Breek: nieuwe APK-regels rondom te felle koplampen

Een irritatie van veel weggebruikers die vooral in de winter nog sterker naar voren komt: felle koplampen. Dankzij sterkere LED- en xenonverlichting die de afgelopen jaren steeds vaker wordt toegepast, schijnen de koplampen in auto’s steeds verder. Voor de bestuurder van de auto top natuurlijk, want dit extra licht komt de veiligheid ten goede. Voor een tegenligger of bestuurder die ’s avonds voor je rijdt wat minder leuk nieuws. In Engeland geven 65 procent van de bestuurders zelfs aan dat ze met regelmaat compleet verblind worden door koplampen.

En dat is ook niet zo gek. Op een afstand van 20 centimeter is de koplamp zelfs drie keer zo fel als de zon. Het is dan ook niet zo gek dat autofabrikanten aan strenge regels moeten voldoen om ervoor te zorgen dat andere automobilisten geen last van de lampen moeten hebben. De afstelling van de lamp wordt zoveel mogelijk geperfectioneerd om zoveel mogelijk de eigen weghelft te verlichten. In de praktijk werkt dit dus toch net even wat anders. Iedereen kent het voorbeeld wel van een grote SUV die door achter je te rijden het hele interieur van de kleine hatchback verlicht.

Hoewel koplampen al aan verschillende richtlijnen tijdens de APK-keuring moeten voldoen, worden de regels verder aangescherpt. En dat heeft alles te maken met de verblindheidsfactor die te felle koplampen kunnen hebben. Een blik in zo’n koplamp kan je zicht voor ongeveer tien seconden aantasten werd geconcludeerd, iets wat veel testapparaten nog niet goed kunnen meten. Dat is waarom er vanaf 1 januari 2021 nieuwe regels tijdens de APK voor dimlichtcontrole worden doorgevoerd, aldus het AD.