Wat is betrouwbaarder: de snelheidsmeter op je instrumentenpaneel of de snelheidsmeter op je navigatiesysteem?
Het is een veelvoorkomende discussie onder autoliefhebbers. Op een navigatiesysteem wordt altijd de snelheid weergegeven die je op dat moment rijdt. Leg dat getal naast de snelheid die weergegeven wordt door het instrumentenpaneel en het zal je opvallen dat deze (vaak) niet overeenkomen. Maar welke van de twee is het meest betrouwbare? De snelheidsmeter van je instrumentenpaneel, of de snelheidsmeter op je navigatiesysteem?
Je kent het vast wel: je rijdt volgens je navigatiesysteem netjes 50km/h, maar volgens je snelheidsmeter 55km/h. Flitspalen zijn over het algemeen tot in perfectie gekalibreerd en houden nog een marge aan voordat je een bekeuring krijgt. Om het zekere voor het onzekere te nemen is het natuurlijk altijd goed om in dit geval de snelheidsmeter aan te houden. Maar het is eigenlijk best wel gek en verwarrend. Daarom deden studenten van de Universiteit van Luxemburg onderzoek naar deze kwestie.
GPS snelheidsmeter van het navigatiesysteem
Het grote verschil tussen de beide snelheden heeft alles te maken met de manier hoe ze gemeten worden. De snelheidsmeter van je navigatiesysteem wordt (logischerwijs) aangestuurd door GPS informatie. Het navigatiesysteem berekent hierin hoeveel meter je op dat moment over een bepaalde tijdseenheid rijdt. De enige afwijking die hierin zit is het positioneren van de exacte locatie van het voertuig. Dit zal afhankelijk van het apparaat misschien een meter of 2 van de daadwerkelijke positie kunnen verschillen. Hoe langer de afstand is waarover de snelheid wordt gemeten, hoe frequenter de positie wordt bepaald. Dit betekent dat de afwijking van de positie afneemt als je harder rijdt.
Snelheidsmeter op je dashboard
De snelheidsmeter in de auto bepaalt de snelheid op basis van de diameter, de temperatuur, slijtage en druk van de band. Daarnaast kunnen er ook nog afwijkingen optreden dankzij tractieproblemen (wheel spin) en hebben de versnellingen invloed op de getoonde snelheid. Met andere woorden: er zijn veel meer factoren nodig om de exacte snelheid te kunnen bepalen, waardoor de kans op afwijkingen veel groter is. Vanwege juridische redenen hanteren autofabrikanten dan ook een veiligheidsmarge aan om de snelheid aan te geven. Hierbij kunnen afwijkingen van maximaal 10% optreden bij sommige auto’s. Met andere woorden: als je volgens je snelheidsmeter 80km/h rijdt, dan kan dat in sommige gevallen betekenen dat je in werkelijk 72km/h rijdt. Al kan deze afwijking bij een andere auto wellicht beperkt zijn tot 1%.
Maar op welke snelheidsmeter moet je nu letten dan? Ondanks dat de snelheidsmeter van je instrumentenpaneel behoorlijk minder accuraat is dan de GPS snelheidsmeter in je navigatiesysteem adviseren de Luxemburgse Universiteit toch om deze te volgen. De veiligheidsmarge is ingebouwd zodat je nooit ongewild te hard rijdt.