitventiel cilinder 3 (N32) storing in het stroomcircuit
    - P0204 / 16588 – Brandstofinspuitventiel cilinder 4 (N33) storing in het stroomcircuit
  • Een andere fout waarmee de ECU vaak wordt ingestuurd, is foutcode P0606 / 16990 – Regelmodule. In veel gevallen blijkt ook hier het vervangen van de injectoren de oplossing te zijn. Controleer bij deze foutcode ook of de kabelboom ter hoogte van de verstuiver verdraaid zit. Een slecht contact bij de verstuiver kan ook deze P0606 foutcode triggeren.
  • Voor de foutcodes P2146 / 18578 & P2147 / 18579 - Voedingsspanning voor Brandstof Injectie Groep A geldt hetzelfde als bij foutcode P0606. In veel gevallen is ook hier de bedrading namelijk de boosdoener. In veel gevallen zullen deze foutcodes uitgelezen worden als de bedrading van de injectoren tegen het motorblok/startmotor schuren. Mochten de foutcodes nog steeds naar voren komen na het verhelpen van dit probleem, dan zal het vervangen van de injector de oplossing zijn.
  • De kabelboom is sowieso een gevoelig component in de VAG auto’s uit deze periode. Onderstaande foutcodes worden waarschijnlijk ook veroorzaakt door een doorgesleten kabelboom:
    - P0113 / 16497 - Sensor voor de temperatuur aangezogen lucht (G42)
    - P0237 / 16621 - Sensor Turbodruk (G31) signaal te zwak
    - P0238 / 16622 - Sensor Turbodruk (G31) signaal te sterk
    - P1592 / 18000 - Sensor barometrische druk (F96) - Sensor turbodruk (G31)

Nu we deze opsomming hebben gemaakt, is het hopelijk iets duidelijker welke problemen en foutcodes wel echt gerelateerd zijn aan deze Volkswagen / VAG ECU en bij welke problemen je toch even verder moet zoeken. Mocht je nog vragen hebben, dan beantwoorden we die natuurlijk graag voor je. Ons team met productspecialisten helpt je graag verder!