Review: Ford Focus 2 - 20 jaar sinds de lancering

Als je jezelf oud wilt voelen, dan helpen wij daar graag bij. ;) Dit jaar is het twintig jaar geleden dat de tweede generatie van de Ford Focus werd uitgebracht. De Focus van de tweede generatie had grote laarzen te vullen. De auto van de eerste generatie was geliefd; de autopers prees het dynamische chassis en de frisse styling. Ford had zijn nieuwe auto nodig om grote indruk te maken, aangezien de verouderde Mk5 Escort in elk opzicht beter presteerde dan auto's van de concurrentie, en dealers zware prikkels moesten bieden om alleen maar een enkele auto te verkopen. Een groot deel van de cultusachtige aanhang van de originele Focus was het resultaat van zijn indrukwekkende rijdynamiek; hij kon alle praktische kenmerken van de gemiddelde gezinsauto bieden, maar ook de boeiende en behendige drive voor de sportieve rijder.

Om dit sportieve karakter ook te laten zien kwam de Focus RS van in actie tijden het Wereldkampioenschap Rally. De auto was succesvol in de wrap van BP Oil/Abu Dhabi, met coureur Jari-Matti Latvala achter het stuur.

Alledag met de Focus 2

Terwijl de Mk1 een onderscheidende, bijna revolutionaire uitstraling had met zijn New Edge-ontwerptaal, nam de Mk2 een meer volwassen en verfijnde esthetiek aan. Het had een meer aerodynamische vorm, vloeiendere lijnen en een over het algemeen verfijnder uiterlijk. Bij dit nieuwe ontwerp ging het niet alleen om het uiterlijk; het droeg ook bij aan een beter brandstofverbruik en minder windgeruis.

Binnenin zag de Focus II aanzienlijke verbeteringen op het gebied van kwaliteit en comfort. De interieurmaterialen waren van hogere kwaliteit en het ontwerp was ergonomischer, waardoor de cabine een luxer gevoel kreeg. De dashboardindeling was intuïtiever en de grotere wielbasis zorgde voor meer beenruimte voor de achterpassagiers. Bovendien concentreerde Ford zich op het verlagen van de NVH-niveaus, waardoor het interieur stiller en comfortabeler werd op de weg.



Rijdynamiek

De verbeterde multi-link achterwielophanging en verbeterde chassisstijfheid droegen bij aan een meer beheerste en meeslepende rijervaring. De besturing was nauwkeurig en goed uitgebalanceerd, waardoor de bestuurder vertrouwen kreeg op zowel bochtige wegen als snelwegen. Het motorenaanbod werd uitgebreid met een verscheidenheid aan opties om tegemoet te komen aan verschillende markten en voorkeuren. Met name de prestatiegerichte ST- en RS-modellen waren beide uitgerust met vijfcilindermotoren van Volvo. De Mk2 RS, gelanceerd in 2009, beschikte over een sterk afgestelde versie van dezelfde motor, die een indrukwekkend vermogen van 300 pk produceerde. Met zijn agressieve, op de autosport geïnspireerde styling, inclusief uitlopende wielkasten, een prominente achterspoiler en grote luchtinlaten, zag de RS eruit alsof hij 160 km/u reed, zelfs geparkeerd.

Technologische vooruitgang

Bij de Focus van de tweede generatie werden ook verschillende technologische ontwikkelingen geïntroduceerd. Het was een van de eerste auto's in zijn klasse met functies als keyless entry en start, automatische koplampen en ruitenwissers met regensensor. Bovendien omvatten de hogere uitrustingsniveaus geavanceerde infotainmentsystemen met navigatie, Bluetooth-connectiviteit en stembediening, waardoor de algehele rijervaring werd verbeterd.

Veelvoorkomende problemen

Zoals bij de meeste auto's, vooral auto's van twintig jaar oud, zijn er een aantal veelvoorkomende problemen waar je op moet letten.

  • Instrumentenpanelen kunnen last hebben van de algemene U1900-busdatafout, evenals van meerdere andere fouten.
  • Problemen met het gasklephuis
  • ECU-fouten

Twintig jaar later blijft de Ford Focus van de tweede generatie een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van het model. Hij bouwde met succes voort op de fundamenten van de Mk1 en bood verbeterd comfort, geavanceerde technologie en opwindende prestatievarianten. Of je nu op zoek was naar een betrouwbare gezinsauto of een spannende hot hatch, de Mk2 Focus had iets te bieden. Zijn erfenis blijft het ontwerp en de techniek van de hedendaagse Ford-voertuigen beïnvloeden, waardoor het een waar icoon in de autowereld is geworden.

Ford Focus II 2005-2010 - Instrumentenpanelen
Ford Focus II 2005-2010

Instrumentenpanelen

Registreer of log in om prijzen te zien

FoMoCo ESU xxx (Ford) - ECU's
FoMoCo ESU xxx (Ford)

ECU's

Registreer of log in om prijzen te zien

Ford - FoMoCo / Siemens VDO (7V2Q) - Gasklephuizen
Ford - FoMoCo / Siemens VDO (7V2Q)

Gasklephuizen

Registreer of log in om prijzen te zien