2000 km op één lading: betekent dit de definitieve doorbraak van de EV?

De Li-ion-technologie is inmiddels al aardig doorontwikkeld en zowel de laadtijd als de capaciteit beginnen al behoorlijk bruikbare vormen aan te nemen, maar om de wereld definitief over te laten stappen op elektriciteit is er toch echt een extra stap nodig. Deze ‘next level’ lijkt het Chinees-Australische bedrijf Brighsun nu te hebben gevonden. Het antwoord? Li-S oftewel Lithium Sulfur.

“Maar Lithium-Zwavel is toch helemaal niet nieuw?”

Foto: Brighsun

Dat klopt. Accu’s op basis van Li-S bestaan al meer dan 50 jaar. Dit type accu’s staat vooral bekend om hun hoge opslagcapaciteit per kilo, maar de levensduur van dit type accu is helaas erg kort. Tenminste, dat was tot voor kort het geval. Het werkzame bestanddeel zwavel (=sulfur) blijft namelijk reageren tot polysulfiden waardoor er al snel geen zwavel meer overblijft. Echter, na zo’n 8 jaar doorgaand research te hebben gedaan, zeggen de knappe koppen van Brighsun hier een oplossing voor gevonden te hebben. Voor deze doorbraak is direct een patent aangevraagd en de planning is om later dit jaar al te starten met test-productie op grotere schaal.

Indrukwekkende cijfers

Brighsun begint het persbericht met prachtige getallen waarbij niet duidelijk wordt waarop deze gebaseerd zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld genoemd dat de batterij in een EV een levensduur van zo’n 2 miljoen kilometer zal hebben, de range van een EV zo’n 2000 kilometer zal zijn en een mobiele telefoon een week op één lading kan blijven werken.  Echter, om de wereld te bewijzen dat Brighsun niet de zoveelste startup is die vooral gebakken lucht lijkt te verkopen, heeft het bedrijf het internationale SGS gevraagd om hun nieuwe technologie eens op de proef te stellen. De nu volgende cijfers zijn dus wel degelijk bewezen:

  • na 1700 cycli, waarbij de accu geladen en weer ontladen wordt op 2C, heeft de accu nog 91% totale capaciteit
  • na 1000 cycli, waarbij de accu geladen en weer ontladen wordt op 5C, heeft de accu nog 74% totale capaciteit

Ter vergelijking: dit ligt aardig in lijn met de huidige praktijkcijfers van de Tesla Model S (bron). Brighsun lijkt dus daadwerkelijk een mooie oplossing gevonden te hebben voor Li-S technologie. Zeker als je bedenkt dat de processen voor de fabricage van de diverse ‘core components’ zoals de anodes en separators inmiddels zijn ontwikkeld en de eerste testen uitwijzen dat er een energiedichtheid van 1000 Wh/kg gehaald wordt. Om dit nogmaals met Tesla te vergelijken: een 100 kWh-accupakket van de Model S weegt zo’n 600 kg, de nieuwe accu van Brighsun zal bij gelijk gewicht dus maar liefst 6 keer zoveel capaciteit hebben.

Andere voordelen

Tegenstanders van EV’s komen vaak met het argument dat het fabriceren van accu’s onnodig duur en milieuvervuilend is. Bovendien is er bij recycling vaak nogmaals sprake van vervuiling. Elektrische voertuigen zijn daarmee over de gehele levenscyclus alsnog behoorlijk duur en belastend voor het milieu. Hoewel Brighsun niet duidelijk is over de gevolgen voor het milieu bij het delven van zwavel, geeft het wel aan dat alle benodigde grondstoffen veelvuldig in thuisland Australië aanwezig zijn en de prijs van deze grondstoffen vele malen lager liggen als bijvoorbeeld kobalt. Bovendien schijnt het recyclen van een Li-S accu op milieuvriendelijke wijze mogelijk te zijn. Hopelijk komt Brighsun binnenkort ook met bewijzen voor deze claim.

Kortom, hoewel er nog veel onduidelijkheid is rond deze nieuwe technologie, lijkt het erop dat we binnenkort een nieuw type accu kunnen verwachten dat een veel grotere range heeft, qua fabricage een stuk goedkoper zal zijn en waarvan de grondstoffen ruimschoots verkrijgbaar zijn. Wij wachten in spanning af.