Ten Vregelaar gaat Fiesta R2 verder eigen maken in Eibergen

Tijdens de Vechtdal Rally begonnen ze op de eerste proeven steady met tijden rond de 30e plaats, maar gedurende de rally klommen ze steeds dichter naar tijden rond plaats 20. Dat toont wel aan dat Ingo ten Vregelaar de smaakt goed te pakken heeft en er genoeg potentie in deze equipe zit! We spraken met Ingo over hoe hij dit jaar beleefd heeft en wat zijn verwachtingen van de ACtronics Achterhoek Rally zijn!



Hoe ben jij de rallyloze periode doorgekomen?
We hebben slechts één jaar ervaring en dat is tevens ons zwakke punt. Ik denk dat ik alle rallyfilmpjes op YouTube van de laatste acht jaar wel heb bekeken om te zien en horen hoe anderen het doen. Ik heb daar in periode als crosser ook veel aan gehad, dus kijken naar anderen en een mix van het beste toepassen op jezelf. Ik heb 'voor mijn kinderen' een PlaySeat en een rallygame aangeschaft om toch nog een beetje in het ritme te blijven. Wel leuk, maar bij lange niet het echte werk. Ik mis de spanning en dat is essentieel voor goede prestaties. We hebben onze huidige auto (Ford Fiesta R2) nu een jaar geleden gekocht en kort erna in Hellendoorn aan de start gebracht met een fantastische 2e plaats als eindresultaat. Omdat we goed het nieuwe jaar in wilden, hebben in de winter de auto letterlijk weer in nieuwstaat gebracht en hebben deze zomer uitgebreid getest met de auto. We zijn er dus echt klaar voor!

Na 10 maanden zonder rallysport in Nederland, is de eerste rally onlangs weer gereden. Wat heb je het meeste gemist?
Eigenlijk alles, het hele circus! Op pad zijn met elkaar, een weekend met het hele team op pad en de spanning van een wedstrijd. Dat komt omdat wij nieuwelingen zijn in deze sport en nog met een soort ontdekkingsreis bezig zijn. We missen uiteraard het racen zelf het meest. Dat zit in het bloed en gaat er nooit meer uit!

Daarover gesproken: hoe ben je eigenlijk in de rallysport verzeild geraakt?
Om te beginnen moet ik zeggen dat ik dit niet alleen doe. We zijn met z’n tweeën en hebben in die opstelling ons team gebouwd. Mijn maatje Raoul Werger en ik kennen elkaar nu circa 12 jaar en hebben twee overeenkomsten: ondernemersgeest en passie voor snelheid. Ik ben mijn hele leven in de motorcross actief geweest en heb 20 jaar op internationaal niveau gereden met een quad. Ik heb daarbij alles gezien en meegemaakt, echt een top tijd! Maar ik moest afscheid nemen van de topsport en was al enige tijd 'zoekende' naar wat anders. Na een gezellige avond met kameraden hebben we besloten om te kijken of we ergens een rallyauto konden opduikelen om eens te proeven aan de sport. Na twee weken stond er al een (een Peugeot 206) in de garage. Maar ja dan begint het pas. We kregen de smaak snel te pakken en konden mooie stappen maken, ondanks de technische malheur die we hadden gedurende het seizoen. Dit heeft alles te maken met ons geweldige team! Onze oudste monteur (Stefan Pot) is een crossmaatje van me die de nodi ge ervaring heeft in de rallysport en met zijn eigen autobedrijf. Dat maakte veel goed in het begin. Via via kwamen er later Brynan Blauwehand en Sander Leferink bij. Het team is dus op een mooie en natuurlijke manier ontstaan!

Het begin van je eerste rally jaar startte je in een Peugeot 206, maar sinds de Hellendoorn Rally sta je aan de start met een Ford Fiesta R2. Hoe is dat zo gelopen en wat maakt deze auto zo leuk volgens jou?
Met de 206 zijn we begonnen omdat dit een ideale eerste stap is. Het is betaalbaar en als je niets kent is dat echt perfect. Er is goed zelf aan te sleutelen en de onderdelen zijn goed te vinden. De mensen van de 206 Cup helpen je met alles wat je moet weten en je wordt echt opgenomen in de sport! Ondanks dat dit een super opstap was, hadden we eigenlijk heel snel de behoefte aan meer snelheid. We hebben verschillende opties overwogen en wisten al snel dat we niet zelf iets konden gaan bouwen, dus dan kom je op een fabrieksmatig gebouwde auto uit. Ik denk dat wij het beste uit de verf komen met een voorwiel of vieriwelaangedreven auto, dus zijn we gaan kijken naar een R2. Ford/M-sport is daarin erg sterk. Na wat informatie te hebben ingewonnen bij de ervaren rallymannen vonden we een hele gave auto in België. We zijn erg blij met trots op met deze auto te rijden!

Wat zijn naast het verschil in pk's volgens jou de grootste verschillen die je als rijder tussen een 206 en een R2?
Alles eigenlijk! In beleving is dit zoveel meer rallyauto dan de 206 en we waren daarom ook direct onder de indruk. Op een recht stuk snel rijden kan iedereen en dat voelt dan op de pk’s na niet heel veel anders. Maar de handling van de auto, de grip, de sequentiële versnellingsbak: zo’n fijne combi! Achteraf was dit de beste keus als “next step” in onze prille autosportcarrière.

Ondanks dat er dit jaar geen officiële kampioenschappen zijn gaan jullie dit jaar toch verschillende rally's rijden. Welk doel hebben jullie voor dit seizoen?
Wij hadden, mede door een paar nieuwe sponsoren, de mogelijkheid om kilometers te maken en ervaring op te doen. Als je de auto in de schuur hebt staan en er meerdere keren per week langs loopt wil, je ook rijden. We hadden ingeschreven voor Gutersloh en Omloop van Vlaanderen, maar zijn afgelast. Enorm balen natuurlijk, maar gelukkig konden we de Vechtdal Rally rijden! Doel voor dit seizoen is dan ook ervaring op doen. Initieel wilden we het gehele Nederlandse kampioenschap rijden, maar dat gaan we dan volgend jaar zeker doen!

In het eerste weekend van oktober staan jullie ook aan de start van de ACtronics Achterhoek Rally rondom Eibergen. Wat zijn jullie verwachtingen en wanneer is de rally voor jullie persoonlijk geslaagd?
We wilden eigenlijk vorig jaar al meedoen, maar toen kon ik door andere verplichtingen niet komen. Enorm balen want we horen heel veel goede verhalen. Uiteraard gaaf om een rally dichtbij huis te kunnen rijden! We hebben dan ook hoge verwachtingen van dit event! Zoals gezegd is meters maken het belangrijkste, dat is en blijft ons doel om beter te worden. We hebben in de vakantie een testdag gedaan en daarbij nog wat informatie van de auto proberen te verzamelen. Met name het verbeteren van de schokbrekers stonden hierbij hoog op ons lijstje en zijn met een goed gevoel uit die testdag gekomen! Als we de resultaten van die dag nu terug zien in de ACtronics Achterhoek Rally, dan komt het goed! Laten we voorop stellen dat we graag altijd vooraan in onze klasse rijden, maar algemeen hoog eindigen is ook een uitdaging, daar gaan we dus ook voor! Om daar nu al een klassering aan te hangen is natuurlijk lastig. Vraag ons daar na de rally nog maar eens naar, haha!

Afbeelding: Patsun Rally Fotografie

Om in deze aparte tijd de rally gewoon te kunnen volgen, wordt de gehele rally via Facebook gelivestreamd!