5 fun facts over het HVAC-systeem die echt blijken te kloppen

Ook al bestaat airconditioning in auto’s inmiddels ruim 80 jaar, toch blijven er verhalen en feiten rondspoken waarvan niemand zeker weet of ze nu wel of niet kloppen. Hoog tijd voor wat antwoorden dus. We hebben 5 fun facts voor je uitgekozen.

hvac-systeem-airco

1 De airco aanzetten in de herfst en winter helpt echt!

Airconditioning werd in eerste instantie helemaal niet uitgevonden om de lucht te koelen, maar vooral om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. In opdracht van een drukkerij was het Willis Carrier die in 1902 daarom een vorm van airconditioning ontworpen had. De drukkerij had namelijk het probleem dat de inkt bij warm en vochtig weer te vloeibaar bleef en zich daarom niet aan het papier wilde hechten. Door het vochtgehalte in de lucht te verminderen, kon de inkt wel goed uitdrogen. 

De luchtdrogende werking van een aircosysteem komt in de herst en winter bijzonder goed van pas, want autoruiten beslaan snel bij koud en vochtig weer. HVAC is in dit geval dus een ideaal systeem om de ruiten snel te ontwasemen. Laat de airco dus altijd maximaal blazen bij beslagen ruiten, ook in de winter, als je de temperatuur hoog hebt ingesteld. Kleine kanttekening: Onder de 5°C schakelt het aircosysteem niet in. Dit om het systeem tegen bevriezing te beschermen. Dit regelt het systeem echter automatisch, dus je hoeft daar zelf niet op te letten.

2 De compressor kan absoluut niet zonder koelmiddel

Helaas is dit echt waar. De compressor is voor zijn smering afhankelijk van het rondpompende koelmiddel en heeft geen eigen smeersysteem. Uit onderzoek is gebleken dat zodra het niveau van het koelmiddel met 10% is gedaald, maar liefst 40% van de smerende capaciteit verloren wordt. Dit zorgt voor overmatige slijtage. Overigens is het nauwelijks te controleren of het vloeistofniveau echt gedaald is, want een aircosysteem beschikt niet over zoiets als een pijlstok. Niet dat dit handig zou zijn met een vluchtige vloeistof als R134a of r1234yf, maar dat terzijde… 

3 Het aircosysteem moet om de 2 jaar worden afgevuld

Houd even het verhaal van punt 2 in je hoofd en lees dan het volgende feit: De Society of Automotive Engineers (SAE) heeft de universele HVAC-fittingen ontworpen en het is bekend dat deze fittingen een ‘acceptable leakage rate’ hebben van 14 gram per jaar. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat een gemiddeld systeem met 8 fittingen zo’n 224 gram per 2 jaar kan verliezen. Bij een gemiddeld systeem waar zo’n 600 gram in gaat, mis je na 2 jaar dan ruim 35% koudemiddel! Dat kan nooit goed zijn voor de compressor natuurlijk. 

4 HVAC is ideaal voor mensen met hooikoorts

Dit klopt inderdaad. Elk modern HVAC-systeem beschikt namelijk over een pollenfilter. Vaak is dit ook nog eens een actief koolfilter, waardoor er naast pollen ook andere stofjes worden tegengehouden. De gefilterde lucht die de auto wordt ingeblazen is dus letterlijk een verademing voor mensen met hooikoorts. Natuurlijk hebben de meeste auto’s zonder airconditioning ook wel zo’n pollenfilter, maar bij warm weer zal er dan toch echt een raam open moeten, waarbij alle pollen weer vrolijk naar binnen komen waaien. Ramen dicht en airco aan dus, mocht je last hebben van hooikoorts.

Tip: Mocht het bedieningspaneel niet meer naar behoren werken of beginnen de displays kuren te vertonen, neem dan even contact op met ACtronics. We hebben voor een groot aantal HVAC-systemen een passende revisie-oplossing beschikbaar.

5 Wat is efficiënter: het raam open of de airco aan?

We sluiten af met een mooie discussie waarover de meningen altijd verdeeld zullen blijven, ook al deed General Motors in 2004 een serieuze poging om deze vraag definitief te beantwoorden. Uit meerdere (door GM georganiseerde) studies bleek toen namelijk dat rijden met de airco aan echt zorgt voor een hoger brandstofverbruik dan rijden met de ramen open. 

Je kunt je wel afvragen in hoeverre je dezelfde temperaturen en hetzelfde comfort (windgeruis) bereikt worden  met de ramen open. Dus is dit eigenlijk wel een eerlijk vergelijk? Bovendien is het aircosysteem in de afgelopen jaren stukken efficiënter geworden. Zo schakelt de airco tegenwoordig bij bepaalde omstandigheden automatisch uit. Denk aan volgas-situaties en momenten waarop de temperatuur hoger mag worden zonder dat ontwaseming nodig is. Tel daarbij het feit op dat een (lang) stilstaand aircosysteem door het gebrek aan smering sneller defect zal raken en er zullen ook weer voldoende mensen beweren dat het geld dat je uitspaart op brandstofkosten, weer nodig is voor extra reparaties. Laten we het er daarom maar op houden dat als een auto uitgevoerd is met HVAC, het erg prettig én verstandig is om deze regelmatig te gebruiken.